Pentru noul lor film, regizorul Claudiu Mitcu, postul de televiziune HBO (care a patronat de-a lungul ultimilor ani cele mai multe dintre filmele documentare de impact de pe piaţa românească) şi producătorii Ada Solomon şi Călin Peter Netzer (pentru Parada Film) s-au oprit la un subiect fierbinte, care-i doare nu numai pe cei direct implicaţi, adică pe bolnavi: criza citostaticelor din sistemul sanitar românesc. Din diverse motive (în principal de natură oneroasă), în stocul spitalelor de stat nu mai există anumite tipuri de medicamente, ceea ce-i face pe cei suferinzi să apeleze la soluţii alternative. În demersul lor, realizatorii s-au bazat pe o investigaţie jurnalistică făcută de cunoscutul ziarist Vlad Mixich.

Din Viena la Bucureşti

Aşadar, nu avem de-a face cu o reţea de spionaj sau de alte lucruri reprobabile, aşa cum ne-ar fi putut duce gândul la prima vedere, ci de ceva mult mai nobil şi mai omenos: o reţea pusă pe picioare – în mod absolut benevol şi gratuit – de un tânăr român, care aduce mecamentele necesare de la Viena, trecând prin Ungaria, şi le împarte – la preţul real de pe piaţa occidentală – celor care au nevoie de ele în România. Insist asupra faptului că demersul este absolut dezinteresat, iar toţi cei implicaţi şi intervievaţi în film spun că ceea ce fac, fără a câştiga propriu-zis nimic, le asigură o satisfacţie, da, morală.

Numele regizorului Claudiu Mitcu nu este cel al unui necunoscut: el a mai realizat, tot pentru HBO, alte două documentare de lung-metraj, „Australia“ (2009) şi „Circul Vesel“ (2010), punându-şi semnătura şi pe alte filme, tot din categoria documentarului: „Nisipuri“ (2007), „Noi doi“ (2011, despre homosexuali), scurtmetrajul „Maria“ (2013). Ca şi în cazul celorlalte filme, şi de această dată regizorul s-a înconjurat de o echipă de profesionişti incontestabili: pe lângă producătoarea Ada Solomon, deja menţionată, îi mai întâlnim pe generic pe directorii de imagine Andrei Butică (un colaborator mai vechi al regizorului) şi Vlad Petri, monteurii Ioachim Stroe şi Gabi Basalici, coordonaţi în post-producţie de cunoscutul editor Cătălin Cristuţiu.

Un şofer devine „înger“ sau Cerul deasupra Bucureştiului

Aşadar, subiectul e „fierbinte“, numele implicate sunt de primă mână, dar „Reţeaua“ reuşeşte mai mult să intereseze, decât să emoţioneze (ceea ce nu ştiu dacă e neapărat un lucru rău). În afară de secvenţele de interviu audio de la început, în care Vlad, iniţiatorul reţelei, îşi explică intenţiile, cea mai mare parte din film constă în a-l urmări cu camera pe şoferul de taximetru Valeriu Tatu (acesta, bineînţeles, având şi el povestea lui), cel care livrează medicamentele necesare celor care au nevoie de ele.

Dându-şi seama de posibila monocordie a rezultatului final, scenaristul Mitcu mai introduce câteva secvenţe care ne conduc în lumea bolnavilor de cancer, a celor care au nevoie vitală de medicamentele provenite de peste graniţă: una de la un spital de copii bolnavi de leucemie, iar altele care ne-o prezintă, spunându-şi povestea, pe pacienta Andreea Puiu Drăghicescu (de departe, cel mai uman şi impresionant personaj al filmului). Mai apare, într-o înregistrare video, şi infamul ministru Nicolăescu, ba chiar şi senatorul Tăriceanu este filmat primindu-l în audienţă pe unul din membrii reţelei.

Stilistic, „Reţeaua“ combină modalităţile documentarului de interviu cu cele ale observaţionalului, urmărindu-l cum spuneam în drumurile sale pe şoferul de taxi care devine un veritabil „înger” al bolnavilor bucureşteni, dar hibridul nu funcţionează decât parţial (era „păcatul“ şi al altor filme ale lui Mitcu pe subiecte interesante, cum ar fi „Circul vesel“). Faptul devine evident când şoferul îi spune unui bolnav la telefon „vezi că sunt cu trei băieţi cu camera“ sau când doi dintre cei cu care se întâlneşte, în parcul Grădina Icoanei, încep brusc să-şi nareze experienţele în faţa camerei.

Info

Reţeaua (România, 2015)
Regia: Claudiu Mitcu
Cu: Andreea Puiu Drăghicescu, Valeriu Tatu, Călin Popescu Tăriceanu

3 stele