Republica Moldova a ajuns „groapa de gunoi“ pentru vehiculele din Europa: La o maşină nouă importată revin opt vechi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În primele zece luni ale anului în ţara noastră au fost importate aproape 30.000 de automobile, cu 40% mai multe decât în aceeaşi perioadă din 2012. Jumătate sunt maşini mai vechi de opt ani, la mâna a doua

Piaţa automobilelor din Republica Moldova continuă să crească spectaculos, în ciuda majorării taxelor de import. În zece luni ale anului 2013, s-au importat deja cu circa 4.500 de automobile mai mult decât pe parcursul întregului an 2012. Dacă ritmurile se menţin, am putea asista la o creştere de circa 40%, arată datele statistice din domeniu.
Potrivit unei analize realizate de expertul Serghei Solomonov, în perioada ianuarie-octombrie au fost aduse în ţară 29.481 de autoturisme, dintre care doar 3.900 sunt noi, restul 25.581 fiind maşini second hand. Iese că la un vehicul nou importat revin opt la mâna a doua. În consecinţă, cota automobilelor noi în totalul importurilor de vehicule rutiere a coborât la 13,2%, cel mai prost rezultat din ultimii zece ani.

Totodată, datele statistice relevă că fiecare al doilea automobil adus în ţară este mai vechi de opt ani, rezultatul datorându-se deciziei autorităţilor de a extinde limita de vârstă a maşinilor importate de la şapte la zece ani. Cele mai populare modele second hand sunt Renault Megane, Toyota Corolla (diesel) şi Ford Focus.
Luând în calcul un preţ mediu de 5.000 de euro, în total, moldovenii au cheltuit pe maşini vechi aproape 130 de milioane de euro (circa 2,2 miliarde de lei), în timp ce pe automobile noi au dat doar circa 58 de milioane de euro (la un cost mediu de 15.000 de euro maşina).

RECORD LA IMPORTUL DE BENTLEY ŞI PORSCHE

În perioada menţionată au fost înmatriculate cu 3% mai multe maşini noi. Din datele oficiale, putem constata un salt la importul de automobile de lux. De exemplu, au fost vândute cinci maşini Bentley Continental noi (preţ mediu de 200.000 de dolari), faţă de una în aceeaşi perioadă a anului 2012. Au fost importate 23 de Mercedes-Benz GL, faţă de un singur exemplar în 2012. A fost  importat şi un Rolls-Royce Ghost.
Lider la capitolul maşini scumpe este modelul Porsche Cayenne, fiind importate 65 de automobile, cu 33% mai mult decât în zece luni ale anului 2012, chiar dacă preţul unuia porneşte de la 60.000 de euro şi ajunge la circa 150.000. Maşinile premium Porsche au ajuns în top 15 cele mai vândute automobile noi din ţară, întrecându-i chiar şi pe ruşii de la Lada.

DACIA ÎŞI ÎNTĂREŞTE POZIŢIA DE LIDER

Dacia rămâne liderul pieţei automobilelor noi, cu 869 de exemplare vândute în zece luni şi o cotă de piaţă de 22%. La distanţă mare, pe locul doi se află Skoda, cu 480 de exemplare şi o cotă de piaţă de 12,2%, iar pe trei – Toyota, cu 366 de vehicule şi o cotă de 9,3%. Cea mai spectaculoasă ascensiune a realizat KIA, care a urcat de pe locul 11 pe 6 în topul celor mai vândute mărci de automobile noi.
Cele mai mari scăderi au înregistrat mărcile Chevrolet şi Lada – cu peste 50%. Marca Lada, altădată lider al pieţei, a ajuns pe locul 16, cu doar 78 de automobile noi vândute.

Tudor Evstigneev, manager de vânzări la Kia Motors, motivează creşterea volumului de vânzări pe piaţa auto prin faptul că anul acesta e o situaţie economică mai bună, dar mai ales prin extinderea de la şapte la zece ani a limitei de vârstă pentru maşinile importate. „În acest sens, cifrele sunt elocvente şi cea mai mare parte a avansului s-a datorat maşinilor cu o vechime mai mare de opt ani. Aparent e bine că oamenii au acces la automobile mai ieftine, dar autorităţile ar trebui să se gândească la faptul că multe dintre maşinile vechi sunt mai poluante şi nu întotdeauna corespund cerinţelor de siguranţă a pasagerilor“, precizează managerul.

FIRMELE DE TAXI PREFERĂ MAŞINI NOI IEFTINE

Expertul Serghei Solomonov susţine că din 2001, de când monitorizează evoluţiile de pe piaţa auto, nu s-a înregistrat o creştere a importurilor precum cea din acest an. „Saltul este datorat importului de automobile vechi. În ceea ce priveşte piaţa maşinilor noi, se face remarcată creşterea semnificativă a achiziţiei de autoturisme ieftine, dar şi a automobilelor de lux. Segmentul de mijloc stagnează sau înregistrează scăderi. O explicaţie este că maşini noi ieftine cumpără, de regulă, parcurile de taxi, companiile şi instituţiile de stat. Totodată, oamenii de afaceri procură maşini de lux, pentru ei nu contează preţul, ci renumele mărcii şi calitatea“, adaugă specialistul.

În opinia lui Solomonov, statul ar putea majora cu 50-100% taxele de import la automobilele mai vechi de opt ani, fără a influenţa negativ importul şi astfel să acumuleze mai mulţi bani la buget pentru a investi în drumuri şi infrastructură rutieră.