Românul cu rafie în trenul viitorului
0Trenul viitorului a aterizat în România! Vezi aici cum o să mergi de acum ca şi cum ai fi normal! Ai aer condiţionat şi nişte bilete mai ieftine. Cafea, ţărane! Iată viitorul. Mulţumesc, dar cu oamenii ce facem?
De câteva zile fierbe România. Şi la propriu şi la figurat. Am lăsat deoparte toate probleme ţării, ne bucurăm că avem un tren de navetişti care arată modern în drum spre mare. Vine de la compania Softrans şi va face Craiova - Bucureşti - Constanţa. E denumit de reporteri entuziasmaţi trenul viitorului.
Condiţiile futuriste din trenul Craiova - Bucureşti - Constanţa
Văd pe news feed-ul meu de Facebook numeroase postări ale lui Sorin Psatta de la Graffiti BBDO despre trenul Hiperion al companiei Softrans care face acum Bucureşti - Constanţa. Şi vestea că pe peron e plin de presă. Păi da, au venit să vadă minunea. Ne închinăm normalităţii tehnologice. Breaking news. Un tren a ajuns la timp la destinaţie. Breaking news, funcţionează aerul condiţionat.
Iar apoi, pe Neptun TV, un post local din Constanţa, apare reportajul viitorului. De zici că a căzut acum Elon Musk din cer şi a adus trenul Hyperloop prin gară pe la Feteşti. “TRENUL VIITORULUI a ajuns la MARE. Vezi cum arată PRIMUL TREN PRIVAT de călători care operează spre Constanţa”.
Trenul viitorului! Trebuie să văd asta, că doar scriu despre tehnologie. Şi timp de trei minute aflu cum arată viitorul. Păi are aer condiţionat. Wow! Şi ştiţi ce mai are? Scaune? Pardon … “mobilier futurist”, vorba reporterului de la Neptun TV. Or fi aterizat Jetsonii în gară la Bucureşti, dar de fapt sunt nişte scaune din pânză sintetică, umplute cu spumă. De alea de le vezi pe acceleratul spre Constanţa sau spre ăla de Iaşi. Alea incomode şi care îţi fac vânătăi la fund. Ăsta e futurismul mobilierului. Bine, e curat, că doar trenul e la ţiplă.
Citiţi mai multe despre acest tren în materialul de pe adevarul.ro.
Incredibilul fenomen care s-a produs zilele astea în România a venit sub forma automatului de cafea şi de snacks-uri din tren. Apropo, şi la CFR există automate din astea umane. Sunt nişte domni de umblă cu un coş după ei şi vând bere, sucuri, ape minerale, seminţe, Bake Rolls băieţii. Scumpe rău! Dar sunt acolo. Ca şi atunci când eram copil şi mă uitam uimit prin geamul magazinului de la ţară la o sticlă de 250 de mililitri de Pepsi, aşa mă uit şi acum la automatul de cafea, că eu nu am mai văzut aşa ceva decât în trenurile futuriste din Japonia, Franţa şi Marea Britanie. Şi mecanicul de tren? E cea mai fericită zi a lui, că trenul e "uşor de condus". De parcă şinele nu-s tot ale noastre. E o garnitură mică, e ca şi cum ai zice despre o maşină de clasă mini că e uşor de condus în trafic. Păi da, frate, că doar nu e Maybach să nu ai loc. Şi a ajuns la Constanţa cu trei minute mai devreme!
Viitorul trece pe sub pod
Omul viitorului
Dar nu de trenuri ale viitorului avem nevoie cu adevărat noi, ci de oameni ai viitorului. Vă garantez că dacă vom căuta în arhivele televiziunilor, vom găsi în fiecare an reportaje despre trenurile introduse recent de CFR sau de alte companii. Mai ţineţi mintea Săgeata Albastră, nu foarte diferită de trenul celor de la Softtronic? Era tot cu vagoane de acest fel. Un trenuleţ de navetişti în ţările civilizate, ridicat la rangul de minune tehnologică. Şi atunci, trenul acela de navetişti a fost intitulat Săgeată şi pentru ceva vreme a fost pusă să bată distanţe prea mari pentru el şi pentru confortul pasagerilor.
Păi când trenul e în ţiplă, totul arată frumos. Şi scaunele sunt albastru aprins şi vopseaua e chiar albă. Miroase frumos înauntru, iar baia e plină de lavandă. Ba chiar curge şi apă potabilă la baie, iar hârtia igienică e la locul ei.
Şi apoi venim noi. Oamenii prezentului. Şi picioarele noastre stau pe scaune, iar din bagajele cocoţate sus se scurge zerul de la brânză, în timp ce la capătul vagonului fumează tinerii şi patru muncitori împart o bere de trei litri. Mirosul e rânced, iar de-a lungul călătoriilor interminabile, omul devine lânced. Ţi-e scârbă să stai în vagon, iar aerul condiţionat e oprit. Venise o doamnă să spună că o trage curentul. E vară, ce contează că e cald în vagon?
La baie au fost toţi călătorii. După 50 de kilometri cineva a decis că hârtia igienică e dreptul lui. Tot sulul. Că de banii daţi, măcar să aibă fundul şters şi hârtia în buzunar. Nici apă nu mai e. Ah, şi WC-ul e înfundat, normal. Ştii tu uşa aceea care se deschide prin apăsarea tactilă a unui buton? A venit un domn şi a luat-o de mâner şi a trântit-o. Că el nu ştia cu tactilele. Da, şi nu prea ai loc de picioare.
Şi dacă te duci la mare, o să întâlneşti un grup care nu a descoperit că muzica se ascultă la căşti într-un spaţiu public. Şi nu contează că maneaua e chiar mişto, putea fi şi Leonard Cohen, bagă-ţi-l în urechi. Şi Poliţia Feroviară trece nestingherită pe lângă ei. Pentru că oamenii prezentului nu sunt capabili să întreţină un tren. Un tren prost, scump, de multe ori prea lent şi cu întârzieri. Dar peste care se adună şi dâra de jeg al omului prezentului .
Trenurile viitorului au ajuns deja la vârsta a doua
Un consultant vorbeşte mândru despre trenul lui. Aşa ceva nu există în Europa, pentru că asta e tehnologia anului 2010. Se cam duce naibii reportajul viitorului, că doar au trecut patru ani in 2010 până azi. Dar asta e. Iată, nu există nici în Europa aşa ceva. Păi, închei acest comentariu despre viitor cu nişte exemple.
Înainte de asta, să nu uit. CFR Călători e una dintre companiile căreia îi port o pizmă eternă pentru calitatea serviciilor sale. Ne bucurăm la trenul viitorului de navetişti pentru că CFR-ul e o companie atât de proastă încât nu poate să facă profitabile nişte rute simple, unde merg sute de călători. Zeci de mii de români folosesc aceste servicii şi le-ar folosi cu plăcere dacă doar ar avea o companie mai atentă cu ei. CFR merită să moară pentru ceea ce este, fără îndoială.
Condiţiile sunt proaste - şi din cauza CFR şi din cauza oamenilor. Preţurile sunt uriaşe în raport cu serviciile. Iar nimeni nu pare a fi interesat să rezolve lucrurile. Până data viitoare, priviţi cu uimire la trenurile viitorului. Ele sunt denumite trenuri de navetişti sau commuters train în Europa şi sunt considerate, vorba unui clasic ce ne citeşte din închisoare, “ultima speţă”.
Tren de navetişti în Turcia
Tren de navetişti în Franţa
Tren de navetişti în Germania. Cunoscut ca şi Săgeata Albastră