Philip Morris International (PMI) îndeamnă reprezentanţii din sectorul privat şi cel public să îşi unească forţele pentru a combate comerţul ilicit în contextul publicării unui nou raport realizat de KPMG despre consumul şi fluxurile de ţigări de contrabandă în 30 de ţări europene – 27 de state membre UE şi Marea Britanie, Norvegia şi Elveţia.

Studiul estimează că, deşi consumul total de ţigări continuă să scadă, ponderea ţigărilor de contrabandă a crescut cu jumătate de punct procentual şi a ajuns la 7,8% din consumul total în 2020, respectiv 34,2 miliarde de ţigări consumate în cele 27 de state membre UE (UE27).

Creşterea volumului comerţului ilicit cu ţigări – care înseamnă ţigări provenite din contrabandă, contrafacere şi produse fără marcă (ilicit whites) – a fost determinată de o creştere bruscă fără precedent de 87% a consumului de produse contrafăcute. Pierderile fiscale înregistrate de guvernele UE27 se ridică la aproximativ 8,5 miliarde de euro.

Studiul anual, realizat independent de KPMG la solicitarea PMI, arată cum consumul legal şi ilicit de ţigări a fost afectat de pandemia COVID-19 care a dus la o perioadă de izolare şi restricţii de deplasare impuse populaţiei la nivelul UE, alături de o diminuare a disponibilităţii financiare.

Raportul estimează că, în 2020, consumul total de ţigări a scăzut cu 4,7%, la 438,8 miliarde în UE27, în vreme ce controalele vamale şi restricţiile de deplasare asociate COVID-19 au determinat un declin brusc al consumului intern de ţigarete provenind din surse externe, care a scăzut în 2020 cu 18,5% (11,9 miliarde de ţigări). Este de remarcat faptul că declinul consumului total de ţigări a coincis şi cu o creştere de 6 miliarde de unităţi echivalente ţigărilor pe segmentul tutunului tăiat fin în 2020.

Consumul de produse fără marcă (ilicit whites) şi de alte ţigări de contrabandă a scăzut de la an la an, însă acest declin a fost compensat cu mult de o mărire a volumului de produse contrafăcute, care aproape s-a dublat în 2020, ajungând la 10,3 miliarde de ţigări contrafăcute, în creştere de la 5,5 miliarde în 2019. Acest fenomen pare să fi fost determinat de o creştere fără precedent de 609% a consumului de ţigări contrafăcute în Franţa, unde s-a ajuns la o cifră de 6 miliarde de ţigări contrafăcute consumate.

Este esenţial să protejăm consumatorii împotriva produselor contrafăcute, iar autorităţile responsabile de aplicarea legii, guvernele şi producătorii din sectorul privat, precum compania noastră, trebuie să îşi unească forţele pentru a răspunde la şi a eradica comerţul ilicit în Europa şi dincolo de graniţele ei”, a declarat Alvise Giustiniani, Vice President, Illicit Trade Prevention în cadrul Philip Morris International. Eliminarea comerţului ilicit este un obiectiv important în contextul transformării PMI pentru un viitor fără fum. Trebuie să continuăm să lucrăm în parteneriat pentru a răspunde la orice ameninţări potenţiale de comerţ ilicit, inclusiv pentru produsele fără fum. Respectarea legii şi aplicarea eficientă a acesteia este obligatorie atunci când avem de-a face cu infractori care profită de pe urma acestui comerţ ilicit.

Interviurile cu autorităţile de aplicare a legii, realizate de KMPG ca parte a studiului, indică faptul că grupările de crimă organizată au continuat să îşi mute operaţiunile în interiorul graniţelor UE, estimându-se că o mare parte din produsele fără marcă (illicit whites) şi din ţigările contrafăcute sunt produse în fabrici ilegale din UE. Acest lucru este susţinut şi de numărul mare de raiduri organizate în fabricile ilegale de ţigări din mai multe ţări europene.

