Oraşul Siret, de la ieşire din România spre Ucraina, a rămas fără nici o benzinărie funcţională
0Benzinăria Petrom de la intrarea în vama româno-ucraineană din Siret a fost închisă săptămâna trecută. Motivul este limpede – ineficienţa investiţiei care a costat peste un milion de euro firma Petrom şi care nu vindea în ultima vreme nici gaz de lampă. La câţiva kilometri peste graniţă, benzina şi motorina sunt cu 30% mai ieftine şi nimeni nu se mai aproviziona de la benzinăria Petrom, nici măcar localnicii.
De săptămâna trecută, ultima benzinărie de pe teritoriul României din Siret, una dintre cele mai importante puncte rutiere de trecere a frontierei de la graniţa cu Ucraina, şi-a închis pompele. În felul acesta şoferii care au drum către Ucraina şi au rezervorul pe rezervă trebuie să fie grijulii pentru că până la graniţa româno – ucraineană, din orice parte ar veni, ultima staţie de alimentare cu combustibil este la 20 de kilometri – la benzinăria de la Româneşti, dacă vin dinspre Suceava ori la cea din Rădăuţi, dacă vin, desigur, dinspre Rădăuţi.
Situaţia este dramatică poate pentru cei care vin de pe drum lung şi pentru prima dată doresc să facă o reîncărcare a rezervoarelor înainte de intrarea în spaţiul ucrainean. Dar nu produce deloc supărare localnicilor care ştiu că ultima staţie Peco de la intrarea în vamă nu mai era demult folosită, nici măcar crâşma aferentă, care fusese în urmă cu ceva ani centru de întâlnire a vameşilor şi poliţiştilor de frontieră care îşi împărţeau ponturile şi bacşişurile, intrase în paragină.
Asta pentru că aprovizionarea cu benzină şi motorină pentru localnici merge şnur pe traseul Siret – Porubnoe şi mai departe în Ucraina, nu foarte departe însă, să nu bată la ochi. Şi pentru cei care fac drumuri mai lungi şi îndeajuns de dese, indiferent de unde vin să tranziteze pe la Siret graniţa româno-ucraineană, situaţia este cunoscută: benzina şi motorina din România este cu cel puţin 30% mai scumpă decât în Ucraina.
Drept urmare, de ce să îţi încarci rezervoarele cu carburant scump înainte de a trece graniţa într-o altă ţară ce îţi oferă cu generozitate un combustibil substanţial mai ieftin? Iar pentru localnicii deţinători de automobile – ce imbold naţionalist i-ar determina să cumpere acest produs scump pe când îl au sub nas, la doar câţiva kilometri distanţă, la fel de bun şi mult mai ieftin?
Acestea sunt cauzele reale pentru care s-au închis toate benzinăriile de pe o rază care statistic ar putea să fie considerată o limită a profitului minim din jurul oraşului de graniţă Siret. Cu alte cuvinte, dacă ai combustibilul în rezervor pe terminate şi vrei să treci graniţa, şoferul care se apropie de ultimele staţii de carburant de la Româneşti sau Rădăuţi şi vrea să treacă graniţa în Ucraina pe la Siret, trebuie să calculeze dacă se merită să alimenteze la ultimele două benzinării din drumul spre frontieră ori îşi poate permite să o treacă, având garanţia că dincolo va cumpăra, cu aceeaşi bani, mai mult combustibil.
Cum am spus, micul trafic de carburant pe ruta Siret – Porubnoie funcţionează eficient iar cifrele care ne-au fost puse la dispoziţie de un siretean cunoscător sunt relevante: în regiunea Cernăuţi din Ucraina, şi în această perioadă de criză, se cumpără litrul de motorină cu un preţ de 0,95 euro, adică 4,2 lei. Spre comparaţie, la intrarea în ţara vecină, la ultima benzinărie din România, preţul aceleiaşi cantităţi de motorină era săptămâna trecută de 5,6 lei, adică 1,25 euro.
O nouă viaţă de la “O nouă viaţă”?
O speranţă pentru dezvoltarea zonei în care în urmă cu 20 de ani Petrom începuse a construi benzinăria considerată ultra-modernă la acea vreme cu o clădire alăturată ce se dorea a deveni un hotel în care cei care cei care intrau sau ieşeau din România să îşi refacă forţele, s-a năruit. Staţia de carburanţi cu o alură modernistă şi-a tras înapoi furtunele de la pompe, cei 12 angajaţi au fost trimişi acasă pe un termen încă necunoscut.
Clădirea cu acoperiş roşu, ce ar fi trebuit să se transforme în motel a fost cumpărată, împreună cu terenul aferent, de un investitor britanic cunoscut în zona Siretului, Simon O’Connor, ştiut mai bine ca exponent al fundaţiei “O nouă Viaţă”. Primarul oraşului Siret, Adrian Popoiu speră că prin preluarea de către galezul O’Connor, a clădirii nefinalizate decât în proporţie de maxim 25% a prefiguratului motel al Petrom, zona vămii Siret va prinde şi ea o nouă viaţă.
Cât priveşte afacerea cu combustibil la graniţa cu Ucraina, unde carburantul este mult mai ieftin, primarul Popoiu recunoaşte că acum este imposibil să fie considerată profitabilă. Există însă garanţii că în maxim două luni, Petrom va instala în perimetrul somptuos al benzinăriei ce tocmai a sucombat o instalaţie automată de distribuţie a carburantului, după modelul celei de la Româneşti, care va fi deservită de un personal minim.