Adrian Ghenie reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Artistul Adrian Ghenie s-a născut în 1977, la Baia Mare
Artistul Adrian Ghenie s-a născut în 1977, la Baia Mare

Proiectul „Darwin’s Room” al lui Adrian Ghenie este câştigătorul concursului pentru Pavilionului României la a 56-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă La Biennale di Venezia. Pentru prima dată în ultimii zece ani, Pavilionul României din Giardini della Biennale va găzdui o expoziţie personală.

Adrian Ghenie, unul dintre cei mai cunoscuţi, mai apreciaţi şi mai bine cotaţi artişti români pe scena de artă contemporană internaţională, prezent cu lucrări în cele mai importante muzee, galerii şi colecţii private din lume, de la Centrul Pompidou (Paris), la SFMOMA (San Francisco) şi de la Muzeul Hammer, la Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles, va reprezenta România la Bienala de Artă de la Veneţia. Lucrările sale au fost, de asemenea,  incluse în expoziţii la Palazzo Grassi, Fundaţia François Pinault (Veneţia), Tate Liverpool, Bienala de la Praga, Fondazione Palazzo Strozzi (Florenţa), printre altele.

„Cred că Pavilionul României la Veneţia şi-a epuizat formulele de expoziţii low-budget”, declară Mihai Pop, curatorul proiectului. „Expoziţia lui Adrian Ghenie va fi în primul rând una larg aşteptată, bine făcută, anticipând un firesc pe care România va trebui să-l câştige în viitor, în contextul pavilioanelor naţionale. Veneţia rămâne locul în care se ia temperatura scenei de arta, iar pavilionul naţional este oglinda dinamicii scenei, a schimbărilor dintre generaţiile care se succedă. Ghenie este exponentul succesului internaţional al unei întregi comunităţi artistice din Cluj, care în marea ei parte funcţionează la Fabrica de Pensule, astfel că nu vorbim doar de Ghenie, ci de o parte relevantă a scenei româneşti de azi cu care România se poate identifica în mod natural.”

În proiectul conceput special pentru Pavilionul României la Bienala de Artă de la Veneţia, Adrian Ghenie propune o analiză a actualităţii prin recursul la o istorie neoficială, una în care Darwin i-a întâlnit pe Freud şi pe Marx, se arată într-un comunicat de presă. „Ghenie este preocupat constant de falia care se creează între microistorie şi macroistorie, continuând prin proiectul propus la Veneţia tema generală a Bienalei şi accesând sursele intime ale temei de reflecţie propuse de curatorul Okwui Enwezor: cum ne imaginăm viitorul la plural? Astfel, „Camera lui Darwin” devine un incubator al ideilor despre viitor prin apelul la arhiva istoriei”, se mai precizează în comunicat.

Arhitectura expoziţiei, concepută de Attila Kim, e strâns legată de preocuparea lui Adrian Ghenie pentru trecutul recent. Compartimentarea spaţiului expoziţional în trei săli recreează o perioadă importantă din istoria Pavilionului României, care revine astfel la o formă apropiată de cea propusă iniţial în 1938, sub tutela lui Nicolae Iorga.

„Darwin’s Room” este un proiect iniţiat de Fabrica de Pensule (Cluj) în parteneriat executiv cu Asociaţia Film ETC. (Bucureşti) şi în colaborare cu PACE Gallery (New York), Galerie Thaddaeus Ropac (Paris), Galerie Judin (Berlin), Tim Van Laere Gallery (Anvers), Galeria Plan B (Cluj, Berlin), Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, Universitatea de Artă şi Design Cluj, Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi, Editura Hatje Cantz (Germania), Asociaţia Galeriilor de Artă Contemporană din România. Coordonatorul general al proiectului şi curator al evenimentelor publice este Corina Şuteu. Ca în fiecare an, comisariatul proiectului este asigurat de Ministerul Culturii (Monica Morariu, comisar) şi Institutul Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia (Alexandru Damian, vicecomisar).

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite