Omul fără identitate - protagonistul One World Romania

Omul fără identitate - protagonistul One World Romania

Competiţia Internaţională a celei de-a 13-a ediţii a Festivalului de Film Documentar şi Drepturile Omului One World Romania, care se va desfăşura între 20 şi 29 martie 2020 la Bucureşti

Ediţia a 13-a a Festivalului Internaţional de Film Documentar şi Drepturile Omului One World Romania se va desfăşura între 20 şi 29 martie, la Bucureşti, şi va prezenta, prin intermediul filmelor, al dezbaterilor şi al evenimentelor organizate cu această ocazie, realităţi actuale din toate colţurile lumii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dacă ediţia din 2019 aniversa cei 30 de ani împliniţi de la evenimentele din 1989, cea din 2020 va pune sub lupă libertatea mentalităţilor, domeniu unde nu au loc revoluţii, ci doar evoluţii lente, măsurate în decenii, uneori chiar în secole. La acest nivel, nicio bătălie nu este câştigată definitiv, aşa cum ne-o demonstrează resurgenţele regulate ale rasismului, antisemitismului sau xenofobiei.

Afişul ediţiei, realizat de Maria Draghici, după un concept al autoarei şi al directorului artistic al festivalului, Andrei Rus, ilustrează caracterul evaziv al ţapului ispăşitor, reprezentat de orice minoritate, în funcţie de contextul social şi istoric ce îl produce. În centrul său se află Omul fără o identitate clară în mentalul majorităţii, în acelaşi timp urban şi rural - pe scurt, străinul, minoritarul, marginea, periferia şi tot ceea ce nu e inclus în acea majoritate. El poate fi asociat, în funcţie de context, la fel de bine cu o persoană de etnie romă, cu o persoană homosexuală, cu o persoană săracă sau cu un refugiat sau emigrant.

Fotografia pe baza căreia a fost construit vizualul a fost realizată cu intenţia de a documenta performance-ul din 2008, „Cine este Andrei?”, al spreeagenten (Berlin, Germania), coordonat de Susanne Chrudina. Un alt document, mai recent, este suprapus acesteia, cu scopul de a revela o realitate imediată şi cât se poate de relevantă pentru stadiul actual al rasismului în România. Rezultatele celor patru sondaje de opinie cuprinse în seria de afişe One World Romania 13 provin din cel mai recent raport al Centrului Naţional de Combatere a Discriminării, din anul 2018, şi indică, pe de-o parte, o ameliorare comparativ cu stadiul rasismului din cercetările precedente, dar, în acelaşi timp, şi că acesta continuă să marcheze societatea contemporană.

În cadrul festivalului se va aduce în atenţia publicului nu doar discriminările de orice fel, ci şi atitudinea noastră, a tuturor, faţă de Celălalt, facilitatea cu care acceptăm stereotipuri, fie ele şi pozitive, în încercarea de a ne defini mai uşor propria identitate.

Competiţia Internaţională a celei de-a 13-a ediţii a Festivalului de Film Documentar şi Drepturile Omului One World Romania, care se va desfăşura între 20 şi 29 martie 2020 la Bucureşti, pune accentul în acest an pe modalităţi singulare de percepere şi de exprimare a societăţii contemporane.

Dacă marile provocări ale epocii noastre se caracterizează prin universalitatea lor, mass-media are tendinţa de a uniformiza experienţele şi de a impune un limbaj comun pentru a comunica impresii care rămân însă, în mod iremediabil, unice. Tocmai această tensiune dintre tematici generale şi moduri de expresie particulare va fi firul director al competiţiei noii ediţii. Prin filmele selecţionate, Competiţia Internaţională va oferi o panoramă a cinema-ului documentar actual, în ce are el mai ambiţios din punct de vedere conceptual şi formal, şi va dovedi faptul că limbajul cinematografic este o materie vie, în perpetuă transformare şi reinventare.

Filmele din competiţie sunt, cu trei excepţii notabile, filme în care autorul îşi fixează camera asupra lumii înconjurătoare. Aceasta apare uneori sub trăsăturile unui individ - o femeie solitară, patroana unei cafenele din mijlocul deşertului, în 143 rue du désert / Strada deşertului nr. 143 (regia Hassen Ferhani), ale unui imigrant nigerian stabilit în Austria, în Movements of a Nearby Mountain / Mişcările unui munte din apropiere (regia Sebastian Brameshuber), sau ale unui bărbat care moare singur şi trezeşte un val de amintiri în consătenii lui, în Oroslan (regia Matiaž Ivanišin).

