„Poveşti de iunie“, cu rock şi artificii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Festivalul Internaţional de Teatru, care s-a încheiat aseară, a adunat pe ultima sută de metri mari artişti, de la Pippo Delbono la Silviu Purcărete Concertele rock şi spectacolele de stradă, cu vulturi şi cu foc, au strâns peste 30.000 de spectatori, sâmbătă şi duminică seară, în Piaţa Mare din Sibiu

„Sunt homosexual, seropozitiv şi budist", acesta a fost finalul cutremurător al recitalului artistului italian Pippo Delbono, care a emoţionat audienţa sâmbătă seară, la Sala Studio din Sibiu, prin spectacolul autobiografic, „Poveşti de iunie, prezentat în 2006 şi la Avignon.

Actorul, în vârstă de 51 de ani, care a obţinut anul trecut Premiul „Europa pentru Teatru", şi-a urlat disperarea şi suferinţa atroce, arătând încă odată că Sibiul, prin Festivalul Internaţional de Teatru (FITS) încheiat aseară, după zece zile, a devenit o agora fără prejudecăţi, multiculturală şi deschisă spre toate formele de artă.

Suferinţă urlată la microfon

Singurele incoveniente ale „Poveştilor de iunie" au fost date de traducerea foarte proastă în limba română, adeseori hilară a translatorului, ceea ce a dus la pierderea din ritmul şi din intensitatea recitalului, care a inclus momente emoţionate din Shakespeare şi Sarah Kane.

Nu a fost vorba numai de un monolog sfâşietor al lui Pippo Delbono, prezent pentru a treia oară în România şi pentru a doua oară în Sibiu, ci şi de o ţipăt la microfon transfigurat de povara violenţei şi a morţii, de imagine bolnavă a lumii ilustrată de candoarea lui Bobo, un surdo-mut analfabet care a stat aproape 50 de ani într-un spital de psihiatrie, adoptat de artist şi integrat în spectacolele sale. De mână cu Bobo, Pippo Delbono a cântat, s-a dezbrăcat şi a plâns, într-un spectacol de o sensibilitate tulburătoare.

350 de evenimente, din 70 de ţări

Spectacolul străzii a fost mai viu şi mai seducător ca niciodată anul acesta la Sibiu, showurile cu elemente de circ, exploatând aerul, apa sau focul, animând spectaculos centrul istoric al burgului. Spectacolele de stradă din cetăţile fortificate şi din bisericile medievale din împrejurimile Sibiului, printre care Cisnădioara, showurile de teatru-dans (flamenco, balet, dans contemporan, pantomimă, teatru de păpuşi), instalaţiile scânteietoare de lumini, concertele rock, conferinţele, expoziţiile de fotografie şi de pictură, lansările de carte, atelierele în spaţii neconvenţionale, toate acestea au transfomat Sibiul, de la 28 mai până aseară, timp de zece zile, într-o oraş al diversităţii culturale. Au fost prezentate nu mai puţin de 350 de evenimente ale artiştilor invitaţi din 70 de ţări, de pe toate meridianele, la cea de-a XVII-a ediţie a FITS.

Zborul vulturului uriaş

După concertul „Zdob şi Zdub", festivalul s-a încheiat aseară, în impresionante jerbe multicolore de artificii, care au luminat în miez de noapte cerul Sibiului. În fiecare seară, trupe mari au concertat pe scena din Piaţa Mare, de la Holograf la Cargo şi Direcţia 5. Formaţiile rock au fost entuziast aplaudate, de fiecare dată, de o mare de oameni, de peste 15.000 de spectatori. Strada pietonală a răsunat aseară în ritmurile zburătorilor trupei Apus Productions, cu spectacolul „Păsările". În ultimele două seri de festival, impresionante au fost showurile spaniolilor de la Carros de Foc, cu „Vulturul Sofia" şi „Piraţii".

Sâmbătă seară, în burgul istoric, zeci de mii de oameni au fost fascinaţi de pasărea uriaşă Sofia, care susţinută de un atelaj metalic dădea din aripi pe o muzică apocaliptică. Acvila „a zburat" printre clădirile din centrul istoric, acompaniată de cercurile de foc a şase dansatori. Ieri, în ultima zi de festival, în stradă au ieşit „Fantasticii" companiei spaniole De Ramos, iar „La Banda del Surdo" a propus, în ropote de aplauze, showul „Ritm şi pasiune".

Secţiune de patrimoniu

Dacă festivalul a început în forţă, la 28 mai, cu spectacolele lui Eugenio Barba şi ale lui Peter Brook („Odă progresului", „Închisoarea de oase" şi, respectiv, „Întrebări", cu actriţa Miriam Goldschmidt de la Teatrul Burg din Viena), maratonul teatral a continuat cu spectacolele lui Mihai Măniuţiu (printre care „Bacantele" montate la Istanbul), cu cele ale lui Silviu Purcărete (ieri, în premeiră, „Femeia care şi-a pierdut jartierele"), ale lui Alexandru Dabija („Pyramus & Thisbe 4 you"), ale lui Andriy Zholdak („Turandot") şi ale lui Radu Afrim („Herr Paul").

Programul acestei ediţii a cuprins, pentru prima dată în istoria unui festival din România, o secţiune de patrimoniu în care au fost incluse cele mai reprezentative spectacole ale Teatrului Naţional „Radu Stanca" din Sibiu: de la megaproducţiile „Faust" şi „Metamorfoze" (reprezentat aseară în parcarea teatrului) ale lui Silviu Purcărete, la „Electra", în regia lui Mihai Măniuţiu, şi la „Un tramvai numit Popescu", montat de Gavriil Pinte. Au fost reprezentate şi cele mai noi proiecte: „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess", în regia Radu-Alexandru Nica, „Turandot", pus în scenă de Andriy Zholdak, „Berlin Alexanderplatz", în regia lui Dragoş Galgoţiu, sau „Ghidul copilariei retrocedate" al lui Gavriil Pinte. De asemenea, important în cadrul festivalului a fost spectacolul polonez „Dumnezeul Nijinsky".

Operă chineză

În cadrul FITS, una dintre cele mai apreciate companii japoneze de teatru experimental, Yamanote Jijosha, a revenit la Sibiu pentru a prezenta „Oedip rege" de Sofocle, folosind tehnica de interpretare Yojo-han. Un alt eveniment l-a reprezentat prezenţa trupei Quanzhou Marionette din China, a cărei păpuşari foloseşte o tehnică tradiţională veche de peste 2 000 de ani, mânuind marionete cu până la 36 de sfori.

La Casa de Cultură a Sindicatelor s-a jucat aseară „Aspiraţii", un spectacol al Hangzhou Yue Opera Troupe, una dintre cele mai de succes opere tradiţionale din China, formată exclusiv din femei. De asemenea, de un rafinament deosebit au fost spectacolele companiei israeliane Kibbutz de dans contemporan. Trupa de dans britanică Motionhouse a prezentat la Sibiu, „Stropi", o producţie care a îmbinat teatrul-dans cu imagistica video-grafică.

Acrobaţii Xtreme

Compania Transe Express (Franţa) a adus în Piaţa Mare arta celestă şi teatrul de intervenţie, prin spectacolele „Tobele de foc", „Pietonul aerului" şi „Dansul nopţii". De asemenea, marionete uriaşe au invadat centrul vechi, iar efectele pirotehnice şi focul au creat seri de neuitat în spectacolele francezilor de la Salamandre.

În premieră, la FITS, au putut fi urmărite spectacolele de stradă ale companiei româneşti Xtreme, care căţărată pe pereţii hotelurilor Ibis şi Ramada, a îmbinat acrobaţia cu mişcările coregrafice spectaculoase, sfidând gravitaţia. Grupul este format şi antrenat de Dorel Moiş, medaliat cu aur la Campionatele Europene şi Mondiale de Gimnastică Aerobică, şi de coregrafa Debra Brown, de la Cirque du Soleil.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite