Insolvența Blue Air: Ce trebuie să știe pasagerii care au de recuperat bani
0Blue Air a intrat în insolvență, la cerere, Tribunalul București admițând la 21 martie și cererile ROMATSA, Blue Air Technic, Air Claim și a Aeroportului Cluj.
În procesul înregistrat la data de 16 martie 2023 sub numărul 8307/3/2023, instanța a admis și cererile depuse de 82 de pasageri cu drepturi de creanță, iar prin admiterea Air Claim a admis și petițiile altor pasageri care cer recuperarea biletelor plătite și nefolosite din cauza anulării nejustificate a zborurilor Blue Air.
Instanța a stabilit următorul termen de judecată pentru data de 20 iunie și a desemnat administrator judiciar Consorţiul de practicieni în insolvenţă format din Infinexa Restructuring SPRL şi Muşat & Asociatii – Restructuring/Insolvency SPRL care va primi o remuneraţie de 7000 lei din averea debitorului.
Până la următorul termen, pasagerii care vor să-și recupereze banii pe bilete și nu s-au adresat încă niciunei case de avocatură care să îi reprezinte se pot înscrie în tabelul preliminar al creanțelor în baza documentelor doveditoare că au cumpărat biletele și nu le-au folosit.
Termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor asupra averii debitorului este data de 5 mai 2023, ceea ce înseamnă că până la această dată pasagerii trebuie să anunțe administratorul judiciar că au și ei drepturi de să își recupereze banii.
Tabelul cu persoanele care au de primit bani trebuie definitivat până la 19 iunie
Instanța a stabilit și că termenul de verificare a creanţelor, de întocmire şi publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvență a tabelului preliminar de creanţe este data de 25 mai, iar termenul de definitivare a creanțelor este data de 19 iunie a.c.
Un alt termen important este cel al primei ședințe a Adunării Generale a Creditorilor, din care fac parte societățile sus-amintite și cel mai probabil va fi desemnat și un pasager sau mai mulți care să participe la această ședință ca reprezentanți ai tuturor pasagerilor păgubiți.
Instanța a mai stabilit ca administratorul judiciar să trimită o notificare tuturor creditorilor menţionaţi în lista depusă de debitor și tuturor băncilor unde debitorul are deschise conturi.
„Pune în vedere administratorului judiciar să efectueze în 60 de zile de la data pronunţării prezentei hotărâri inventarierea bunurilor debitorului, să întocmească şi să depună la dosar raportul, în termen de 20 de zile de la desemnare. Fixează termen pentru analiza stadiului continuării procedurii data de 20 iunie 2023”, a decis instanța.
Ce înseamnă intrarea în insolvență pentru cei care au cumpărat bilete
Teoretic, conform Codului Insolvenței, intrarea în insolvență a Blue Air înseamnă că s-au demarat procedurile prin care pasagerii își pot recupera banii pe biletele cumpărate și nefolosite din cauza anulării zborurilor de către Blue Air.
Pe lângă contravaloarea biletelor, pasagerii pot obține și daune pentru că nu au ajuns la timp la destinație, la care se pot adăuga și penalități calculate de la data zborului până la momentul achitării despăgubirilor.
Practic, această procedură este de durată, putându-se întinde pe multe luni și chiar ani, la final putând exista și posibilitatea ca Blue Air să nu aibă de unde să plătească sumele.
Conturile Blue Air sunt aproape goale
Conturile Blue Air sunt aproape goale, după cum a declarat Daniel Geantă, președinte al Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), instituție care a preluat 75% din activele Blue Air.
Șeful AAAS nu a fost optimist în privința celor 230 000 de despăgubiți, dat fiind ce a găsit statul la Blue Air. Iar totalul sumelor care ar trebui rambursate este în jurul a 30 de milioane de euro.
„Situația financiară e dezastruoasă, bani în conturi sunt foarte puțini. Până nu avem un tablou foarte clar, nu putem vorbi despre astfel de lucruri. În funcție de suma pe care o putem strânge vom putea spune ceva concret”, a declarat Daniel Geantă.
În plus, o bună parte din flota Blue Air este pusă sub sechestru de ANAF.
Ce alte datorii are Blue Air
Pe lângă banii care trebuie returnați pasagerilor, Blue Air are o multitudine de alte datorii.
Ministerul Finantelor (MFP) a anunțat la jumătatea lunii noiembrie a anului trecut că, în calitate de garant al împrumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation S.A. de cãtre Eximbank SA, a semnalat Băncii, în calitatea sa de creditor, să analizeze posibilitatea punerii în aplicare a prevederilor Scrisorii de Garanție care acordau finanțatorului dreptul de executare a acesteia.
„Demersul a fost necesar ca urmare a neîndeplinirii în mod repetat de cãtre compania aerianã Blue Air a obligațiilor asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de Statul Român, respectiv neachitarea dobânzilor și a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanția statului. Menționãm cã Eximbank este singura instituție îndreptãțitã, în mod unilateral, sã solicite executarea scrisorii de garantie, în conformitate cu prevederile legale”, a informat MFP.
Potrivit ANAF, la data de 30 septembrie 2022, compania low-cost avea față de bugetul de stat o datorie de aproximativ 14,4 milioane de lei. La aceasta se adaugă alți 36,3 milioane de lei datorați bugetului asigurărilor sociale de stat și 12,2 milioane de lei către bugetul asigurărilor de sănătate.
La începutul lunii martie Air Claim informa BVB că are de recuperat de la Blue Air 85.000 de euro. „Valoarea de recuperat de la Blue Air, în momentul de față, se ridică la aproximativ 85.000 de euro. Operatorul Blue Air a făcut plăți considerabile (amiabil ori prin executare silită) pe parcursul anului 2022.”, menționa atunci Air Claim.