Adevărul Live: Aventuri în antreprenoriat la 19 ani - "În business nu este loc de prietenie"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cristian Carp va participa la Adevărul Live de la ora 15.00 FOTO David Muntean
Cristian Carp va participa la Adevărul Live de la ora 15.00 FOTO David Muntean

Cât te poţi aventura în antreprenoriat la doar 19 ani? Cristian Carp a trăit experienţa aceasta şi este încă pe val. Împreună cu prietenii săi, David Zaberca şi Mihai Diaconu, au intrat rapid în business şi au trăit momente grele despre care scrie pe blogurile adevarul.ro. Aflăm mai multe detalii de la el la ora 15.00 la Adevărul Live.

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul LIVE

Cu ce se ocupă Wild Media?

Cristian Carp - Wild Media e o agenţie interactivă care a luat naştere în 2012. Facem online marketing, software development şi web development. Mai facem şi produsem proprii. Încercăm să creăm produse ca să nu fim doar o firmă bazată pe servicii. 

Cum a luat naştere firma voastră?

Cristian Carp - Eram patru prieteni. Era vorba să facem una dintre cele mai mari reţele WiFi din România şi să o monetizăm. La un moment dat, când am mers la Registrul Comerţului, ne-a zis cineva că vom da faliment într-o lună de zi. Aveam 19 ani şi m-am cam speriat. Am făcut firma atunci, am vrut să depunem un proiect ca să luăm nişte bani pentru afacere, dar între timp s-au întâmplat multe. Şi a trebuit să ne lovim cu capul de zid ca să facem business. 

Doar ce lansasem un startup şi aveam la câteva mii de utilizatori. Pentru un startup în România era ceva destul de tare. Evident, a doua dimineaţă, am primit un telefon şi mă sună un american să vorbească cu CEO-ul Wild Media. S-a dat drept un consultant de la Facebook şi primul gând a fost că m-a sunat Facebook să ne cumpere sau să ne dea jos. 

Mihai Diaconu - Nu te aştepţi după o lună să te sune de la Facebook. Eram în extaz. 

David Zaberca - Eu eram liceu şi am fost şocat. Când l-am cunoscut mai bine am realizat ce s-a întâmplat. 

Cristian Carp - Sunt foarte strict cu oamenii şi fac background check. Nu i-am reţinut numele. L-am rugat să-mi trimită un mail şi într-adevăr a scăzut în cele spuse de ele. Mai ales că mi-a zis că vine cu CEO-ul lui... care nu era Mark Zuckerberg. 

Oamenii aceia erau chiar de la Facebook sau nu?

Cristian Carp - Acea persoană care m-a sunat nu era de la Facebook. Acel CEO al lui era un fel de investitor din UK care voia să facă un startup în zona de WIFI. Tipul care m-a sunat s-a dat de la Facebook ca să-mi câştige încrederea. Într-adevăr, Mark Zuckerberg chiar făcea ceva de genul în State. Din spusele omului care m-a sunat m-am gândit că poate fi ceva de viitor. Firma din Irlanda era validă, e şi pe piaţă acum, se mai chinuie să facă ce făcea atunci. 

Cum a fost board meeting-ul de pe malul mării de la 12 noaptea dintre voi când aţi discutat propunerea?

Cristian Carp - După ce ne-am întâlnit cu ei la Mangalia, am aflat cu ce se ocupă ei şi am înţeles ce voiau ei de la noi. Ei voiau să facem 50/50 din business-ul nostru. Să vină cu un soft care să ne ajută să monetizăm reţeaua. Nouă ne convenea. Reţeaua noastră era foarte greu de monetizat. Am vrut să facem vânzări şi nu prea am reuşit. După mai multe negocieri, ne-au dat primul contract şi ne-am întâlnit după două săptămâni să luăm o decizie. Eu eram împotriva. Noi eram expuşi. Anumite informaţii pe care le aveau utilizatorii pe site, erau expuse. 

Mihai - Fluctuam. Erau clauze care efectiv ne cam îngropau business-ul nostru. Ei veneau cu un soft pe care-l aveam şi noi şi ne luau jumătate de firmă. Norocul nostru că am văzut mai multe probleme. 

Aventuri în antreprenoriat la 19 ani 

De ce sunteţi trei acum şi la început eraţi patru?

Cristian - Am analizat faptele pe malul mării. A durat două ore şi am zis să mergem înainte, că este o oportunitate pe care se putea să nu o mai avem. Mă pregăteam să scriu mailul. Mă sună consultantul de la Facebook să mă înjure, că de ce nu am semnat contractul.

În orice business pe care-l faci să existe negocieri, asta i-am spus. Asta a încheiat discuţia. 

Mihai - Cristi era foarte frustrat. Ne-am întâlnit în faţa blocului. Ne-am prins că picăm de fraieri. S-a întâmplat. Am trecut peste. 

Amânarea de contract v-a făcut bine până la urmă. Cristian, ai descoperit că tipul care te contactase mai avusese nişte afaceri cel puţin dubioase. 

Cristian - A avut antecedente. Am rămas stupefiat când am văzut lucrul ăsta. Al patrulea partener... am rămas şi mai uimit când am văzut că au început să colaboreze cei doi. Era prietenul meu. Dar când e vorba de business, prietenia nu are loc până la urmă. 

Aţi mai auzit de ei? V-a mai contactat cineva de la Facebook?

Cristian - Nu, nu ne-a mai contactat. Cei doi au încercat să facă ceva, dar au eşuat şi într-un final al patrulea final este în siguranţă şi îşi desfăşoară afacerile ok. 

Povestea pare desprinsă dintr-un film pe care l-aş urmări. Care e lecţia învăţată?

Cristian - Am învăţat că nu trebuie să crezi în telefoane de genul ăsta. Până la faptul că prietenia nu are loc în business şi când faci business trebuie să treci prin lucrurile astea. Am pierdut totuşi mulţi bani. În perioada respectivă puteam să dăm faliment din cauza celui de-al patrulea fondator. A fost problemă pentru că a trebuit să renunţăm la contracte, la unele contracte. Ne bucurăm că am trecut prin ea. Ne-am dat seama că nu trebuie să avem încredere în oameni, decât după ce-şi dovedesc că pot să primească încrederea noastră. Au fost mai multe concluzii pe care le-am tras. 

David - Echipa noastră a mers bine pentru că am fost serioşi când trebuia şi când trebuia să glumim. Ca totul să iasă bine şi să ne păstrăm. 

Aveţi roluri şi funcţii în companie diferite. Ce roluri aveţi?

Mihai - Eu programez în mare şi fac toate lucrurile uşor mai grele. În momentul de faţă sunt implicat într-un proiect pentru un client - un serviciu software destul de dificil. Mai îmi dau o părere, în principal pe tech. 

Cristian - Noi ne completăm reciproc. Mihai Alin e pe partea de tech, David e product development. 

David - Eu mă ocup de tot ce înseamnă designul firmei. 

Cristian - Eu sunt CEO şi am învăţat ce înseamnă birocraţia. Când vrei să lucrezi cu clienţi din UE a trebuit să mă duc la ANAF personal. Nu acceptau să ne înregistrăm dacă nu aveam deja un contract semnat. Am avut probleme şi cu taxele - unele reprezentanţi ne-au spus mai puţin, alţii mai mult. A fost dificil să fim stabili juridic. Chiar dacă nu ne spuneam ceva exact, nici nu ne-am avântat ca să avem probleme. În schimb, este destul de greu. Dar dacă faci ceva care-ţi place e foarte awarding. 

Cum aţi reuşit să vă faceţi un business aşa de devreme în viaţă?

Cristian - Cu toţi oamenii cu care am interacţionat, a fost ceva foarte ok. Mai departe am profitat şi de celelalte oportunităţi. Am lucrat pentru primul client o vară întreagă. Aveam şi BAC-ul atunci. La un moment dat am trimis un complaint letter unui client. O perioadă ne-am certat, dar şi acum mai facem business. Pentru noi au contat oportunităţile pe care le-am folosit din plin. 

Fiind atât de tineri, cât de uşor e să interacţionaţi cu aceşti clienţi şi să fii luat în serios?

Cristian - E destul de dificil, dar trebuie să te impui în faţa clientului. Împreună trebuie să creăm ceva. Noi suntem cu clientul de la început până la capăt. Încercăm să ne selectăm şi clienţii în final. La început am avut o gamă variantă de clienţi. Am avut clienţi cu proiecte mici. 

Băieţi, a acceptat Cristian proiecte care v-au pus pe jar?

Mihai - Sunt şi momente de frustrare, îţi dai seama. Dar la final eşti fericit că ai terminat. Au fost şi momente când am regretat clienţii. Sunt unii cărora le faci după ultima specificaţie şi vor la final să schimbi lucruri esenţiale.

Când ajungi să-ţi alegi clienţii?

Cristian - Am reuşit să facem nişte criterii. Ne uităm la om, la viziunea lui. Cum e într-un startup. Dacă nu ai viziune, nu poţi să-l execuţi. El trebuie să ştie foarte bine ce trebuie să facă. Încercăm să-i punem întrebări şi vedem dacă mergem mai departe sau nu. Preţul este un factor decisiv şi clientul alege. Noi încercăm să fim la nivelul pieţei, dar să oferim şi servicii de calitate. Unii clienţi se sperie când văd un proiect mai scump, dar le explicăm. 

Să ne gândim că aş avea între 17 şi 19 şi vreau să îmi deschid un startup, să trec şi BAC-ul, să ajung la facultate şi să rezist şi acolo.

Mihai - Trebuie să mai găseşti pe cineva, care să fie partener de business. Nu-ţi neglija şcoala. Dacă tu ţi-ai fixat goal-ul, vei fi foarte fericit. 

Cristian - Trebuie să ai o idee. Trebuie să ai o echipă complementară cu tine. Trebuie să te ţii de tine. Dacă eşuezi, chiar dacă dai fail. Şi noi am dat fail. Dar am continuat. Să nu asculţi de sfaturile celor care sunt răutăcioşi, care nu vor să te lase să mergi mai departe cu business-ul. 

David - Echipa e cea mai importantă. Să vrei cu adevărat să faci ceva. Să vrei să faci un lucru, înseamnă să pierzi altele. În consecinţă ajungi câteodată să zici dacă e bine sau nu ceea ce faci. Asta a fost cel mai greu. 

Ce s-a întâmplat în acele eşecuri de care aţi menţionat?

Cristian - Fiecare e greu. Tăria pe care o avem noi e importantă. Noi de fiecare dată după ce am dat fail ne-am strâns şi am analizat unde am greşit. Au fost multe ore pierdute, în pofida altor posibilităţi.  

Pregătiţi o aplicaţie nouă. 

Mihai - Da, e o aplicaţie care te ajută să te conectezi cu grupurile sociale din oraşul tău. Prin aplicaţia poţi să găseşti persoane cu care să mergi la un grătar. Dacă vrei să mergi la munte, mai cauţi persoane. Dacă eşti plictisit acasă, nu ai ce face, vrei să mergi undeva. Poţi să găseşti grupuri în aplicaţie prin care să te distrezi. 

---

Jurnalistul playtech.ro, Octavian Palade, îi are ca invitaţi de la ora 15.00 pe Cristian Carp, David Zaberca şi Mihai Diaconu. Ei sunt fondatorii Wild Media, o companie care lucrează în domeniul advertising-ului online, dar au dezvoltat şi cea mai mare reţea wireless pe malul mării. Totul s-a petrecut la 19 ani.

Cristian a acceptat invitaţia adevarul.ro de a scrie în secţiunea de bloguri, iar primele două episoade au fost populare şi bine primite de către cititori. Pentru a intra mai mult în detalii, dincolo de cortina blogului adevarul.ro.

Pe Cristian Carp îl puteţi citi aici şi mai jos aveţi două pasaje din experienţele lui.

„Într-o dimineaţă oarecare sunt trezit de un telefon, iar o voce cu un accent specific american, mă întreabă „Hello, my name is Ryan and I am from Facebook, can I speak to the CEO of Wild Media?". M-am panicat. În urmă cu 2 săptămâni lansasem un serviciu de marketing afiliat chiar pe Facebook, şi cu o seară înainte unul din partenerii de la acea vreme îmi făcuse un apropo de genul „Tinere, vezi poate te sună ăştia de la Facebook şi te cumpără“., scrie Cristian Carp pe blogul său de pe Adevărul.

image

„Era cam târziu pentru un apel obişnuit de la el. Îi răspund, şi o voce răspicată imi spune pe un ton dur: "Cristian, you upset my boss. How is it possible for you not to sign that contract until now? It's been three full weeks of negotiations dude, this is not acceptable. You are not suited to be a CEO dude, seriously, you're a fucked up CEO. No CEO would have done what you did, you did wrong...", evident, m-am speriat, ce-am făcut eu să-l fac să fie atât de supărat pe mine? Pentru un moment scurt m-am simţit prost - cred ca a durat 2-3 secunde, apoi i-am răspuns scurt "I am sorry that you believe that, I did what I had to do to assure everything is in order. If you or your boss do not have patience, then I think we can end this deal."; şi asta a fost. N-am mai auzit nimic de la ei timp de o săptămână“, puteţi citi în partea a II-a de pe blogurile adevarul.ro.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite