Companiile de telefonie se axează şi în acest an pe atragerea de noi clienţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un obiectiv de interes în 2008 pentru operatori este creşterea numărului de abonaţi pentru serviciile de internet şi televiziune prin satelit. Anul trecut a fost înregistrată o uşoară

Un obiectiv de interes în 2008 pentru operatori este creşterea numărului de abonaţi pentru serviciile de internet şi televiziune prin satelit.

Anul trecut a fost înregistrată o uşoară scădere a venitului mediu pe utilizator de telefonie mobilă, datorită creşterii ratei de penetrare prin atragerea de noi utilizatori şi a reducerii tarifelor. Diminuarea veniturilor din servicii de voce poate fi compensată prin creşterea utilizării celor 3G sau lansării de alte produse.

În 2008, litera de lege pentru toţi operatorii care activează pe piaţa de telecomunicaţii din România este fidelizarea clientelei cu orice preţ. Cu ce oferte vin în întâmpinarea clienţilor în 2008, ce serviciu va înregistra cea mai mare dezvoltare anul acesta sau evenimentele anului trecut şi tendinţele acestui an am încercat să aflăm direct de la cei implicaţi.


Conducerea operatorului de telefonie mobilă Vodafone consideră că piaţa românească de comunicaţii a cunoscut o evoluţie semnificativă în 2007, atât la nivelul investiţiilor, cât şi al dezvoltării de noi produse şi servicii, care situează România la acelaşi nivel cu pieţele vest-europene, cel puţin în ceea ce priveşte gradul de inovaţie şi disponibilitatea noilor tehnologii.

"Vorbim astăzi de o piaţă de comunicaţii matură, cu o rată de penetrare de peste 100%, dacă ne uităm la ultimele cifre raportate de fiecare operator", a declarat pentru ziarul "Adevărul" Liliana Solomon, preşedintele Vodafone România. Potrivit oficialului companiei, piaţa românească de comunicaţii mobile are încă un potenţial de creştere important, acesta considerând că nivelul de penetrare de 100% reflectă numărul de SIM-uri existente în piaţă şi nu neapărat rata reală de utilizare a comunicaţiilor mobile.

"Aşa cum am mai spus, avem de-a face cu o piaţă multi-SIM. Probabil că rata reală de penetrare în rândul populaţiei este în jur de 65-70% şi vor mai trece câţiva ani până când acest procent se va apropia de capacitatea maximă.


Vodafone mizează pe dezvoltarea serviciilor 3G


Preşedintele Vodafone România spune că, în 2007, dezvoltarea serviciilor de date mobile în bandă largă a reprezentat o direcţie extrem de importantă pe piaţa locală de telecomunicaţii. Compania a lansat în premieră pe piaţa românească serviciile 3G broadband, în octombrie 2006, în Bucureşti, iar în 2007 s-a concentrat pe extinderea acoperirii acestor servicii.

Astfel, la sfârşitul anului 2007, peste 230 de localităţi din ţară beneficiau de acoperire 3G broadband, incluzând 58 de oraşe la nivel naţional. De asemenea, tehnologia de acces a evoluat către viteze din ce în ce mai mari, un aspect important pentru creşterea adopţiei serviciilor de date mobile broadband.

Totodată, 2007 a fost anul în care operatorii tradiţionali de servicii de telefonie mobilă au intrat pe segmentul telefoniei fixe, pentru persoane fizice. În iunie 2007, Vodafone România a lansat serviciul de telefonie fixă Vodafone Acasă. "În 2008, vom asista la creşterea serviciilor mobile de date în bandă largă, şi cred că pe măsură ce apare noua generaţie de telefoane de tipul iPhone, Telefonie fixă de la operator mobil
Google Phone sau noile modele Nokia, vom asista la o creştere pronunţată a servicilor de internet pe terminalele mobile", a mai spus preşedintele Vodafone România.

De asemenea, consideră Liliana Solomon, anul 2008 va marca definitivarea noului cadru de reglementare european la nivelul instituţiilor de decizie, respectiv Parlamentul European şi Consiliul European, la care România va participa activ prin reprezentanţii săi din parlament şi Consiliul European.

În 2008, Vodafone România se va concentra pe extinderea reţelei HSDPA în cât mai multe oraşe, pentru a oferi clienţilor posibilitatea să utilizeze serviciile 3G broadband în mai multe zone de pe teritoriul ţării.

Pentru viitorul apropiat, Vodafone are de gând să aducă 3G broadband la viteze de până la 7,2 Mbps şi HSUPA, o continuare firească a planului de dezvoltare tehnologică catre LTE (Long Term Evolution). Nici Orange România nu se lasă mai prejos, şi declară că va investi peste 200 milioane de euro numai pentru anul în curs pentru dezvoltarea ofertei de servicii de date şi cea de servicii convergente.

Preşedintele Orange România, Richard Moat, a declarat că operatorul se va concentra pe diversificarea portfoliului de produse şi servicii, în special în zona serviciilor de date, în condiţiile în care nu se vor mai înregistra creşteri spectaculoase ale numărului de clienţi. "Orange se va axa în primul trimestru al acestui an pe extinderea serviciilor 3G+ cu viteze de download de până la 7,2 Mbps şi în alte zone din Bucureşti, în funcţie de cerinţele pieţei. Operatorul mai are în pregatire şi lansarea serviciului Music Player.


