Doinel Tronaru

Jurnalist

„Touch Me Not“ al Adinei Pintilie funcţionează foarte bine ca o colecţie de secvenţe din viitorul post-uman al speciei, cel spre care apariţia şi convieţuirea cu „inteligenţa artificială“ ne-mpinge, vrem, nu vrem. Ca (mai) totdeauna, filosoful la care trebuie în primul rând să ne raportăm este germanul Nietzsche, cel pe care şi l-au revendicat în egală măsură şi totalitarismul (nazist), şi democraţia (postmodernă, cea vatimiană).

Titlul acestui film al lui Carlos Reygadas ar putea servi drept epigraf şi întregului festival Les Films de Cannes à Bucarest, aflat la a noua ediţie, la care am văzut anul acesta nu mai puţin de 22 de filme. Multe dintre ele intră pe ecrane în lunile următoare, şi ar fi păcat ca atunci să nu se înregistreze în săli aceeaşi afluenţă de public ca acum.

Ca şi la alte ediţii ale festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, filmele din Estul continentului par a prima clar în faţa celor din jumătatea vestică, atât din punct de vedere al măiestriei cu care sunt realizate, cât şi al importanţei subiectelor abordate. Cel mai clar exemplu: „Donbass“ al ucraineanului Serghei Lozniţa, despre războiul aflat în curs la doar câteva sute de kilometri de graniţele noastre.

Conform organizatorilor, Les Films de Cannes à Bucarest a debutat în forţă în acest weekend, cu peste 5000 de spectatori în săli, cu masterclass-uri ale unor maeştri ai cinematografului mondial contemporan precum Asghar Farhadi, Carlos Reygadas, Manuel Claro ori Gaspar Noé, cu proiecţii sold-out şi cu o emoţionantă gală dedicată lui Lucian Pintilie. Ţările-vedetă ale acestei ediţii sunt Japnia şi Mexicul, una mai exotică decât alta.

Cea mai mare greşeală pe care-am putea-o face despre spectacolul „Pescăruşul“, montat recent de Andrei Şerban la unteatru, ar fi să căutam în acesta realismul cehovian (nici măcar cel stanislavskian, şi cu atât mai puţin cel atât de dorit şi clamat de marxiştii timpurii). Dar, dacă acesta nu este un spectacol „realist“, atunci ce este? Mai degrabă unul conceptual, cum rar se vede cu succes în teatrul românesc.

Vezi mai multe