PREMIERĂ Un regizor turc aduce sfârşitul lumii la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botoşani, prin spectacolul " M0028"

PREMIERĂ Un regizor turc aduce sfârşitul lumii la Teatrul

Scenă din spectacolul  "M0028", ce va avea premiera pe 13 februarie la Botoşani  FOTO: Bogdan Todireanu BTStudio.ro

Premiera spectacolului "M0028", regizat de Kadri Özcan, care semnează şi scenariul şi ilustraţia muzicală, va avea loc vineri, 13 februarie, la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botoşani.  Piesa M0028 este despre computere şi oameni. Un scenariu sumbru, în care viaţa, moartea, frica, dragostea, singurătatea sunt redefinite, o poveste cu tâlc despre ce a fost şi ce a devenit existenţa umană”,  spune teatrologul Călin Ciobotari.

„Acesta este sfârşitul timpului…Acesta este sfârşitul civilizaţiei…

Odată cu trecerea secolelor, percepţia noastră despre timp s-a modificat. Totul curge! Dar curge mult prea repede şi, cumva, împotriva umanităţii… Astăzi, cu tehnologia noastră, cu invenţiile noastre, cu dezvoltarea noastră, secundele au vârsta unui secol.


Marele vis al omului, nemurirea, e tot mai intens! Nuanţele devin tot mai inutile, iar albul şi negru sunt dominantele unor nesfârşite scindări: inteligenţă – prostie, educaţie – primitivism, avuţie – sărăcie, sănătate – boală.

 

Paradoxal, însă, pe măsura dezvoltării ei, omenirea înţelege tot mai greu că aceasta este singura planeta pe care o are! Şi că, din păcate, tot ceea ce face se întoarce, într-un fel sau altul, împotriva singurului nostru acasă.


  Am scris piesa M0028 cu astfel de gânduri bântuindu-mă neliniştitor. Şi cu aceleaşi gânduri am pus-o în scenă la Botoşani, România. O altă ţară, o altă cultură, însă aceleaşi angoase majore sfârtecându-ne ceas de ceas…”, spune regizorul Kadri Őzcan.

„Nu poţi citi neimplicat textul lui Kadri Özcan. N-o poţi face, bunăoară, cu detaşarea unui computer, ci cu alertul presentiment că toate astea te privesc pe tine, omul care citeşte. Căci despre computere şi oameni este piesa M0028. Un text straniu ce pune în discuţie însăşi condiţia umană, proiectată într-o dependenţă sufocantă de propriile-i creaţii tehnice. O parabolă despre disoluţia umanităţii, despre topirea realului în virtual, a concretului în metaforă. Un scenariu sumbru, în care viaţa, moartea, frica, dragostea, singurătatea sunt redefinite, o poveste cu tâlc despre ce a fost şi ce a devenit existenţa umană…” (Călin Ciobotari, teatrolog)


Regizorul Kadri Őzcan, alături de Costin Volin, directorul artistic al Teatrului "Mihai Eminescu" din Botoşani

Kadri Ozcan s-a născut în 1974, în Trabzon, Turcia. În 1999, termină Erzurum Atatürk University, Art School, Theater Art Division, Main Art Branch. Este şi anul în care debutează în Trabzon State Theater. Semnează asistenţă de regie la numeroase spectacole. În 2004, colaborează cu Primăria Trabzon într-un proiect amplu: First Child Festival. În acelaşi an, ca regizor, montează „Macbeth” (Shakespeare). În stagiunea 2005-2006, devine manager al Teatrului de Stat din Trabzon şi director al International Blacksea Theatre Festival (ediţia a şaptea). În 2006, îi este încredinţat cursul de Dramă, Dicţie şi Comunicare, la Departamentul de Arhitectură din cadrul Universităţii Tehnice Karadeniz. Continuă să se manifeste şi ca actor. În vara anului 2007, joacă în spectacolul Karagöz-Hacivat, itinerându-l în nu mai puţin de şase oraşe, iar în 2013 devine actor al Teatrului de Stat din Ankara. I se publică diverse scenarii dramatice. În 2012 pune bazele fundaţiei „The realization of an Art Academy”, iar în 2014 crează şi coordonează „International Art Days”, festival în cadrul Universităţii Tehnice din Istanbul.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările