Banda desenată românească la Salonul Cărţii de la Paris

0
0
Albume desenate de Ileana Surducan şi Alex Talambă
Albume desenate de Ileana Surducan şi Alex Talambă

Coincidenţa face ca, în  săptămâna în care se sărbătoreşte la Bucureşti francofonia (din ce în ce mai anemică la noi, constat cu tristeţe), ţara noastră să fie – pentru prima oară – invitată de onoare la Salonul Cărţii de la Paris (22-25 martie). Aţi aflat deja acest lucru din mass-media, eu doresc să mă opresc asupra unei alte premiere:

printre cei 27 de prozatori, poeţi şi eseişti invitaţi oficial de Centre National du Livre, se regăsesc – tot pentru prima dată - şi doi autori de benzi desenate: Ileana Surducan şi Alex Talambă – Tamba.

Acest fapt este foarte important pentru ignorata (în ţara noastră) a noua artă şi să sperăm că editorii şi autorităţile culturale vor ţine cont de acum înainte de el.

Participarea celor doi creatori BD la Salonul Cărţii este cu atât mai meritorie, cu cât ea vine după preumblarea prin lume, pe banii Institutului Cultural Român, adică ai noştri, ai contribuabililor,  a tot felul de impostori şi escroci, pretinşi  reprezentanţi ai benzii desenate româneşti: Pisica Pătrată, Branea, Cristian Neagoe, Milos Jovanovici, Sorina Vasilina, Andreea Chirică, Akira Darstor. Primii doi sunt  autori minori (ca să nu spun mediocri, cel de-al doilea fiind chiar un vesel pornograf) iar ceilalţi fie nu au desenat niciodată nimic, fie au mâzgălit degeaba nişte pagini de hârtie. Le-am dat numele şi  pseudonimele cu care semnează, nu pentru a-i supune oprobriului public, nu-mi mai fac iluzii, în zilele noastre impostura şi escrocheria stau cu regele la masă, ci doar ca să-i căutaţi pe internet şi să comparaţi „operele” lor grafice cu cele ale Ilenei Surducan şi Alexandru Talambă, artişti BD cunoscuţi -  şi recunoscuţi -  pentru talentul lor excepţional, atât în România cât şi în Franţa.

Născută în 1987, clujeanca Ileana Surducan este mai citită  în Franţa decât în România, unde nu a publicat decât în câteva fanzine şi mai ales în simpatica antologie Urban Comics – made in Cluj.  În schimb, în Franţa, Ileana Surducan a semnat deja două albume de benzi desenate apărute la mica dar energică editură Makaka: Edouardo le Renardeau, după un scenariu de Shuky Medina, în 2009 şi Le Cirque - Journal d’un dompteur de chaises, după propriul său scenariu, în 2012.

Bucureşteanul Alex Talambă este născut în 1980 şi a lucrat multă vreme în domeniul publicităţii,  înainte de a irupe pe neaşteptate în mica lume a  BD-ului românesc:  în ultimii doi ani editura Mandragora i-a publicat  albumele Elabuga, Mila 23 (Legenda lui Ivan Patzaichin) precum şi e-book-ul Ghid de descurajare a violenţei verbale, toate pe scenariul lui George Drăgan.

Iar anul trecut, tot la Salonul Cărţii de la Paris, dar la invitaţia prestigioasei edituri Casterman, Tamba şi-a lansat primul album în limba franceză, Sidi Bouzid Kids, în care scenaristul său, ziaristul Eric Borg,   reconstituie grafic  primăvara arabă de la Tunis.

De altfel, la Salonul Internaţional al Benzii Desenate de la Constanţa de anul trecut, Alex  Talambă a primit trofeul „Sandu Florea”, cea mai înaltă distincţie din banda desenată românească.

Iată, deci,  că banda desenată românească îşi găseşte locul - încet-încet şi via filiera franceză -  atât în rafturile cititorilor cât şi în conştiinţa publică, ca parte integrantă a culturii româneşti. Mulţumim prietenilor francezi.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite