
Compania de stat CFR Călători este extrem de generoasă cu salariaţii săi, pe care îi plăteşte cu cel mai mare salariu mediu din piaţă, mai mult de o treime din totalul cheltuielilor companiei mergând astfel către plata lefurilor. În schimb, operatorii privaţi cheltuie cei mai mulţi bani pe accesul la infrastructura CFR, arată un studiu realizat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
În perioada 2016-2019, pe piaţa feroviară de
călători din România şi-au desfăşurat activitatea şase operatori feroviari:
operatorul de stat CFR Călători şi alţi cinci operatori privaţi, respectiv
Regio Călători, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Astra Trans
Carpatic şi Softrans.
O analiză comparativă între cei 6 operatori
arată că ponderea cea mai mare a cheltuielilor în cazul operatorului de stat o
reprezintă cheltuielile de personal – peste o treime din totalul cheltuielilor
– în timp ce, în cazul operatorilor privaţi, cheltuielile cu personalul nu
depăşesc un sfert din total cheltuieli – în medie circa 20%. În cazul acestora
din urmă, cheltuiala majoră o reprezintă taxa de acces pe infrastructură –
circa 30% - pe care aceştia şi-o plătesc în mod regulat.
„Un paradox, greu de explicat pentru perioada
analizată, în cazul CFR Călători, îl reprezintă procentul destul de mare al
cheltuielilor cu amortizarea, precum şi cel infim al cheltuielilor cu piesele
de schimb, având în vedere vechimea destul de mare a parcului utilizat”, arată
Autoritatea.
Angajaţii
CFR primesc cele mai mari salarii
CFR Călători avea cel mai mare salariu mediu
dintre toţi operatorii feroviari din România. Un angajat al companiei de stat
era plătit în medie cu 5.662 lei, în 2019, în creştere faţă de anul 2016, când
primea doar 4.228 lei. Al doilea cel mai mare salariu mediu îl plătea operatorul
privat Transferoviar Călători, de 5.024 lei, urmat de Interregional Călători,
cu 4.809 lei, de Softrans, cu 4.747 lei, de Regio Călători cu 4.706 lei, pe
ultimul loc fiind situat Astra Trans Carpatic, cu un salariu mediu de 3.764
lei.
În schimb, angajaţii CFR Călători sunt pe
ultimul loc la productivitate. ARF a analizat evoluţia indicatorului număr
tren-km/salariat în perioada 2016-2019, care este un barometru important în
evaluarea productivităţii muncii pentru fiecare operator. Printre operatorii cu
capital privat se remarcă o medie ridicată a indicelui Număr tren-km/salariat,
respectiv între 10-15 unităţi, în timp ce compania de stat CFR Călători
înregistrează cele mai scăzute valori, iar în 2019 nu mai trece de 4 unităţi,
sub media ultimilor ani.
CFR Călători a avut un număr mediu de 12.656
salariaţi, în anul 2019, Regio Călători avea 601 salariaţi, Transferoviar - 391
salariaţi, Interregional - 112
salariaţi, Astra Trans Carpatic - 88 salariaţi, iar Softrans 49 salariaţi.
„Din punct de vedere al eficienţei muncii,
diferenţa între sectorul privat şi cel de stat devine cea mai mare în 2019,
dacă raportăm nivelul salariilor şi al numărului de angajaţi la volumul de
activitate al fiecărui operator feroviar”, atrage atenţia ARF.
CFR,
cea mai mare subvenţie
Operatorii feroviari au primit anul trecut
subvenţii uriaşe de la bugetul de stat, care se ridică la peste 1,43 miliarde
lei, în creştere faţă de anii anteriori. CFR Călători a primit cea mai mare
subvenţie, de 1,14 miliarde lei, în anul 2019, în timp ce Regio Călători a
primit a doua cea mai mare sumă, de 145 milioane de lei. Majoritatea
facilităţilor acordate companiilor au fost necesare pentru a acoperi
gratuitatea pentru studenţi.
Cu toate acestea, din veniturile totale încasate de CFR Călători, valoarea compensaţiei reprezintă doar 49% la sfârşitul anului 2019, în timp ce veniturile din activitatea de transport de călători reprezintă 41% din total venituri, iar veniturile din activităţi diverse 10%. Spre comparaţie, la operatori precum Regio Călători şi Interregional Călători, peste 80% din veniturile companiilor sunt reprezentate de compensaţia venită de la bugetul de stat.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: