Unul dintre cei mai bogaţi oameni de afaceri din România vrea o parte din activele întreprinderii de stat "Calea Ferată din Moldova“
0Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova susţine că e vorba despre crearea unei societăţi mixte, care va permite atragerea de investiţii şi tehnologii pentru modernizarea căilor ferate autohtone.
Un proiect de hotărâre de Guvern publicat pe site-ul ministerului Transporturilor de la Chişinău, prevede fondarea împreună cu Grampet SA din România, a unei societăţi pe acţiuni, în care cota-parte a statului moldovenesc va constitui 40%, iar cota-parte a firmei româneşti 60% din capitalul social.
În calitate de aport la capitalul social al societăţii pe acţiuni ce se înfiinţează, Guvernul de la Chişinău ar urma să depună remiza de vagoane de marfă nr.2, Basarabeasca şi remiza de vagoane de călători nr.1 Chişinău, prin excluderea acestora din gestiunea întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova".
În acelaşi timp aportul Grampet SA din România va fi compus din mijloace băneşti, în sumă mai mare decât echivalentul valorii remizelor, instalaţii de producţie şi utilaje moderne, know-how, sisteme omologate european, sisteme internaţionale de control al calităţii produselor, instruirea şi specializarea personalului.
Autorii proiectului îşi argumentează intenţia prin faptul că grupul industrial feroviar Grampet SA are uzine şi unităţi economice situate în imediata vecinătate geografică a Republicii Moldova şi dispune de o capacitate tehnologică de ultimă generaţie, experienţă îndelungată în managementul personalului, al resurselor şi al pieţei de profil, precum şi de capital propriu pentru investiţii substanţiale în domeniile de perspectivă.
Comuniştii au adus la faliment
căile ferate din Republica Moldova
Proiectul a provocat deja critici din partea opoziţiei comuniste, care califică intenţia, ca pe o vânzare a întreprinderii „Calea Ferată din Moldova", una dintre cele mai importante din economia Republicii Moldova.
În acelaşi timp din cauza managementului defectuos şi unor investiţii de zeci de milioane de dolari în proiecte proaste pe timpul guvernării comuniste întreprinderea a ajuns în prag de faliment şi generează pierderi de zeci de milioane de dolari.
În prezent întreprinderea este nevoită să vândă o parte din activele sale pentru a achita salariile şi ratele la bănci.
Grupul de firme Grampet SA, este cea mai mare companie privată din transportul feroviar din România, cu venituri de circa 400 milioane de euro. Pachetul majoritar de acţiuni este deţinut de Gruia Stoica, unul dintre cei mai bogaţi români, poziţionat pe locul 11 în clasamentul „Forbes România 500 de miliardari", cu o avere estimată la 380-400 de milioane euro. În afaceri, Gruia Stoica a adoptat „politica paşilor mărunţi", achiziţionând pachete mici de acţiuni în societăţile pe care le controlează. Şi-a construit imperiul discret, iar acum afacerile sale sunt răspândite de la un capăt la celălalt al României. Banii ia câştigat din asocierea cu statul român, preluând active la preţ de nimic.
De exemplu în 2007, compania GFR din cadrul grupului Grampet a pus bazele unei alte companii în domeniul căilor ferate, Rooling Stock Company, unde partener este chiar concurentul său cel mai important, CFR Marfă. Noua companie are ca profil de activitate modernizarea şi închirierea unor vagoane vechi aflate în proprietatea companiei de stat. Societatea de stat a adus la capitalul noii firme 100 de locomotive şi 6.400 de vagoane, evaluate la doar 40 de milioane de euro, adică la preţ de fier vechi.
Reţea feroviară internaţională
În afară de piaţa locală, companiile controlate de Gruia Stoica s-au extins şi în ţările vecine. Grupul Grampet deţine participaţii majoritare la Bulgarian Railway Company, la Train Hungary, compania de reparaţii şi construcţii vagoane Zelvoz Smederevo (Serbia), Eurorail Ucraina, Eurorail Moldova şi Mozambic Reilly Company. Grupul va investi 13 milioane de euro în achiziţia a aproape 90% din acţiunile companiei naţionale feroviare de mărfuri din Muntenegru, Montecargo, care operează cu 713 vagoane şi 17 locomotive. Grampet mai negociază cu două fabrici de vagoane, din Ucraina, pentru preluare.
Visul lui Gruia Stoica este ca GFR să devină cel mai mare operator de transport feroviar din sud-estul Europei. În prezent, GFR face demersuri pentru obţinerea licenţelor de transport feroviar pentru Austria şi Germania. Prin achiziţionarea companiei muntenegrene Monte Cargo, GFR va face legătura între Marea Adriatică şi Marea Neagră.
Cum a ajuns fierarul Gruia „locomotiva" ţării