Alteori, regizorii trasează legături pertinente între neocolonialismul începutului de secol al XX-lea, precum în Fordlandia Malaise / Nelinişte fordlandiană (regia Susana de Sousa Dias), războiul din Vietnam, în Mùa cát vong / Sezonul nisipului (regia Phan Thu Hang), sau primele lagăre de concentrare apărute imediat după ce Hitler a ajuns la putere, în Zustand und Gelände / Statut şi teren (regia Ute Adamczewski), şi prezenta situaţie a lumii.

Celelalte trei filme din Competiţie sunt narate la persoana întâi, ceea ce nu înseamnă că oferă perspective mai înguste despre societatea contemporană. Experienţa personală a cineaştilor mediază şi reliefează problematici de prim ordin precum migraţia către Europa în La mer du milieu / Marea din mijloc (regia Jean Marc Chapoulie), depresia, în Ne croyez pas que je hurle / Să nu credeţi că o să ţip (regia Frank Beauvais), sau schimbările geopolitice din anii 1970 până astăzi în A volta ao mundo quando tinhas 30 anos / Călătoria în jurul lumii când tu erai de vârsta mea (regia Aya Koretz).

Pentru a evalua aceste titluri remarcabile, festivalul One World Romania a asamblat pentru prima oară un juriu format din specialişti, care va acorda un premiu filmului care împinge cel mai departe şi cu cea mai mare pricepere graniţele genului documentar. Juriul va fi format din cinci profesionişti ale căror opere se caracterizează printr-un melanj liber şi original de genuri, estetici şi formate cinematografice. Mariana Otero a realizat documentare angajate şi care au stârnit polemici datorită directeţei cu care abordau subiecte ardente în societate; alături de activitatea ei de regizor, predă la ateliere şi universităţi din Franţa. Ivana Mladenovic a devenit un nume important al tinerei cinematografii româneşti după primele sale două filme, Soldaţii. Poveste din Ferentari şi Ivana cea Groaznică, ambele chestionând distincţia dintre documentar şi ficţiune.

Filmografia Anei Lungu demonstrează aceeaşi indiferenţă faţă de categoriile tradiţionale ale cinema-ului şi o neînfricare de a-şi folosi propria viaţă ca material de film. Abbas Fahdel este un regizor, scenarist şi critic de film franco-irakian ale cărui filme, atât de ficţiune, cât şi documentare, abordează în multiple feluri traumele antrenate de conflictele din Orientul Mijlociu. Jurij Meden alătură activitatea lui de curator şi director al programării la Muzeul Austriac de Film cu cea de co-fondator al festivalului de conservare a patrimoniului cinematografic The Nitrate Picture Show şi de regizor de filme experimentale.

Ca în anii precedenţi, filmele din competiţie vor fi vizionate şi de un juriu alcătuit din elevi de liceu. Noutatea acestei ediţii constă în parteneriatul dintre One World Romania şi Super, festivalul de filme făcute de adolescenţi, care vor colabora pentru a le oferi tinerilor selectaţi un parcurs mai aprofundat şi de durată. Jurizarea din cadrul festivalul One World Romania nu va reprezenta decât prima etapă a unei adevărate imersiuni într-un mod diferit de a face şi de a vedea filme. Acesta nu este accesibil decât celor care au atât o doză bună de curiozitate intelectuală, cât şi acuitate în perceperea particularităţilor artei filmice - prima este calitatea pe care o căutăm în membrii juriului liceenilor, iar cea de-a doua este ce ne propunem să dezvoltăm la ei, prin intermediul unui atelier de film documentar de patru zile, care se va derula în timpul festivalului.

Îndrumaţi de trei tutori din cinematografia românească, participanţii vor realiza exerciţii practice (fotografii şi filmări) prin prisma cărora vor descoperi ce presupune reprezentarea realităţii prin aparatul de filmat. Ulterior, liceenii vor fi chemaţi să alcătuiască selecţia şi să organizeze din punct de vedere artistic proiecţiile din cadrul festivalului Super 2020. 

Biletele pot fi achiziţionate deja abonamentele generale ale festivalului, la un preţ de 200 de RON, de pe site-ul Eventbook. Numărul acestora este limitat la 100, iar abonamentul oferă acces atât la toate proiecţiile de filme din cadrul ediţiei şi la evenimentul de deschidere a festivalului - care va fi cu totul special - cât şi intrări la toate proiecţiile Cineclubului One World Romania în timpul anului, un DVD la alegere din colecţia noastră, sacoşa festivalului şi multe alte bucurii şi surprize cinefile.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: