STUDIU Efectul scandalului aflatoxinei: Doi din cinci români nu au mai cumpărat lapte în ultima săptămână

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scandalul laptelui contaminat i-a determinat pe români să renunţe la a-şi cumpăra produsul FOTO: Adevărul

Doi din cinci consumatori de lapte au renunţat să mai cumpere produsul alimentar în urma mediatizării intensive şi comunicării precare pe tema contaminării cu aflatoxină. Prin urmare, siguranţa românilor privind produsul lactat a scăzut, după cum arată o analiză făcută de compania de relaţii publice Rogalski Grigoriu Public Relations.

"Deşi a fost mediatizat doar o săptămână, subiectul laptelui contaminat cu aflatoxină a generat rapid neîncredere în rândul consumatorilor români, astfel că 36% nu ştiu dacă laptele din magazine mai este sigur pentru consum, în timp ce 22% consideră că acesta nu este sigur. Doar 43% dintre respondenţi au declarat că au în continuare încredere în laptele pe care îl găsesc în comerţ", se arată în studiul companiei.

Aproape 40% dintre persoanele chestionate au arătat că în ultima săptămână nu au mai cumpărat lapte, în timp ce 20% spun că au luat doar de la producători de încredere, pe fondul informaţiilor potrivit cărora mai multe loturi de lapte suspectate de contaminare cu aflatoxină au fost retrase.

Potrivit cercetării, televiziunile au fost principalele surse de informare pentru majoritatea consumatorilor (80%), urmate de internet (12%), radio (4%), ziare (1,5%) şi alte canale mediatice  (2,5%), conform unei cercetări la care au participat 3.843 de persoane.

La fel ca în cazul cărnii de cal greşit etichetate, laptele contaminat a devenit subiect de discuţie în rândul respondenţilor. Un procent de 85%  dintre ei vorbit cu apropiaţii despre produsul lactat, în principal cu familia (47%), urmată de prieteni (22%) şi colegi (17%).

"Rezultatele sunt confirmate şi de creşterea de 25 de ori a nivelului de interes faţă de cuvântul «aflatoxină», măsurat de motorul de căutare Google în luna martie faţă de luna februarie 2013", se arată într-un comunicat.

Subiectul a creat în mediul online un număr total de 1.588 de apariţii (ştiri şi comentarii) la care au fost potenţial expuşi 3,3 milioane de oameni. Cele mai de impact surse online, conform ZeList Monitor, au fost mediafax.ro, stirileprotv.ro şi adevărul.ro.

"Episodul laptelui contaminat, venit la scurtă vreme după cel al cărnii de cal greşit etichetate, demonstrează importanţa reputaţiei şi încrederii pe tot lanţul economic din domeniul alimentar. Dacă producătorii de lapte, mai ales cei prezenţi în social media, au comunicat eficient şi convingător cu consumatorii, protejându-şi practic reputaţia propriilor mărci, nu acelaşi lucru se poate spune în situaţia de faţă despre instituţiile publice", a declarat Eliza Rogalski, partener fondator al companiei care a efectuat cercetarea.

Prima declaraţie privind lapte cu aflatoxină a fost făcută săptămâna trecută de ministrul Agriculturii, Daniel Constantin. El a afirmat că o cantitate de lapte care conţine aflatoxină, cu efect cancerigen, importată din Ungaria, şi o alta aflată la un procesator din România au fost identificate şi retrase de pe piaţă.