
Revenirea economică în România, după pandemia COVID, va fi una asimetrică, cu sectoare care vor înregistra o creştere susţinută şi altele care vor continua să se confrunte cu dificultăţi semnificative. Peste 60% dintre companiile chestionate în cadrul Barometrului Moneycorp 2020 estimează că vor atinge cifra de afaceri din 2019 abia în 2022.
Odată cu apariţia vaccinurilor anti COVID,
economia mondială şi implicit cea românească vor depăşi, treptat, criza
economică fără precedent declanşată de pandemie. Capacitatea ţărilor de a
depăşi criza în 2021 va fi determinată de eficienţa programelor de susţinere a
economiilor, în care autorităţile vor juca un rol important.
Potrivit experţilor de la Moneycorp, pentru
România perspectivele sunt în general pozitive, mai ales în contextul în care
ţara noastră urmează să beneficieze de un pachet fără precedent de finanţare,
din partea UE, de peste 80 de miliarde de euro.
Potrivit celei de-a doua ediţii a Barometrului
Moneycorp privind starea economiei, realizat în perioada 1-8 decembrie, 63%
dintre cele peste 1.000 de companii chestionate se aşteaptă ca revenirea
economică să urmeze tiparul literei „K”, 15% estimează o evoluţie sub forma „U”
sau „W” şi numai 7% mizează pe o ascensiune rapidă, sub forma literei „V”.
„Percepţia mediului de afaceri arată în
general un optimism moderat privind evoluţia economică din 2021. Revenirea va
fi asimetrică. Pe lista sectoarelor care vor înregistra un avans semnificativ
se află, în principal, cele care au performat şi în condiţiile lockdown-ului
generat de pandemie, de la comerţul online la serviciile de curierat,
construcţii, bricolaj şi electro-retail. Alături de acestea ne aşteptăm să
vedem şi segmentul HORECA odată cu progresul campaniei de vaccinare şi
ridicarea restricţiilor sanitare existente. Pe lista sectoarelor care vor
înregistra o revenire ceva mai temperată se află business-urile din sectorul
industrial, agricol (grav afectat de secetă în 2020), sectorul de evenimente,
turismul şi transporturile, unde vor exista în continuare probleme, iar
dinamica din aceste sectoare va fi influenţată de evoluţia comenzilor, de
accesul la finanţare, de gestionarea a blocajului financiar etc.”, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director
în cadrul companiei.
Potrivit rezultatelor barometrului, în
condiţiile optimismului moderat privind perspectivele economiei, cele mai multe
companii (61%), se aşteaptă ca abia în 2022 să atingă nivelul cifrei de
afaceri din 2019. 15% estimează că vor recupera în 2021 cifra de afaceri
din 2020, în timp ce 23% estimează că afacerile, în 2021, vor urma un trend
stabil, nefiind influenţaţi de efectele pandemiei (în general companii care au
avut de câştigat de pe urma pandemiei).
Întrebate când anticipează că se va finaliza
campania naţională de vaccinare a 70% din populaţia României, 57% din companii
au indicat trimestrul III 2021, iar 34% din companii au indicat trimestrul IV
al anului viitor.
„Economia românească a trecut prin această
criză ceva mai bine decât alte ţări. După un prim trimestru cu o rezilienţă
surprinzătoare de +0,3% faţă de trimestrul 4 2019, a urmat scăderea abruptă de
12,3% din trimestrul 2 faţă de trimestrul 1, iar în trimestrul 3 s-a
inregistrat o revenire de +5,6% faţă de trimestrul 2. Acest trend urmează,
destul de probabil, să fie confirmat şi de datele din trimestrul 4. Aşa se
explică şi faptul că, întrebaţi cum le-au fost influenţate afacerile în
perioada de pandemie, 41% dintre companii au indicat o scădere a cifrei de
afaceri cu 10-25%. Numai 16% au indicat o scădere mai mare de acest procent şi,
foarte interesant, puţin peste 20% au indicat o creştere a business-ului cu
până în 25%. Acest lucru demonstrează că managerii
români au învăţat lecţia crizei
precedente şi s-au adaptat destul de rapid la noua realitate
economică, reuşind, în mare parte, să preîntâmpine o scădere economică
puternică”, a declarat Claudiu Ghebaru,
Senior Corporate Dealer in cadrul companiei.
Potrivit rezultatelor barometrului, 53 %
dintre firmele chestionate au declarat că aveau o strategie de gestionare a
evenimentelor externe (economice, sanitare etc.)
Lecţiile pandemiei
Pandemia a afectat,
în primul rând, vânzările firmelor din România, situaţie menţionată de 64% dintre cei
intervievaţi.
Creşterea costurilor
cu aprovionarea şi logistica (48%), creşterea duratei medii de încasare a facturilor
(43%), problemele de eficienţă operaţională – munca de acasă, modul de
interacţiune cu clienţii- (37%), managementul resurselor umane (pierdere de
resurse umane, dificultăţi în atragerea de personal) – 33% şi întreruperea
totală a activităţii din cauza stării de urgenţă/lockdown (31%) s-au aflat
printre principalele consecinţe ale coronacrizei economice.
Întrebaţi care au fost
soluţiile adoptate pentru a gestiona efectele economice generate de pandemie,
toate companiile au menţionat o serie de măsuri luate simultan, cele mai
importante fiind reducerea investiţiilor ( 63%), iar 50% au mizat pe
reducerea costurilor operaţionale fixe (chirii, leasing-uri, etc.).
Pe lista măsurilor
luate s-au mai aflat optimizarea costurilor
de schimb valutar şi plăţi internaţionale (58%), externalizarea
serviciilor non-esenţiale (41%), reducerea salariilor pentru o perioadă de timp
determinată (21%), şomajul tehnic (19%) şi reducerea numărului de angajaţi, în
linie cu scăderea activităţii (13%).
Interesant este şi
faptul că numai 17% dintre firmele intrevievate au apelat la ajutorul financiar
al statului, iar în ceea ce priveşte impactul programelor de relansare, doar 5%
le-au considerat ca având impact semnificativ în dinamica business-ului.
2021 – anul
relansării sau anul precauţiei?
Cum va fi anul de
business 2021? Un an bun? Un an plin de provocări? Un an al relansării sau al
precauţiei? Întrebări la care răspunsurile barometrului Moneycorp vin să
creioneze aşteptările companiilor.
Întrebaţi la ce nivel
vor bugeta cifra de afaceri a companiei în 2021 faţă de 2020, cei mai mulţi
(61%) au afirmat că o vor menţine la nivelul anului 2020, prognozată înainte de
criză. 19% estimează o creştere a cifrei de afaceri de 25%, în timp ce 18% se
aşteaptă la un avans de până la 10 procente.
„Conform barometrului,
anul
2021 va fi mai bun din punct de vedere economic decât 2020. Asta nu
înseamnă că, odată cu depăşirea crizei sanitare, economia îşi va reveni rapid.
Va dura o perioadă, pentru că multe dintre circuitele de aprovizionare s-au
deteriorat în acest an, iar blocajul financiar s-a accentuat. Aşa se explică şi
faptul că cele mai multe firme (61%) estimează că vor ajunge la nivelul cifrei
de afaceri din 2019 abia în 2022”, a declarat Claudiu Ghebaru, Senior Corporate
Dealer in cadrul companiei.
2021 va fi un an în
care programele de relansare economică vor avea o importanţă cu adevărat
strategică, fapt menţionat de peste 60% dintre companiile chestionate.
„Accesul la fondurile
europene, granturile pentru capitalul de lucru şi investiţii, măsurile de ordin
fiscal se află în prim-plan. Într-o economie slab capitalizată cum este cea
românească, cu peste 90% dintre firme activând în sectorul IMM,
asigurarea unor astfel de programe va fi extrem de importantă pentru conturarea
revenirii economice”, a mai adaugat
Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp Romania.
Ce se întâmplă cu euro şi dolarul în 2021?
Un rol semnificativ în
dinamica economiei îl va juca şi evoluţia cursului valutar. În anul 2020 36%
dintre companii au transferat costurile deprecierii leului în preţul final
către consumator. Pentru 2021, 40% din companiile care au participat la sondaj
se arată dispuse să folosească soluţii de gestionare a riscului valutar,
instrumentele de hedging.
„Firmele vor fi mai
atente la cursul valutar, la evoluţia monedei naţionale în raport cu euro şi
dolarul, mai cu seamă că cei mai mulţi anticipează o continuare a deprecierii
monedei naţionale”, a afirmat Sebastian Bacioiu, Head of Dealing Moneycorp România.
Întrebate despre
previzune cursului valutar la sfarsitul anului 2021, 67% dintre companii se
aşteaptă la un curs EUR/RON de 4,95-5,00 lei, 16% văd euro peste nivelul de
5 lei şi numai 17% sub nivelul de 4,95 lei.
Referitor la
dolar, 56% se aşteaptă ca dolarul să fie cotat, la finele anului 2021, la un
nivel de 4,20-4,30 lei, 18% îl estimează la 4,10-4,20 lei, în timp ce 13%
mizează pe faptul că moneda americană va trece de 4,30 lei.
„Fluctuaţiile cursului
de schimb reprezintă un lucru normal într-o piaţă financiară dezvoltată dar, în
acelaşi timp, pot reprezenta un risc semnificativ pentru companiile care
desfăşoară operaţiuni de import sau export. O mişcare nefavorabilă a cursului
de schimb poate afecta direct şi negativ marja comercială pe un anume produs
sau serviciu. De-a lungul celor 15 ani în domeniul trezoreriei bancare, am
remarcat că o parte semnificativă din companiile cu expunere pe cursul valutar folosesc
instrumente de mitigare a riscului. În momente de criză şi incertitudine, cum
este perioada pe care o traversăm acum, se observă o creştere a volatilităţii
cursului de schimb pentru majoritatea perechilor valutare. Această volatilitate
are efecte directe asupra marjei comerciale. Cred că orice companie îşi doreşte
o diminuare a volatilităţii şi o creştere a predictibilităţii, cel puţin pe
termen scurt şi mediu”, menţionează Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al
Moneycorp Romania.
Barometrul Moneycorp a fost realizat cu
sprijinul firmei de consultanţă Frames în perioada 1-8 decembrie, pe un grup de
peste 1.000 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări,
Echipamente Industriale, FMGC sau Turism, parteneri şi colaboratori ai
Moneycorp România.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: