ANPC, recomandări pentru consumatori în contextul neregulilor apărute pe piaţa de energie electrică. La ce trebuie să fie atenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Consumatorii casnici trebuie să consulte toate informaţiile oferite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) înainte de a alege un furnizor de energie electrică şi să compare ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE, susţine directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.

„Alegeţi cea mai bună ofertă. Comparaţi ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE. Dacă primiţi o oferta de furnizare de energie, verificaţi să fie de la un furnizor licenţiat. În comparatorul de tarife, simulaţi un consum identic cu cel din ultima factura primita de la furnizorul actual. În acest fel puteţi vedea imediat care sunt ofertele mai bune", a scris Paul Anghel pe pagina sa de Facebook.

El avertizează consumatorii să fie atenţi când compară două oferte, să nu vizeze ofertele promoţionale, valabile pe durata limitată de timp (de exemplu pentru 1-3 luni), deoarece tariful poate creşte ulterior.

„Contactaţi furnizorul ales, solicitaţi o ofertă şi o propunere de contract. Verificaţi contractul: citiţi cu atenţie clauzele contractuale, verificaţi dacă în contract sunt specificate clar toate informaţiile importante, precum preţul, durata pe care este valabil preţul, durata contractului, penalităţi de reziliere", scrie directorul general al ANPC.

Potrivit sursei citate, înainte de semnarea contractului, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită următoarelor aspecte: 

-preţul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în preţul de furnizare; 

-facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/luna; 

-perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în oferta; 

-perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; 

-comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia; 

-termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; 

- modalităţile de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; 

-drepturile şi obligaţiile părţilor; 

-condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare şi garanţiile solicitate, după caz.

„Refuzaţi contractul dacă observaţi clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor, în detrimentul consumatorului", avertizează Paul Anghel.

Anghel mai atrage atenţia şi asupra unor posibile practici comerciale incorecte, detalii despre aceste aspecte fiind publicate tot pe site-ul ANRE. 

„Studiaţi cu atenţie serviciile suplimentare cum ar fi portal online şi aplicaţii mobile pentru a gestiona singur consumul şi facturile. Verificaţi dacă la cerere se asigură service şi în ce condiţii", recomandă oficialul ANPC.

De asemenea, consumatorii au tot dreptul să se retragă din contract în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, dacă acesta a fost încheiat în afara spaţiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.

El mai recomandă verificarea respectării clauzelor contractuale la prima factură emisă de furnizor.

„Nu ignoraţi notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condişiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită durată de timp), sesizaţi ANPC sau ANRE", a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.

Potrivit conducerii ANPC, consumatorii care întâmpină probleme se pot adresa: ANRE sau ANPC.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite