Elevii români, interesaţi de italiană şi spaniolă
0În România, sunt înregistraţi în prezent aproximativ 800 de elevi care studiază limbile italiană şi spaniolă în regim bilingv, potrivit datelor Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
În România, sunt înregistraţi în prezent aproximativ 800 de elevi care studiază limbile italiană şi spaniolă în regim bilingv, potrivit datelor Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT).
La nivel naţional, există şase licee cu profil bilingv italian si 11 licee cu profil bilingv spaniol. În liceele bilingve, elevii studiază o limbă străină la nivel intensiv şi unele materii le sunt predate în limba respectivă. La absolvirea liceului, tinerii au posibilitatea de a da examen pentru obţinerea unui atestat profesional de limbă.
MECT a încheiat două acorduri între ministerele de profil din Spania şi Italia cu privire la înfiinţarea şi funcţionarea acestor secţii bilingve româno – spaniole şi româno-italiene în licee din ţară.
Engleza rămâne cea mai studiată limbă străină în învăţământul preuniversitar din România, urmată de franceză, germană şi spaniolă.
Migraţia forţei de muncă din România spre Italia şi Spania a determinat un interes tot mai evident al copiilor pentru cele două limbi latine, cu precădere către liceele de profil.
Premii la olimpiade
Unul dintre aceste licee este Dante Alighieri, cel mai cunoscut liceeu bilingv de limba italiană din Bucureşti. În anii 1999 şi 2000, liceul a fost declarat unitate şcolară reprezentativă.
Documentele existente în arhivă indică anul 1958 ca fiind data înfiinţării liceului “Dante Alighieri”. În perioada 1971-1978 a funcţionat ca liceu real-umanist, cu clase de limba italiană. Mulţi dintre absolvenţii care au urmat cursurile învăţământului superior au devenit specialişti apreciaţi în majoritatea domeniilor lor de activitate. Unii dintre ei sunt persoane publice: politologul Stelian Tănase, criticul literar Dan C. Mihăilescu, actorii Alexandru Bindea şi Magda Catone, handbalistul Cezar Drăgăniţă şi alţii.
În perioada 1978-1989, liceul a funcţionat cu denumirea de "Liceul industrial nr.26", perioadă în care nu s-a mai studiat limba italian[. Abia din anul 1990 - 1991 a redevenit liceu teoretic cu clase bilingve (română-italiană), cu denumirea Liceul Teoretic "Dante Alighieri".
Începând cu anul 1996, liceul şcolarizează şi elevi de gimnaziu cu clase profilate pe studiul intensiv al limbii italiene, în vederea asigurării unor candidaţi bine pregătiţi pentru învăţământul liceal. Din anul şcolar 2007 – 2008, există clase în care toate materiile se predau în italiană.
În ceea ce priveşte interesul copiilor pentru limba italiană în prezent, în comparaţie cu anii precedenţi, profesoara de italiană, Marioara Popescu, ne-a spus: “Nu se poate face o comparaţie. Dintotdeauna a existat un interes deosebit pentru studierea limbii italiene. Interesul elevilor a crescut o dată cu realizarea unor contacte directe şi schimburi culturale cu parteneri din Italia, fapt care a oferit posibilitatea unei mai bune cunoaşteri a obiceiurilor, tradiţiilor, culturii şi civilizaţiei italiene.”
După anul 1995, şcoala a acordat o atenţie deosebită realizării de proiecte Socrates _ Comenius 1, în cadrul cărora s-au realizat schimburi culturale între liceul din Capitală şi licee renumite din Italia, Spania, Portugalia, Suedia,Cehia, Franţa, Irlanda etc.
“În fiecare an avem concurenţă mare la admitere”
Când vine vorba de un liceu de spaniolă reprezentativ putem vorbi de “Miguel de Cervantes”, care din anul 1990 ;i până în prezent funcţionează ca liceu teoretic bilingv.
Camelia Rădulescu, director şi profesor de spaniolă la Liceul Cervantes, ne-a spus: “Copiii sunt mai interesaţi de spaniolă acum, decât erau înainte de `89. Atunci spaniola se preda doar în două şcoli, acum sunt vreo 10 şcoli generale cu predare de limba spaniolă. Noi avem predare de spaniolă şi la liceu în regim intensiv şi bilingv, ceea ce nu exista până acum. Este o oportunitate pentru elevi de a intra pe piaţa muncii mult mai uşor, este un atu pe care părinţii îl sugerează copiilor.”
Liceul Cervantes oferă predarea limbii spaniole în regim intensiv la gimnaziu şi în regim bilingv la liceu, printr-un acord încheiat între ministerul Educaţiei din România şi Ministerul Educaţiei din Spania.
“Numărul elevilor care susţin admiterea la Cervantes creşte de la an la an, dar limba spaniolă nu a ajuns la nivelul limbii engleze. Avem elevi care doresc să studieze limba spaniolă întrcât au descoperit-o cu diferite ocazii. Dar avem şi elevii care sunt în mod cert influenţaţi de plecarea unora dintre părinţi la muncă în străinătate. Mulţi dintre ei vor să plece în Spania, ca să-şi termine studiile acolo”, a adăugat Camelia Radulescu.