„Brâncuşi împotriva Statelor Unite“, o carte-program de George Banu şi un spectacol  la Teatrul Odeon

„Brâncuşi împotriva Statelor Unite“, o carte-program de George Banu şi un spectacol  la Teatrul Odeon

Constantin Brâncuşi

Premiera spectacolului „Brâncuşi împotriva Statelor Unite“ va avea loc sâmbătă, 10 decembrie, de la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon şi va fi precedată de lansarea cărţii „Brâncuşi împotriva Statelor Unite“, o carte-program realizată de George Banu, de Éric Vigner şi publicată la Curtea Veche Publishing.

Brâncuşi împotriva Statelor Unite este o carte-program realizată de George Banu, de Éric Vigner şi publicată la Curtea Veche Publishing.

Lansarea cărţii va avea loc în prezenţa ES Ambasadorul Franţei în România, François Saint-Paul, a regizorului Éric Vigner, a redactorului şef Cătălin Strat (Curtea Veche Publishing) şi a artistului plastic Mircea Cantor, realizatorul vizualului pentru acest proiect, în deschidere luând cuvântul Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon.

Următoarele reprezentaţii sunt programate pe 11, 15 şi 16 decembrie, de la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon.

George Banu: „Cum se percepe Noul în artă?

"Brâncuşi a polarizat atenţia României în anul acesta. Sărbătorit sau de vânzare, el a fost eroul dublu al unei culturi dar şi a unei politici culturale agitate. Dincolo de omagii ca şi de sfâşieri interne, opera i s-a afirmat că referinta identitara a Romaniei ce se recunoaste in el: polemica Cuminteniei s-a transformat in victorie a sculptorului mai prezent ca oricind.
Proiectul spectacolului la teatrul Odeon semnat de Eric Vigner şi a cărţii căreia i m-am consacrat personal, editată la Curtea veche, atesta impactul unei opere unice şi dificultatea  receptării ei. Cum se percepe Noul în artă? Cine îi confirma legitimitatea, cine i-o contesta.

Eric Vignier a organizat materialul Procesului, eu l-am tradus pentru ca la sfirsit de an 2O16 sa putem auzi, vedea, citi aceasta ancheta judiciara unica, derutanta si totodata actuala. Oare marile dezbateri care au agitat recent viata culturala franceza nu se inscriu in filiatia ei. Koons, Kappour la Versailles se inscriu in filiatia Procesului american..., spune George Banu.

„Publicăm aici si stenograma reuniunii ce a avut loc la Academia Româna unde mari intelectuali de referinta, ca George Calinescu, Iorgu Iordan si altii, au reluat, socant, treizeci de ani mai tîrziu, argumentele Americii contra lui Brâncusi. Si aceasta, sunt sigur, nu poate fi explicat doar prin presiunile politice exersate de regimul comunist recent instalat. Perplexitatea, ipoteza posibila, persista si  in cuvintele "academicienilor" carora Brancusi le ramînea strain. La trei decenii de diferenta, in America si Romania, opera îşi conservă enigma interogativa. Test de vitalitate şi, totodata, proba de recuperare incomoda, dificilă", spune teatrologul George Banu, în prefaţa cărţii.

„Cartea - program, editată sub auspiciile lui Catalin Strat, restituie şi etapele succesive ale Procesului în parcursul lui Eric Vigner şi "bornele" de referinţă ale modestului meu itinerar brâncuşian. Lor li se adaugă prezenţa grafica a lui Mircea Cantor, artist admirat, care, recent, la Paris, într-o expoziţie originală, a reunit eşantioane reprezentative pentru  utilizarea ceauşită a artistului asociat demagogicei politici naţionaliste iniţiată la mijlocul anilor 6O.
Regretându-mi întristat absenţa, cred că, împreună, ne putem felicita pentru apariţia unei asemenea publicatii ce restitue documentar puterea de deflagratie a operei brâncusiene si, in acelasi timp, conclude acest contrastat an omagial. Sa ascultam pe scena vorbele Procesului si sa regasim Cumintenia la Muzeu!  Iar apoi, acasa, sa rasfoim paginile cartii“, punctează George Banu.

Spectacolul Brâncuşi împotriva Statelor Unite

Text şi Regie Éric Vigner
Traducere George Banu
Asistent regie Vlad Chiriţă
Decor şi costume Constantin Ciubotariu
Light design Kelig le Bars
Sound design John Kaced

Cu: Mugur Arvunescu, Richard Bovnoczki/ Silvian Vâlcu, Mircea N. Creţu, Marius Damian, Elvira Deatcu, Laurenţiu Lazăr, Relu Poalelungi, Virginia Rogin, Oana Ştefănescu, Carmen Tănase
O producţie Teatrul Odeon şi Compania Suzanne M (Franţa) realizată cu sprijinul Ministerului Culturii din Franţa, Institutul Francez, Region Bretagne, Ambasada Franţei în România. Partener principal Hotel Novotel Bucureşti
.

