Ce trebuie să facă patronii pentru a-şi proteja afacerile. Ghid pentru firme

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tăierile de costuri “la sânge” şi disponibilizările în masă nu mai sunt acum cea mai bună soluţie pentru patronii români, în perspectiva valului al doilea al crizei economice. Consultanţii financiari şi avocaţii din cadrul reţelei Nexia Internaţional au întocmit un ghid pentru antreprenorii români, structurat pe cinci paşi de urmat în următorul an.

1. Revizuirea procedurilor interne. Luminița Ristea, partener CRG NEXIA, companie specializată în audit financiar, este de părere că eficientizare proceselor şi a fluxurilor interne, alături de revizuirea zonei contabile și a procedurilor pot aduce o valoarea adăgată consistentă în ceea ce privește consolidarea unei afaceri.

2. Sharing de costuri. Pentru multe companii soluția sharing-ului de costuri variabile poate fi o soluție într-o abordare mai eficientă a cheltuielilor cu chiriile, întreținerea, transportul, consultanța/contabilitatea. “Fie că sunt din același domeniu sau activează în domenii diferite, companiile mici și mijlocii au această posibilitate foarte eficientă în reducerea unor categorii de costuri. Cunoaștem cazuri de firme din același domeniu care au practicat acest sistem și au ajuns ca în prezent să fuzioneze pentru a-și consolida poziția pe piață. Deci iată că benficiile sunt neașteptate uneori”, precizează Luminița Ristea.

3. Atenție la redactarea contractelor! Pentru că noul Cod Civil va intra în vigoare  începând cu luna octombrie a acestui an, avocaţii casei de avocatură Cunescu, Balaciu și Asociații îi sfătuiesc pe reprezentanţii firmelor să se concentreze pe anumite prevederi.  “Un exemplu în acest sens este reglementarea impreviziunii şi a efectelor ei prin contracte”, precizează Beatrice Onica-Jarka, partener în cadrul casei de avocatură. 

4. Și mai mare atenție la cash-flow! Cele mai multe companii s-au ciocnit în ultimii ani de problema lipsei de cash-flow. Multe dintre acestea au învățat din experiențele negative cum să-și eficientizeze fluxurile de bani. Alte companii și-au adâncit și mai mult aceste probleme. “În condițiile în care managementul unei companii își face o face o strategie și o previziune financiară pe 6-12 luni, astfel de situații pot fi evitate”, este de părere Luminița Ristea.

5. Don`t Do-It-Yourself! În rândul multor antreprenori români există această tendință de a acoperi din punct de vedere executiv și zona financiar-contabilă a companiei. Consultanţii avertizează însă că lucrurile se pot întoarce împotriva managerilor, din cauza greşelilor făcute. “Din această cauză, din păcate, în cele mai multe cazuri, consultanții ajung în companii să stingă focul”, este de părere subliniază Luminița Ristea.