O noua expozitie de fotografie a lui Nicu Ilfoveanu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mesajul expozitiei de fotografie a lui Nicu Ilfoveanu (care va putea fi vizitata pana pe 12 iunie, la Galeria Posibila) este unul parca mai dur, asa cum o si sugereaza titlul sau, "Tourist, you are

Mesajul expozitiei de fotografie a lui Nicu Ilfoveanu (care va putea fi vizitata pana pe 12 iunie, la Galeria Posibila) este unul parca mai dur, asa cum o si sugereaza titlul sau, "Tourist, you are the terrorist", dar nu un tip de duritate cum, probabil, te-ai astepta sa reiasa din fotografiile expuse. Nici vorba de terorism asa cum il vedem exemplificat si urmarit de obiectivul aparatelor foto la televizor; nici vorba de victime surprinse in pozitii infioratoare, cum ar fi instantaneele cu decapitatii din Indonezia. Nu. Este vorba mai degraba de o anumita viziune asupra lucrurilor trecute si transformate prin obiectiv, ajunse pana la retina artistului fotograf, receptate si recreate. Este vorba, pe de alta parte, de o agresiune simbolica din partea acestui obiectiv al aparatului foto asupra subiectilor pe care ii surprinde si carora parca le fura din vitalitate, carora le modifica esenta reala prin incapacitatea multora dintre "violatorii" imaginilor vizualizate de a "vedea" cu adevarat, nu numai asa cum artistii vor sa le vada, ci si asa cum insusi acel peisaj vrea sa fie vazut. "Fotografia e captura de imagini" - trecem pe dreptul unei cladiri impozante, sa spunem, intr-o tara straina, scoatem repede aparatul si tac - sa nu cumva sa omitem asa ceva, sa nu cumva sa nu apara in albumul cu care revenim triumfatori acasa, asa cum vanatorii revin acasa cu prada lor. Dar nici nu vedem cu adevarat gradinile Tuilleries, Piata Concorde, Versailles-ul sau Domul Invalizilor, daca, sa spunem, ajungem in Franta, nu le constientizam realmente frumusetea: "Fotografia aplatizeaza tinta, o baga in vizor si restrange terenul de vanatoare devenit habitat turistic. Toti stim ca turistii sunt spaima peisajelor, dar nu stim exact de ce. In cazul asta, trebuie sa intelegem de ce privirea asta atintita fix terorizeaza existenta locului, deja teren minat de prospecte, brosuri si carduri." (Stefan Tiron, critic de arta) Asadar, parerea mea este ca nu sunt vizati in mod special turistii (simbolic, "turisti" sunt toti cei care agreseaza Peisajul, tot ceea ce aparatul foto surprinde in bataia lui - joc de cuvinte: "in bataia pustii" - cum se intampla in unele parodii in care apar turistii asiatici cu nelipsitele aparate, fotografiind mai tot ce le iese in cale. Este vorba despre ideea de consum a societatii contemporane asa cum se manifesta ea in zona vizuala. Numele acestei expozitii, "Tourist, you are the terrorist", a pornit de la un stencil surprins de Nicu Ilfoveanu pe un zid din Barcelona; acest titlu nu are deloc rolul de a descrie imaginile expuse, ci mai degraba reprezinta un fel de contrapunct. Cat despre tehnica folosita, ea este una specifica acestui spatiu de expresie; sunt, de fapt, doua tehnici: steampunk (un concept de arta formulat de Stefan Tiron, trimitand in zona revolutiei industriale: "Steampunk era des Esseintes al lui Huysmans, care respira in piept cu nesat poluarea fabricilor.."). A doua tehnica, autochrome, este procedeul inventat de fratii Lumiere in 1906, care a dus la aparitia primelor fotografii color. Mesajul intregului, compus din toate fotografiile expuse, propune "discutii despre textura realitatii cotidiene atentia trecatorului, asupra locurilor, a fotografului asupra obiectului sau de lucru si, nu in ultimul rand, atentia teoreticianului asupra unui concept interactiv." (curatorul expozitiei, Matei Caltia)