Doinel Tronaru

Jurnalist

Scriitoarea Andreea Răsuceanu, coautoare a recentului „Dicţionar de locuri literare bucureştene“, şi-a făcut o veritabilă „profesiune de credinţă“din mitizarea Bucureştiului şi mai ales a toposului eliadesc al Străzii Mântuleasa.

Binecunoscută în lumea muzicii şi a cluburilor bucureştene, Gabriela David debutează acum în literatură, cu un volum de poezii apărut anul trecut: „Pretexte de femeie“ (editura Meditative Arts, 2019) – carte care, cel puţin pentru mine, a fost o surpriză foarte plăcută. Este un debut la maturitate, aşa cum se recunoaşte chiar în prezentarea cărţii de pe ultima copertă, când autoarea „s-a hotărât sa dea glas copilului creativ din ea“.

E încă vremea bilanţurilor (de an sau de deceniu), şi putem spune că, anul trecut, dar şi în ultimii ani ai deceniului (late 2010s), colecţia de proză română contemporană a editurii Humanitas, „821.135.1“, coordonată de scriitoarea Andreea Răsuceanu, a fost de departe cea mai dinamică şi activă, publicând detaşat cele mai interesante lucruri. Cel puţin, aici se află cele mai multe titluri de cărţi publicate în premieră care mi-au făcut cu ochiul.

Al treilea interviu al meu pentru „Adevărul“ cu unul dintre cei mai buni scriitori români în viaţă, Dan Stanca (64 de ani), se ocupă de romanul recent apărut în seria de autor dedicată de editura Vremea (al patrulea titlu), carte cu un titlu ciudat şi provocator: „Adio, România“. Fantezia (dar şi profunzimea, sagacitatea) autorului debordează în acest roman, care urmăreşte destinul „ţărişoarei“ noastre de la Marea Unire până hăt, în anul 2045.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol ieri
  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol acum 4 zile

    Binecunoscută în lumea muzicii şi a cluburilor bucureştene, Gabriela David debutează acum în literatură, cu un volum de poezii apărut anul trecut: „Pretexte de femeie“ (editura Meditative Arts, 2019) – carte care, cel puţin pentru mine, a fost o surpriză foarte plăcută. Este un debut la maturitate, aşa cum se recunoaşte chiar în prezentarea cărţii de pe ultima copertă, când autoarea „s-a hotărât sa dea glas copilului creativ din ea“.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol acum 11 zile

    Nu numai de 15 ianuarie, merită să ne amintim de „geniul romantic“ al României. Receptarea în posteritate a marelui poet a fost una sincopată şi desfigurată ideologic, iar recentele încercări de rediscutare au stârnit furia „gardienilor“ purităţii şi ai academismului.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol acum 17 zile

    E încă vremea bilanţurilor (de an sau de deceniu), şi putem spune că, anul trecut, dar şi în ultimii ani ai deceniului (late 2010s), colecţia de proză română contemporană a editurii Humanitas, „821.135.1“, coordonată de scriitoarea Andreea Răsuceanu, a fost de departe cea mai dinamică şi activă, publicând detaşat cele mai interesante lucruri. Cel puţin, aici se află cele mai multe titluri de cărţi publicate în premieră care mi-au făcut cu ochiul.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol acum 20 zile

    Al treilea interviu al meu pentru „Adevărul“ cu unul dintre cei mai buni scriitori români în viaţă, Dan Stanca (64 de ani), se ocupă de romanul recent apărut în seria de autor dedicată de editura Vremea (al patrulea titlu), carte cu un titlu ciudat şi provocator: „Adio, România“. Fantezia (dar şi profunzimea, sagacitatea) autorului debordează în acest roman, care urmăreşte destinul „ţărişoarei“ noastre de la Marea Unire până hăt, în anul 2045.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol acum 25 zile

    Ca şi cum ar da un răspuns butadei în care Dumnezeu îl întreabă pe un credincios după moarte „cum a fost în Paradis?“, cineastul palestinian Elia Suleiman ne arată în cel mai recent film al său, „It Must Be Heaven“ / „Paradisul, probabil“ (care va fi distribuit de vineri de Independenţa Film), că paradisul, dacă ai ochi pentru el, poate fi găsit nu numai în Palestina natală, ci oriunde, poate fi chiar „după colţ“.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol acum 28 zile

    Filmele lui Radu Jude, Cristian Mungiu sau Cristi Puiu au dominat deceniul, dar adevărata deschidere a fost produsă spre sfârşitul decadei, de filmul Adinei Pintilie, „Touch Me Not“, câştigător al Ursului de Aur la Berlin în 2018. Regizoarea nu aduce numai o tematică cu totul nouă în cinematograful românesc, ci şi un limbaj cinematografic unic, revoluţionar chiar pe plan universal.

  • Doinel Tronaru a publicat un nou articol luna trecuta

    2019 este anul în care câţiva autori importanţi s-au întors şi au confirmat că rămân în avangarda cinemaului contemporan: Lars von Trier cu odiseea criminalului în serie Jack, Lanthimos cu un pseudo-film istoric, despre decadenţa de la o curte a Angliei de pe vremuri, dar şi din civilizaţia noastră, Tarantino cu un film-omagiu faţă de „old Hollywood“, o ironie postmodernă de clasă, iar spaniolul Almodovar cu un film trist, testamentar.

Vezi mai multe