Disponibilitatea pe piaţa neagră a ţigărilor ieftine, contrafăcute şi nereglementate subminează eforturile de reducere a prevalenţei fumatului şi de prevenire a fumatului în rândul tinerilor. Pentru ca PMI să aibă succes în misiunea sa de a construi o lume fără fum, comerţul ilicit trebuie eradicat oriunde există. PMI lucrează îndeaproape cu numeroase autorităţi de aplicare a legii şi actori privaţi din întreaga lume pentru a identifica şi elimina operaţiunile de contrafacere şi introducere ilegală pe piaţă.

Compania a anunţat recent lansarea celei de-a treia runde de finanţare a PMI IMPACT, iniţiativa sa globală care susţine proiecte ale terţilor menite să reducă sau să prevină comerţul ilicit şi să încurajeze un ecosistem de actori publici şi privaţi pentru a combate comerţul ilicit în numeroasele sale forme.

Mai mult, în demersurile sale de a combate comerţul ilicit, PMI continuă să investească semnificativ în controale la nivelul lanţului de aprovizionare prin măsuri de prevenire şi protecţie, prin implementarea celei mai noi tehnologii de urmărire şi trasabilitate, şi prin implementarea de protocoale stricte de verificare prealabilă a tuturor clienţilor şi furnizorilor. Compania sprijină reglementările precum Protocolul CCCT pentru eliminarea comerţului ilicit cu produse din tutun şi prevederile de urmărire şi trasabilitate stabilite prin Directiva UE privind produsele din tutun.

Pentru informaţii suplimentare despre demersurile PMI de prevenire a comerţului ilicit, vizitaţi StopIllegal.com.

Despre raportul KPMG

O prezentare detaliată a rezultatelor şi metodologiei aplicate este disponibilă aici.

Philip Morris International: Pentru un viitor fără fum

Philip Morris International (PMI) şi-a propus să transforme industria tutunului pentru a crea un viitor fără fum în care ţigările vor fi înlocuite cu produse fără fum în beneficiul fumătorilor adulţi care, altfel, ar continua să fumeze, dar şi al societăţii, al companiei şi al acţionarilor săi. PMI este lider internaţional în industria tutunului şi se ocupă cu fabricarea şi comercializarea ţigaretelor, a produselor fără fum, a dispozitivelor şi accesoriilor electronice aferente acestora, precum şi a altor produse care conţin nicotină pe pieţele din afara Statelor Unite ale Americii.  Suplimentar, PMI pune la dispoziţia Altria Group, în vederea comercializării sub licenţă în Statele Unite, o versiune a dispozitivului IQOS şi consumabile. În SUA, Administraţia pentru Alimente şi Medicamente (FDA) a autorizat comercializarea acestor produse în urma evaluării cererii de autorizare a punerii pe piaţă a unui produs din tutun (PMTA) şi a autorizat promovarea unei versiuni a dispozitivului IQOS şi a consumabilelor aferente ca produs din tutun cu risc modificat (MRTP) şi a determinat că o decizie de expunere modificată este oportună pentru promovarea sănătăţii publice. PMI îşi construieşte viitorul pe o nouă categorie de produse fără fum, care, deşi nu sunt lipsite de riscuri, sunt o alegere mult mai bună decât continuarea fumatului tradiţional. Prin eforturi multidisciplinare în dezvoltarea de produse, tehnologie de ultimă generaţie şi oameni de ştiinţă de top, PMI doreşte să se asigure că produsele sale fără fum răspund preferinţelor consumatorilor adulţi, precum şi cerinţelor riguroase de reglementare. Portofoliul de produse fără fum IQOS al PMI include produse care nu ard tutunul (heat-not-burn) şi produse cu vapori cu conţinut de nicotină.  În 31 martie 2021, produsele fără fum dezvoltate de PMI sunt disponibile pentru vânzare în 66 de pieţe în principalele oraşe sau la nivel naţional, iar PMI estimează că aproximativ 14 milioane de fumători adulţi din întreaga lume au trecut la IQOS şi au renunţat la fumat. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.pmi.com şi www.pmiscience.com.