Organizatori: Teatrul Odeon, Institutul Francez şi Curtea Veche Publishing.

În 1926, când mai multe sculpturi ale lui Constantin Brâncuşi au fost aduse din Europa în Statele Unite, printre care şi Pasărea în spaţiu, vameşii americani s-au grăbit să le încadreze în categoria „ustensile de bucătărie şi echipament spitalicesc“, aplicând tarifele corespunzătoare. Indignat, Brâncuşi a contestat această decize funcţionărească nu atât din cauza taxelor vamale, cât din cauza obtuzităţii cu care era întâmpinată în America arta modernă. Aşa a pornit un proces istoric, care s-a judecat în 1928, punând faţă în faţă viziuni diferite despre artă, abordări birocratice şi dorinţa puternică a lui Brâncuşi de a demonstra că arta poate stârni emoţii chiar şi prin intermediul unui „obiect neidentificabil“. Din actele acestui proces s-a născut o piesă de teatru.

Spectacolul a fost realizat iniţial de Éric Vigner pentru a 50-a ediţie a Festivalului de Teatru de la Avignon în iulie 1996 şi a fost reluat în ianuarie 1997 pentru inaugurarea atelierului Brâncuşi de la Centrul Pompidou din Paris.

În aprilie 2013 a fost recreat ca spectacol lectură în Sala Matisse de la Muzeul de Artă Modernă din Paris, iar în 2015 a fost prezentat la Passerelle, Centrul de artă contemporană de la Brest.

Éric Vigner (foto) a studiat mai întâi artele plastice şi apoi arta dramatică la l’École de la Rue Blanche şi la Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique din Paris.

În 1990 a fondat Compania Suzanne M. Primul său spectacol montat a fost La Maison d’Os de Roland Dubillard.

În 1993 a întâlnit-o pe Marguerite Duras şi i-a adaptat pentru teatru cartea La Pluie d’été, cu care a făcut  turnee în toată Franţa şi în Rusia.

În 1996 este numit director al CDDB–Théâtre de Lorient, Centre Dramatique National, pe care îl va conduce timp de 20 de ani.

În 2002 montează la Comédie-Française Savannah Bay de M. Duras, iar în 2004 La Bête dans la jungle la Centrul Kennedy din Washington. În 2006, pentru a 60-a ediţie a Festivalului de la Avignon, creează Pluie d’été à Hiroshima.

La Teatrul Naţional din Seul (Coreea) realizează o adaptare după Burghezul gentilom, pe care o reia la Opera comică din Paris în 2006.  În 2007 pune în scenă Bărbierul din Sevilla la Teatrul Naţional din Tirana (Albania), pe care îl reface la Théâtre de Lorient în 2009 şi cu care pleacă în turneu în India în 2011. În 2008 montează la 7 Stages din Atlanta – Dans la solitude des champs de coton de Bernard-Marie Koltès. În 2013 creează Gates to India Song, după Vice-consulul şi India Song de Marguerite Duras în cadrul Festivalului „Bonjour India” la Bombay, Calcutta şi New Delhi.

Ca regizor de operă a fost atras de repertoriul baroc: La Didone de Cavalli (Opera din Lausanne, 2000), L’Empio punito de Melani (Festivalul Bach din Leipzig, 2003) şi Antigona de Traetta (Théâtre du Châtelet din Paris, 2004). În 2013 montează la Lorient Orlando de Haendel.

În 2014, în cadrul Festivalului „Mettre en scène” de la Rennes, Vigner realizează Tristan, primul său text, variaţie liberă şi contemporană în jurul mitului lui Tristan şi al Isoldei, care a fost publicat la editura Solitaires Intempestifs. Tristan reprezintă prima parte dintr-o trilogie dedicată ritualurilor de dragoste şi moarte, urmat de Partage de Midi de Claudel şi Vice-consulul de M. Duras. După ce a regizat Iluzia comică de Corneille pentru inaugurarea CDDB acum 20 de ani, a recreat acest spectacol cu ocazia încheierii mandatului său de director al Centrului Dramatic Naţional Lorient.

Premiera va avea loc sâmbătă, 10 decembrie, de la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon şi va fi precedată de lansarea cărţii Brâncuşi împotriva Statelor Unite. Carte-program realizată de George Banu, de Éric Vigner şi publicată la Curtea Veche Publishing.

 

      

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: