FOTO Urmările închiderii podului de la Agigea: şosele sparte, case crăpate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumul judeţean 391 din Constanţa a fost distrus de maşinile de mare tonaj. FOTO Adrian Boioglu

Circulaţia pe podul de la Agigea a fost restricţionată în urmă cu patru luni, iar de atunci traficul greu deviat distruge casele şi şoselele din mai multe comune din zonă. Localnicii se plâng că rămân fără pereţi, fără maşini şi nici nu pot dormi noaptea.

Drumul Judeţean 391 este o fostă şosea de căruţe asfaltată în anii `70. Lucrarea nu a fost gândită pentru traficul greu, iar asfaltul a rezistat timp de 40 de ani fără probleme. Acelaşi drum este şi alternativa rapidă către sudul litoralului. De când a fost deschisă autostrada, calea de acces a fost aproape uitată. 

Totul s-a schimbat în urmă cu patru luni, atunci când DJ 391 a fost ales ca rută ocolitoare pentru Podul de la Agigea. Mii de camioane îl străbat în fiecare zi. Odată cu ele a dispărut liniştea şi au apărut problemele: asfaltul se macină pe zi ce trece, iar oamenii îşi văd casele crăpându-se din cauza vibraţiilor.

Podul de la Agigea este cea mai scurtă cale către sudul litoralului şi către Bulgaria, dar cablurile de susţinere ale acestuia au slăbit şi trebuiau neapărat înlocuite. Concluzia a fost că podul se va închide doar noaptea. 

Pe timpul zilei vor fi doar anumite paliere orare, timp de trei zile pe săptămână, în care traficul va fi oprit. Totodată, maşinile de peste 5 tone pot să traverseze canalul Dunăre - Marea Neagră la bordul unei gabare sau să parcurgă traseul alternativ Constanţa - Cobadin - Ciobăniţa - Osmancea - Mereni - Topraisar, adică exact drumul de căruţe din anii '70 de care acum se alege praful.

„Ne terorizează“

Maria, din comuna constănţeană Mereni, este numai unul dintre cei mulţi care nu mai pot să doarmă noaptea din cauza camioanelor. Maşinile încărcate cu peste 30 tone de cereale, îngrăşăminte chimice sau containere trec la fiecare minut prin faţa porţii ei. „Când trece TIR-ul, tremură patul. Mă tem că-mi cade tavanul în cap, dar ce să fac? Aici se simte ca la un cutremur de patru grade de câte ori trece. Eu nu am văzut să respecte viteza. Ne terorizează!“, spune femeia.

Primarul din Mereni, Gheorghe Chiriac, primeşte reclamaţiile, dar nu are bani la buget să-i ajute pe localnicii afectaţi şi nici să repare drumul judeţean 391 care trece prin două localităţi ale comunei sale. „Drumul deteriorat strică maşinile, ne face să ajungem mai târziu la serviciu, dar cele mai mari probleme sunt la casele afectate. Sunt multe locuinţe de chirpici şi vin cetăţenii să ne spună că le cade varul, au fisuri în pereţi şi probleme la acoperiş“, explică primarul.

Nici în comuna învecinată, Topraisar, situaţia nu este mai bună. Viceprimarul Aurelia Bălănescu spune că începe să se degradeze şi drumul naţional în care se termină DJ 391. „Oamenii vor fi despăgubiţi numai dacă au asigurări individuale, dar mulţi sunt prea săraci pentru a-şi permite aşa ceva“, spune viceprimarul.

După luni întregi de calvar, Regia de Drumuri subordonată Consiliului Judeţean Constanţa a luat o decizie: nu deviază traficul pe un alt traseu, nici nu permite camioanelor să circule pe pod, ci limitează viteza la 50 km/oră. La o săptămână de la punerea ei în practică, singurul lucru care s-a schimbat a fost apariţia unor indicatoare rutiere. „Am mai chemat Poliţia cu radarul. Au venit, dar şoferii se anunţă între ei, că au staţie de emisie-recepţie şi ştiu când şi pe unde să încetinească. Apoi îşi văd de drum cu toată viteza“, spune Gheorghe Chiriac.

Nu se ştie cu exactitate când va fi redeschis podul de la Agigea pentru traficul greu. Actualele restricţii sunt impuse până la 15 iunie, dar constructorii ar putea cere prelungirea lor din motive de siguranţă.


Vă mai recomandăm:

Noul orar de circulaţie pe Podul Agigea intră în vigoare miercuri, 22 ianuarie

FOTO VIDEO A sosit gabara. Maşinile care vor să ajungă în sudul judeţului Constanţa pot să traverseze canalul Dunăre-Marea Neagră