#RomâniaGlobală: Internaţionalizarea businessului românesc în era marii competiţii mondiale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Când îşi propun să fie aspiraţionali, liderii noştri politici vorbesc despre România ca lider regional. Este o temă legată în special de securitatea energetică, dar ţinta este mai largă: ea apare de ori de câte ori trebuie compensată lipsa unui proiect de ţară bine fundamentat şi se caută un substitut care să convingă.

Din păcate, distanţa de la leadership regional la reuşite concrete este la fel de mare precum prăbuşirea electorală de la europene pentru unii. Într-un moment de respiro politic, după ce alegerile au mai detensionat politica şi societatea, poate ar fi momentul să ne gândim mai serios la locul nostru în regiune. Una din temele care ar trebui să ne preocupe? În mod cert, internaţionalizarea business-ului românesc. 

M-am bucurat în aceste zile să văd mai multe iniţiative ale oamenilor de afaceri români care încep să înţeleagă că limitele ţării lor devin şi limitele business-urilor pe care le-au creat. România devine, pentru ei, prea mică şi prea singură ca piaţa, diversificarea si extindere devin o optiune naturala dincolo de temeri sau ezitari. Este de lăudat că se lansează fonduri de investiţii cu rolul de creşte afaceri, de a da o şansă capacităţii antreprenoriale a românilor, că există o oportunitate de dezvoltare care merge dincolo de investiţiile străine directe. Cei de la Dedeman fac o treabă bună, în primul rând ca semnal pentru restul oamenilor de afaceri români, şi m-aş bucura să vedem o primăvara a investiţiilor din partea celor pentru care România este şi va fi "acasă". 

Această efervescenţă ar trebui direcţionată către marele of al capitalului românesc performant - internaţionalizarea. Ştim cu toţii că, în top 500 de firme din Europa Centrală şi de Est, avem de trei ori mai puţine companii decât Polonia şi suntem în urma Cehiei şi Ungariei. Ştim că investiţiile firmelor noastre în străinătate sunt încă departe de borna simbolică de un miliard de euro pe an. Asta nu înseamnă că nu se fac eforturi. Ştiu că organizaţiile oamenilor de afaceri şi societatea civilă încearcă să cartografieze care ar putea fi impactul (pozitiv) internaţionalizării, care sunt barierele în calea acestui proces şi cum pot fi emulate poveştile de succes. RBL şi Emag au propriul lor proiect, Camera de Comerţ a României punea şi ea presiune asupra diplomaţiei economice pentru a livra mai multe rezultate. Anul trecut, am văzut o iniţiativă foarte bună a ministrului pentru IMM-uri Radu Oprea exact pe această temă, fiind utila poate repetarea ei.

Dincolo de iniţiative individuale lăudabile, avem nevoie de mai multă structură şi, deşi mulţi ar putea strâmba din nas, de un dialog real cu mediul guvernamental. După ce s-a întâmplat pe 26 mai, e clar că Guvernul caută să se reinventeze: ca discurs, ca metodă de lucru, ca idei. Am văzut deja schimbarea de discurs, este probabil să vedem şi o mai mare atenţie la ceea ce mediul de business cere în România: transparenţă, predictibilitate, investiţii publice făcute cu cap. Poate cel mai important, după moţiunea de cenzură (ale cărei şanse să treacă sunt mici), este posibil să vedem un Guvern remaniat şi un nou program de guvernare. Patriotismul clamat in campanie nu e lucru rau mai ales daca e pozitiv si inteligent (avand ca scop viitor clar promovarea capitalului romanesc si nu atacul la multinationale).

În acest context, nu cred că este moment mai bun pentru “inundarea” Executivului cu idei legate de mediul de afaceri. Ştim că ultimii ani nu au fost cei mai buni din perspectiva relaţiei politic-antreprenori. Naţionalismul economic a fost prost înţeles şi aplicat. Dar putem vedea şi partea plină a paharului: atenţia mai mare asupra businessului românesc. De aici se poate construi ceva serios, dincolo de declaraţii politice. Guvernul trebuie să-şi alinieze politicile cu intenţiile din programul de guvernare. De exemplu mergi in strainatate si ai o componenta de business? Atunci ia si o delegatie de business, lucru util si pe radarul Presedintelui tarii, nu doar a Guvernului.

Vrea Guvernul si Romania leadership regional? Atunci să le dea o mână de ajutor celor care au intenţia şi capacitatea de a se afirma pe piaţa regională si globala. Cum? Nu cred neaparat că am eu cele mai bune idei sau soluţii, dar câteva mi se par la îndemână si de bun simt: folosirea cu adevărat a diplomaţiei româneşti pentru a susţine şi promova business-ul nostru de succes – prin implicare şi profesionalism: acordarea de facilităţi importante pentru business-urile care investesc în oamenii lor, care îi trimit în lume să vadă cum au reuşit alţii şi apoi vin cu know-how pentru a-şi ajuta angajatorii acasă; accent mai mare pe IT şi pe industriile creative, pentru că de-acolo pot sări unicorni sau proiecte care să aducă nu doar profit, ci şi să schimbe imaginea în ansamblu a României (prin prisma acestei idei, declaraţia recentă a lui Ludovic Orban este mai mult decât neinspirată).

Tensiunile globale vor scoate tot mai mult în evidenţă diferite faţete ale patriotismului (sau naţionalismului) economic. Nu este o întâmplare că, după ce Guvernul SUA adoptă o atitudine faţă de Huawei, Google vine şi el cu propriile decizii. Diferite ţări vor căuta să-şi cultive campionii economici. Avem exemplul fuziunii ratate dintre Renault şi Fiat-Chrysler, ca să nu mai vorbim despre toată tevatura din jurul cooperării Renault  - Nissan şi afacerea Ghosn. Economicul va fi tot mai mult în legătură cu politicul, cu strategicul şi, mai departe, cu dimensiunea de securitate. Suptul de la mai multe ţâţe, ca să mă exprim popular, va deveni un joc tot mai complicat de făcut in contect de competitie intre marile puteri - vedeţi deja cu câtă suspiciune sunt privite investiţiile chineze la Bruxelles si Washington, dar e doar un exemplu al felului in care se complica lumea in care traim. Soluţia câştigătoare în acest context? Un "prin noi înşine" adaptat secolului în care trăim, prin cooperarea guvernamental - business autohton pentru internaţionalizare şi succes regional si global. Să profităm de pacea politică (atâta câtă este) şi să ne concentrăm pe adevăratele priorităţi!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite