Liniştea mortală a maşinilor electrice
0Guvernele din SUA şi din Japonia vor să oblige producătorii auto să-şi doteze maşinile pe baterii cu dispozitive ce fac zgomot. Studii recente arată că riscul accidentelor rutiere creşte cu peste 50% atunci când în trafic circulă vehicule cu motoare electrice, extrem de silenţioase.
Maşinile-hibrid alternează folosirea bateriei cu cea a carburantului. La viteză mică acestea merg de obicei pe baza motorului silenţios ce se alimentează de la baterii şi doar la viteze mari, şoferul activează motorul zgomotos cu ardere internă.
În curând, maşini 100% electrice şi 100% silenţiaose, ca luxosul Roadster de la Tesla, modelul Leaf de la Nissan sau conceptul Volt de la General Motors, vor fi produse pe scară largă. Pentru a nu pune în pericol siguranţa pietonilor, în special a celor care au probleme de vedere, Ministerul Turismului din Japonia şi autorităţile din Statele Unite se gândesc serios să impună producătorilor auto construirea unor dispozitive de zgomot pentru maşinile electrice şi pentru cele hibrid.
Tesla se împotriveşte
Unii producători auto însă lucrează deja la amplasarea unor dizpozitive de zgomot pentru maşinile electrice sau pentru cele cu motor hibrid. Fisker Automotive a creat pentru modelul electric de lux Karma un sistem audio integrat care, potrivit reprezentanţilor companiei, va avertiza pietonii şi va evidenţia evoluţia tehnologiei. Şi cei de la Nissan au salutat ideea amplasării dispozitivelor de zgomot la maşinile electrice.
“Decamdată suntem în stadiul în care analizăm variantele şi găsirea celei mai bune soluţii pentru obţinerea unor sunete artificiale la modelele electrice şi cele hibride”, spune Scott Becker, vicepreşedinte în cadrul companiei Nissan. Cei de la Tesla au declarat că nu au nicio intenţie să introducă sunete false pentru maşinile electrice pe care le vor scoate pe piaţă. “Am vândut deja, la comandă, mai multe Roadster, iar clienţii noştri ne-au spus entuziasmaţi că lipsa zgomotului este unul dintre cele mai mari atuuri ale acestui model.
Datorită motoarelor silenţioase, vom avea parte în sfârşit de mai puţină poluare fonică”, susţine purtătorul de cuvânt Tesla, Rachael Konrad.
Prognoză: Cotă de piaţă de doar 2%
Renault Fluence ZE, modelul electric ce va fi lansat pe piaţă în 2011 Foto: Reuters
Unii producători auto nu sunt optimişti în ceea ce priveşte evoluţia pe piaţă a autovehiculelor electrice ca alternativă la automobilele convenţionale.
Deşi compania sa investeşte în producerea de modele eco, potrivit şefului Volkswagen, Martin Winterkorn, cota de piaţă a maşinilor electrice în 2020 va fi scăzută, undeva între 1,5 şi 2%. “Noul nostru model 100% electric, denumit e-up!, ar putea fi din 2013 o prezenţă obişnuită pe străzile din marile oraşe din Europa. Nu va înlocui motoarele turbo diesel şi propulsoarele turbo pe benzină, dar reprezintă o alternativă”, a mai spus Winterkorn.