Profilul de Facebook poate indica şi problemele medicale pe care le ai. Studiu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Postările de pe reţelele de socializare spun despre noi mai multe decât am dori poate. De exemplu, pot dezvălui informaţii despre starea noastră de sănătate, dacă avem sau nu vreo afecţiune medicală.

Un studiu în acest sens realizat de cercetători prin analiza profilurilor persoanelor de pe Facebook a putut prezice 21 de tipuri de afecţiuni medicale, de la existenţa unei sarcini şi până la bolile de piele, potrivit cnn.com.

Actualizările statusurilor de pe Facebook au fost „în mod deosebit eficiente în prezicerea diabetului zaharat şi a tulburărilor mintale de tipul anxietăţii, depresiei şi a psihozelor“, potrivit aceleiaşi surse.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul PLOS One. „Personalitatea oamenilor, starea mintală şi comportamentele legate de sănătate se reflectă şi în profilurile lor de pe reţelele de socializare şi toate au un impact major asupra sănătăţii“, se spune în această cercetare.

Pentru a efectua acest studiu, cercetătorii au asociat datele din dosarele electronice ale pacienţilor obţinute prin consimţământ cu profilurile lor de pe reţelele de socializare. În total, au cercetat 949.530 de actualizări ale statusurilor pe Facebook pentru 999 de participanţi ale căror postări au depăşit 500 de cuvinte.

Cercetătorii au identificat limbaje care au indicat comportamente caracteristice sau simptome ale anumitor diagnostice. De exemplu, postările care au menţionat cuvintele „băutură“, „beat“ sau „sticlă“ au fost marcate pentru abuzul de alcool. Cu toate acestea, studiul avertizează că limbajul nu constituie în mod necesar un mecanism cauzal. Totuşi, modelele de social media au o valoare predictivă şi pot deschide calea unor noi posibilităţi de personalizare a serviciilor de sănătate.

Întrebări referitoare la confidenţialitatea datelor personale

„Puterea limbajului social media de a prezice diagnostice ridică întrebări legate de intimitate, consimţământ de prelucrare a datelor şi proprietatea acestor date“, mai spun cercetătorii.

În ultimii ani, Facebook a fost în centrul mai multor scandaluri legate de practica sa de folosire a datelor utilizatorilor. Gigantul tehnologic a câştigat 56 de miliarde de dolari americani în 2018 prin monitorizarea utilizatorilor şi folosirea datelor pentru campanii de publicitate ţintite.

Mark Zuckerberg – CEO Facebook – a recunoscut că există dificultăţi în protejarea datelor utilizatorilor – scandalul Cambridge Analytica care a expus datele a cel puţin 50 de milioane de utilizatori fiind un exemplu de breşă de securitate - şi a susţinut că intenţionează să repoziţioneze compania ca pe o platformă axată pe confidenţialitatea datelor.