Anul 2007 a fost unul trepidant, în opinia celor de la Orange, piaţa telecom înregistrând o creştere foarte dinamică, reuşind să depăşească aproape toate previziunile. Pe parcursul anului trecut, gradul de penetrare SIM în rândul populaţiei a crescut de la 81% la peste 100%. Nivelul competiţiei a crescut considerabil, Cosmote ajungând să deţină aproape un sfert din piaţa de telefonie mobilă.


Piaţa telecom a depăşit orice previziuni


Operatorii mobili au investit în dezvoltarea reţelelor broadband şi în serviciile de date. "A fost un an în care am asistat la o consolidare şi expansiune fără precedent a reţelelor de distribuţie şi segmentarea pieţei a devenit mult mai evidentă decât în anii anteriori pentru că deja au apărut oferte distincte pentru tineri, pentru companiile mici şi medii, a precizat preşedintele Orange, Richard Moat.


Acesta a mai spus că în 2007 s-au lansat oferte de servicii convergente, care oferă telefonie fixă şi conexiune broadband la internet. Pentru 2008, Richard Moat estimează că la nivel concurenţial competiţia pe piaţa de telecomunicaţii se va intensifica accentuat, în condiţiile în care Zapp are un nou acţionar majoritar care promite să facă investitii puternice, compania RCS/RDS îşi va extinde reţeaua de telefonie mobilă.

Preşedintele Orange România mai spune că din ultimele informaţii reise că Ministerul Comunicaţiilor mai pregăteşte lansarea celei de-a şasea licenţe de telefonie mobilă pe piaţa din România. "Pentru anul care tocmai a început, estimăm o creştere a penetrării de până la 120%.

Tot pe parcusul acestui an va fi disponibilă portabilitatea numerelor, însă, conform experienţelor altor pieţe, nu cred că vom asista la migrări masive între operatori, a subliniat preşedintele Orange. Richard Moat mai spune că operatorii îşi vor concentra atenţia pe lansarea ofertelor de servicii convergente. "Vom vedea probabil mai multe alianţe între diverse companii pentru oferirea de de pachete integrate".


Romtelecom se reinventează


De când grecii sunt la putere, operatorul Romtelecom se reinventează mai tot timpul, pentru a face faţă trecerii de la fostul mastodont al telecomunicaţiilor fixe la o companie a prezentului.
Oficialii companiei au răspuns invitaţiei ziarului "Adevărul" de a comenta anul 2007 şi a face previziuni pentru industria telecomunicaţiilor din România pentru anul acesta. Oficialii companiei spun că, în 2008, Romtelecom se va axa pe dezvoltarea parteneriatului cu Cosmote, vor continua să adăuge valoare serviciilor existente şi vor începe testarea serviciilor de IPTV.


"Printre obiectivele noastre pentru 2008 se numără stabilizarea şi creşterea bazei de clienţi pentru serviciile de telefonie fixă, precum şi încercarea de a dubla numărul de clienţi pentru serviciile de internet şi televiziune prin satelit. Suntem conştienţi că ne-am propus ţeluri foarte ambiţioase, însă rezultatele proiectului <> din 2007 ne fac să le privim cu optimism", a declarat Cătălin Dima, director executiv juridic şi de relaţii publice la Romtelecom.


"Estimăm creşteri semnificative atât în ceea ce priveşte internetul de bandă largă, cât şi televiziunea digitală, pentru că ambele reprezintă pieţe în plină ascensiune. Credem însă că mai este loc şi pentru creştere pe segmentul de telefonie fixă, a mai spus Cătălin Dima.

Printre serviciile de succes lansate anul trecu se numără şi cel de televiziune prin satelit, Dolce, ce a avut în 2007 cea mai mare rată de creştere a numărului de clienţi de pe piaţa locală, fiind totodată printre cele mai mari rate de creştere din Europa.

"Am început anul cu o cotă de piaţă între 0 şi 1%, iar la sfârşitul lui 2007 ne-am situat la aproximativ 20% din piaţa de televiziune prin satelit", afirmă Cătălin Dima. Serviciile de internet au înregistrat de asemenea creşteri importante, de la aproape 100.000 conexiuni ADSL la finalul anului 2006, la peste 360.000 de conexiuni estimate pentru sfârşitul lui decembrie 2007.

2007, anul în care instalările au depăşit deconectările la Romtelecom

În opinia directorului executiv juridic şi de relaţii publice al Romtelecom, anul 2007 a adus creşteri importante pentru serviciile de date, internet şi televiziune prin satelit, iar in ceea ce priveşte telefonia fixă, luna noiembrie este prima din ultimii trei ani în care numărul cererilor de instalări a fost mai mare decât cel al deconectărilor, deci prima lună în care Romtelecom nu a mai pierdut clienţi. În acest fel s-a realizat unul dintre cele mai importante obiective pe termen scurt ale companiei, de a stabiliza baza de clienţi pentru telefonie fixă.

Anul 2007 a stat în primul rând sub semnul proiectului "Clientul pe locul 1". Prin acesta am început un amplu proces de transformare a relaţiei dintre companie şi clienţii săi, oferindu-le acestora, pentru prima dată în istoria companiei, avantaje suplimentare şi reduceri semnificative pentru serviciile de telefonie fixă şi internet. Pe scurt, spun cei de la Romtelecom, 2007 este anul în care au reuşit să îşi depăşească obiectivele din planul de business, ca ritm de creştere înregistrat pentru telefonie fixă, televiziune digitală, internet de bandă largă şi date.