Probleme financiare masive pentru Blue Air. Riscă insolvenţa, iar pasagerii nu-şi primesc banii pe cursele anulate. Cum explică operatorul situaţia
0O mare companie aeriană din România, a intrat luni în procedurile de prevenire a insolvenţei în aşteptarea ajutorul de stat solicitat Guvernului încă de la începutul pandemiei. Blue Air are deja de plătit celor care şi-au rezervat bilete peste 20 de milioane de euro.
„Admite cererea debitorului BLUE AIR AVIATION SA. În temeiul art.23 alin.1 din Legea nr.85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă deschide procedura de concordat preventiv a debitorului BLUE AIR AVIATION SA. În temeiul art.23 alin. 2 din lege desemnează administrator concordatar provizoriu pe KPMG RESTRUCTURING SPRL. Executorie. Cu drept de apel în termen de 7 zile de la comunicare. Cererea de apel se va depune la Tribunalul Bucureşti secţia a VII-a civilă. Judecată în camera de consiliu şi pronunţată în şedinţă publică, azi, 06.07.2020”, se arată în decizia instanţei.
Procedura de concordat la care face referire decizia instanţei este o soluţie de prevenţie care are rolul de a asigura redresarea rapidă şi este desfăşurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activităţii companiei şi respectarea obligaţiilor faţă de creditori.
„Biletele anulate sunt 20 de milioane de euro, nu avem de unde să îi rambursăm. Nu e că nu vrem. Şi asta e situaţia la toate liniile aeriene, nu suntem singurii. E o problemă masivă în industrie. Noi aşteptăm ajutorul de stat şi atunci vom putea plăti, dar până atunci nu avem cum”, a declarat Oana Petrescu, Director general Blue Air, pentru Libertatea.
Împrumutul de la Guvernul României aprobat de Comisia Europeană pentru a fi acordat Blue Air, în valoare de peste 65 de milioane de euro, încă nu a ajuns în conturile companiei aeriene.
De asemenea, veniturile companiei au scăzut dramatic deoarece de la mijlocul lunii martie până în 1 iulie Blue Air a operat doar câteva zeci de zboruri charter.
„Din păcate, cu returnarea banilor durează, noi am estimat că în jur de 10 săptămâni, fiindcă trei luni noi nu am încasat nimic. Pur şi simplu nu avem de unde! Şi atunci, când vom avea surplus faţă de cât costă să zburăm, începem să plătim”, adaugă Oana Petrescu.
De la 1 iulie Blue Air a început să efectueze din nou zboruri comerciale regulate însă pe un număr mic de rute şi cu o frecvenţă de operare mult mai mică în comparaţie cu perioada dinaintea pandemiei. Situaţia financiară precară a companiei aeriene este confirmată şi de cererea de a demara procedura de concordat preventiv depusă la finalul lunii iunie la Tribunalul Bucureşti cu ajutorul căreia Blue Air încearcă să evite intrarea în insolvenţă.
Anunţul Blue Air:
„Blue Air se protejează prin intrarea în procedura de concordat
Pentru a-şi putea onora toate obligaţiile către pasagerii, angajaţii şi partenerii săi şi a putea asigura desfăşurarea în bune condiţii a zborurilor regulate după 4 luni de suspendare totală sau parţială a zborurilor, Blue Air anunţă intrarea în procedura de concordat preventiv.
În contextul creat de pandemia COVID-19, întreaga industrie aviatică a avut foarte mult de suferit din cauza măsurilor de suspendare a zborurilor luate de autorităţile române şi europene pe perioada stării de urgenţă şi a restricţiilor de călătorie rămase pe perioada de alertă.
Începând cu 1 iulie, Blue Air a reluat zborurile regulate către un număr de 29 de destinaţii şi planifică să revină la cel puţin 47 de destinaţii odată cu încetarea stării de alertă şi cu suspendarea tuturor restricţiilor de către autorităţile statelor în care operează.
Pentru a putea asigura reluarea în bune condiţii a zborurilor regulate şi onorarea tuturor obligaţiilor asumate către pasagerii, angajaţii şi partenerii săi, Blue Air Aviation S.A. a apelat la procedura de concordat preventiv.
„La Blue Air, suntem hotarâţi să ne onorăm toate angajamentele şi să ne plătim toate datoriile.
Contăm pe susţinerea partenerilor noştri şi pe încrederea şi respectul reciproc dezvoltat de-a lungul anilor de colaborare şi vom face toate demersurile necesare pentru a continua să acţionăm conform celor mai înalte standarde din domeniu. Suntem încrezători în sprijinul partenerilor, colegilor şi colaboratorilor noştri – vom depăşi împreună această situaţie dificilă pentru Blue Air şi pentru întreaga industrie de aviaţie şi turism, continuând să oferim pasagerilor noştri soluţii de călătorie din ce în ce mai bune, atât că nivel al serviciilor, cât şi că preţ. ”, spune Oana Petrescu, CEO Blue Air
Această procedura face parte din strategia de restructurare a Blue Air ca urmare a contextului creat de pandemia de COVID-19, context care a determinat, în perioada martie-iunie 2020, o reducere cu peste 100 mil. Euro a încasărilor faţă de nivelul estimat şi planificat pentru această perioadă.
Prin intrarea în procedura de concordat preventiv, Blue Air va putea asigura acoperirea cu prioritate a costurilor aferente operării zborurilor regulate începând cu 16 iulie, odată cu încheierea stării de alertă.
Odată cu reluarea programului normal de zbor, Blue Air va fi în măsură să genereze, în următoarele 18 luni, veniturile necesare atât plăţii datoriilor eşalonate care vor constitui parte a procedurii de concordat, cât şi a datoriilor către pasageri şi agenţii, în timp ce pierderile directe generate de pandemie vor fi acoperite prin ajutorul de stat aprobat de către Guvernul României prin Memorandum-ul adoptat în data de 23 aprilie 2020.
Procedura concordatului preventiv, aşa cum această este definită în legislaţia română, este o procedură de salvgardare prin care debitorii aflaţi în stare de dificultate financiară (nu în insolvenţă!) pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor şi prin care pot asigura continuitatea şi viabilitatea companiei, astfel încât această să fie capabilă să îşi stingă datoriile şi să îşi continue activitatea.
Judecătorul a admis astăzi cererea Blue Air Aviation de intrare în procedura de concordat.
Această procedură are ca scop crearea unui teren solid care să permită companiei depăşirea acestei perioade. Pe parcursul acestei proceduri, Blue Air va beneficia de asistenţa KPMG Restructuring SPRL (departamentul de restructurare al KPMG România) ca administrator concordatar formal şi consultant pe parte de restructurare. Decizia de accesare şi implementare a acestei proceduri s-a făcut pe baza unei comunicări constante cu principalii parteneri, aceştia înţelegând complexitatea situaţiei economice declanşate de pandemie”.