Marketing în artele spectacolului, o nouă carte semnată de teatrologul Irina Ionescu

Marketing în artele spectacolului, o nouă carte semnată de teatrologul Irina Ionescu

Bursa de spectacole de la Sibiu, din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru, este un exemplu de reuşită în domeniul marketingului de spectacole

Volumul "Marketing în artele spectacolului", de Irina Ionescu, combină fondul teoretic cu câteva studii de caz şi opiniile unor personalităţi ale lumii culturale/profesionişti cu mulţi ani de experienţă. Printre aceştia se numără Emil Boroghină, Constantin Chiriac, Lucian Vărşăndan, Adrian Roman, Dan Bartha-Lazăr, Vava Ştefănescu, Gilda Lazăr, Marinela Ţepuş, Tamara Susoi, Maria Sârbu şi Simion Buia.

Volumul "Marketing în artele spectacolului", semnat de Irina Ionescu, a apărut la Editura Eikon anul acesta. Marketingul face întâlnirea dintre artişti şi public posibilă. Este esenţial, dat fiind că artele spectacolului nu există în lipsa receptării directe de către un public prezent în proximitate.

Autoarea Irina Ionescu speră ca „fiecare cititor să poată decide la finalul lecturii (conform scopurilor profesioniştilor din domeniu, stabilite de Arts Council of Great Britain) în cunoştinţă de cauză ce funcţionează şi ce nu funcţionează pentru propriile obiective organizaţionale, să îşi poată înţelege mai bine publicul actual şi să descopere cum se poate apropia de spectatorii săi potenţiali, să se concentreze asupra nevoilor publicului încă de la alegerea repertoriului, a distribuţiei şi până la scrierea mesajelor destinate comunicării şi desenării întregii atmosfere din jurul spectacolului (foaier, personal preluare/întâmpinare, chiar intensitatea luminii, a muzicii de fundal) şi – nu în ultimul rând – dacă stă în puterile sale, să aloce mai multe resurse (umane, financiare, tehnologice) activităţii de marketing din propria organizaţie.“

Înzestrarea genetică (IQ, EQ, talentul nativ), cunoaşterea domeniului, apoi experienţa (cele zece mii de ore de practică necesare obţinerii statutului de expert) şi oportunităţile ivite din alegerile făcute sau datorate hazardului vor contura în cele din urmă parcursul de succes al fiecăruia. Important de reţinut este că acţiunile inteligente, oricât de mărunte, pot să ducă la schimbări semnificative, dacă se întâmplă la locul şi în momentul oportun.

Irina Ionescu este lector univ. dr. la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş. Lucrează de aproape 20 de ani în domeniul administraţiei culturale, la Institutul Cultural Român. A urmat diverse cursuri/stagii de formare şi dezvoltare profesională, cele mai importante la: Goldsmiths University of London (2010), Utrecht University (2010), King’s College London (2009), Central European University (2007), Felix Meritis Foundation (2005), The Amsterdam-Maastricht Summer University (2004 şi 2003).

Irina Ionescu (foto) a mai publicat volumul "Management de proiect şi elemente de marketing în artele spectacolului" (Bucureşti: Editura Eikon, 2018). O carte scrisă, în cheie practică, pentru tinerii cu studii umaniste/artistice, o lucrare în care autoarea încearcă să explice, într-o formă succintă, de ce managementul de proiect este un instrument foarte eficient, care poate conduce la succese şi schimbări remarcabile. O schemă logică şi de bun simţ, deci accesibilă şi uşor de înţeles/folosit.

Volumul porneşte de la un fond teoretic, dar direcţionează permanent spre sfera practică, prin adresarea unor întrebări menite să dezvolte la nivel personal abilităţile şi atitudinea necesare în domeniul managementului de proiect şi al marketingului cultural/în artele spectacolului. Accentul cade pe importanţa utilizării unei structuri logice şi verificabile, în funcţie de obiective clar stabilite, pe necesitatea documentării detaliate, în scopul minimizării riscurilor şi pe obligaţia transmiterii cu acurateţe a mesajelor.

Criticul de teatru Octavian Saiu recomandă noua apariţie editorială: „Scris cu pasiune şi luciditate în egală măsură, între tonul amical şi metoda academică, volumul Irinei Ionescu transformă managementul cultural într-o poveste.

Nu una simplă, însă, ci extrem de complexă: cu multe dimensiuni, nuanţe şi mai ales principii. Meritul textului e că porneşte de la ele şi ajunge la creativitate şi stil personal. Sunt marile calităţi ale oricărui proiect dus la bun sfârşit. Iată ghidul perfect pentru un astfel de parcurs!“, apreciază Octavian Saiu.

Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional „Radu Stanca“ Sibiu şi preşedinte al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, declară la rândul său: „M-am aplecat asupra cărţii din curiozitate şi trebuie să mărturisesc că nu am lăsat-o din mână până nu am citit-o. Este una dintre cele mai interesante cărţi pe care le-am găsit în limba română despre ceea ce înseamnă management cultural, leadership, dezvoltare de proiecte pe termen lung în zona antreprenorială. Este un demers riguros, cu o bibliografie foarte serioasă şi cu referinţe la zi asupra unui domeniu în care avem atât de puţini specialişti în România.“

Criticul de teatru Răzvana Niţă crede că volumul este „o fascinantă expediţie în rezervele de experienţă ale predecesorilor care au descris şi chiar conceptualizat provocările pe care le-au avut de gestionat.“

Miki Branişte, manager cultural şi curator, afirmă: „Este o carte foarte utilă pentru studenţii de la teatrologie şi pentru toţi cei interesaţi de management cultural. O recomand cu multă căldură, pentru că explică într-un limbaj prietenos conceptele şi nu sperie cu termeni tehnici.“

Silvia Dumitrache, critic literar şi de teatru, consultant artistic la Teatrul Nottara, recomandă volumul: „Este pentru prima oară când nu pot să las din mână o carte despre management. Acest manual a structurat cunoştinţele pe care deja le aveam, dar aş fi vrut să-l citesc la începutul drumului meu în această meserie… Este important să ne fie, în primul rând nouă, foarte clar ce răspunsuri avem la întrebări de genul: de ce?; cum?; când?; pentru cine?. Altfel nu cred că putem merge mai departe. Şi această carte ne poate ajuta să ne atingem obiectivele, prin articularea unor întrebări absolut necesare şi parcurgerea unor paşi esenţiali.“

Criticul de teatru Oltiţa Cîntec consideră că: „Este o combinaţie între lecturi de specialitate şi experienţa practică a autoarei şi asta se vede în fiecare pagină a volumului. Este o carte foarte bine gândită, logic structurată şi foarte utilă tuturor celor din domeniul artelor spectacolului. Nu este deloc aridă, deşi are o bibliografie foarte serioasă. Dimpotrivă, este o carte prietenoasă, o carte atrăgătoare, care oferă foarte multe sfaturi aplicate. Mi-a făcut plăcere să o citesc.“

Cristina Rusiecki, critic de teatru, a declarat: „Oricât v-aţi strădui, nu veţi găsi nimic arid în acest volum de management şi marketing. Limbajul este accesibil, deşi informaţia se dovedeşte, în fiecare pagină, consistentă şi densă. Tonul omenesc face ca paginile să curgă repede şi agreabil. La sfârşit, te-ai trezit cu materia învăţată aproape fără niciun efort.“

Iar autoarea îşi doreşte „ca această carte să-i ajute pe cei aflaţi la început de drum să îşi descopere în mod raţional punctele tari şi să îşi construiască o serie de repere pe care să se bazeze în diferite proiecte. Mi-ar plăcea să ştiu că studenţii mei pot recunoaşte, asuma şi crea valori. Că au învăţat cum să îşi evalueze ideile şi că au căpătat cunoştinţele necesare şi curajul de a le implementa.“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: