Ultimul mohican al "Delfinului"
0Cel care este azi comisar-şef în Poliţia de Frontieră din Constanţa, Titus Adrian Burcea, rememorează perioada în care a lucrat pe unicul submarin al României, ca ofiţer torpilor. "Delfinul"
Cel care este azi comisar-şef în Poliţia de Frontieră din Constanţa, Titus Adrian Burcea, rememorează perioada în care a lucrat pe unicul submarin al României, ca ofiţer torpilor. "Delfinul" e de mai mult timp tras pe dreapta, din lipsă de bani .
Amintiri de pe mare care nu pot fi şterse niciodată, povestite la gura sobei copiilor şi nepoţilor. Are cu ce să se laude cel care a fost torpilor pe unicul submarin al României, "Delfinul". Aceasta este viaţa lui Titus Adrian Burcea, care în momentul de faţă lucrează pe uscat, la Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontieră Constanţa, unde este comisar-şef.
În sufletul său a rămas marinar şi priveşte totul cu aceeaşi rigurozitate şi disciplină. Aşa spune comisarul-şef Titus Adrian Burcea, fostul torpilor de pe "Delfinul", unicul submarin al României. "Chiar dacă acum sunt poliţist de frontieră, cele mai frumoase amintiri le am de pe submarin. Timp de şase ani, din 1988, până în 1994, am participat, alături de colegii mei, la peste 50 de misiuni.
Am stat mai mult sub apă", povesteşte ofiţerul. Antrenamentele constau în exerciţii efectuate împreună cu alte submarine ale forţelor navale vecine ţării noastre. "Se făceau scufundări până la adâncimi de 240 de metri, simulări de luptă, atacuri, incendii la bord şi multe alte exerciţii specifice", a mai spus fostul marinar.
"Delfinul" este singurul submarin din dotarea Forţelor Navale româneşti, achiziţionat în 1986 cu 960 milioane de lei vechi de la ruşi. Lipseşte bateria Nava este din aceeaşi clasă cu cele din dotările armatelor Rusiei, Bulgariei, Ucrainei, Irakului sau Libiei. Pentru că are un înveliş de cauciuc, îi permite să se deplaseze fără să fie depistată de radarele şi detectoarelor de submarine ale altor nave.
A funcţionat până în 1994, când resursele energetice alocate de către Ministerul Apărării s-au terminat şi a fost nevoie ca submarinul să fie dus în "Dana 0" a portului Constanţa, unde este şi azi. "Este construit din titan special în Rusia, şi face parte din clasa KILO, model 877. Funcţionează impecabil până la adâncimi de 350 metri, dar rezistă foarte bine până la 500 de metri.
În prezent încă este funcţionabil, dar necesită o revizie tehnică. Cea mai mare problemă a submarinului <> este bateria, care trebuie schimbată cât mai curând. Deja s-a încheiat în acest sens un precontract cu firma suedeză <> , dar până va fi pus în aplicare, va mai dura", a mai spus fostul torpilor. Om dintr-o bucată Grizonat, cu trasături ferme, Adrian Burcea este un om dintr-o bucată, din categoria acelora care iartă, dar nu uită niciodată.
În urmă cu aproape 15 ani, a fost unul dintre cei mai buni torpilori de pe singurul submarin al Forţelor Navale ale României, "Delfinul". Acum este purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră constănţene şi şeful de cabinet al directorului Inspectoratului Judeţean de Frontieră. În adâncul sufletului său este însă "tot marinar" şi nu scapă nicio ocazie să se urce pe unul dintre vasele Poliţiei de Frontieră.
Carieră S-a născut la 28 februarie 1965 la Roşiorii de Vede, judeţul Teleorman. La numai 14 ani, sfătuit de bunicul său, a ales să se facă marinar şi a plecat la Constanţa, unde a urmat cursurile Liceului Militar de Marină, apoi Institutul de Marină "Mircea cel Bătrân". După absolvire a fost repartizat la "Brigada de Vedete". Afăcut cursuri de scafandri, apoi a devenit ofiţer torpilor pe submarinul "Delfinul" şi comandant al UL3. Din 2000 a fost numit căpitan de rangul 3 la Grupul de Nave Constanţa Navigaţie Artilerie şi Rachete.
După numai un an a primit funcţia de şef la departamentul comunicaţii al Gărzii de Coastă, iar din 2002 a fost avansat, înainte de termen, la gradul de comisar de poliţie. Din 2004 este purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră constănţene. În prezent urmează cursurile de master la Facultatea de Drept Maritim şi Portuar "Ovidius" din Constanţa.