Am scris multe articole despre cei pentru care e mai important să-i demonstreze fetei de la HR că e proastă decât să obţină jobul.

Dar setea de răzbunare e mult mai puternică decât credeţi. De fapt, cei mai mulţi nu descoperă atunci că managerul acela e un prost fiindcă a angajat o fetişoara proastă la HR şi un prost de la o firmă de recrutare să se ocupe de jobul acela. Ei ŞTIU deja asta, nici nu mai e nevoie de atâtea confirmări, doar au experienţă şi au citit şi pe internet şi pe forumuri că aşa este, toşi din firme sunt niste proşti! Şi, pe cale de consecintă, compania aceea nu poate să fie decât proastă, de vreme ce sunt toţi proşti, de la un capăt la celălalt. Şi cum să vrei să lucrezi la o astfel de firma proastă?

Şi s-au specializat în detectarea prostiei încă de la primele cuvinte. Iată, de pildă, pe unul care m-a mirosit imediat. Am pus şi eu pe site un anunţ în care scriam că trebuie să găsim un country manager pentru o multinaţionala, că ăia plătesc bine, că sunt cu morala, cu principiile, că e fabrică şi ce am mai socotit eu că e bine să se ştie. Au fost unii care mi-au trimis CV-urile, dar şi destui care mi-au scris că nu candidează pentru un post anunţat în acest fel. Dar nu a fost destul să mă pedepsească netrimiţându-mi CV-urile, ci m-au şi avertizat dinainte că nu mi le trimit sau au comentat direct pe site…

Anunţul meu li s-a părut neprofesionist, prea evaziv, deci:

E scris adânc, am priceput tot. M-a convins să aplic… (urmează un semn care arată că îi vine să moară de râs).

Cineva intervine în discuţie şi încearcă să-l consoleze: să nu uităm că tu ai o lungă istorie în ceea ce priveşte scrisul. Nu toată lumea e la fel de talentată în acest domeniu. Sper că ştii că spun asta la modul cel mai elogios cu putinţă, în ceea ce te priveşte.

Mi s-a părut scris cu picioarele, pesemene e o traducere de baltă… Anunţul e cum e, pe alocuri neclar şi poticnit. Asta e, mă predau.

Acel cineva, acum direct către mine: Minunat anunţ, dar despre ce vorbim? E aşa un bla-bla-bla care nu spune nimic concret. Dacă la al doilea job spui că e industrie alimentară, ce te opreşte să spui ce fel de producţie şi servicii oferă marele grup care face angajarea din primul anunţ? Tu, în locul unui potent candidat, chiar ţi-ai pierde timpul pentru nimic concret? Zău aşa…

Am incercat şi eu să mă apar, că uite, de pildă, la mine pe site sunt unele anunţuri foarte detaliate, altele sunt evazive. Poate că există un motiv pentru asta, că nu oi fi eu într-o săptămână foarte deştept şi în următoarea atât de prost. Dar nu am avut succes…

Asta ştim cu toţii. Doar că unii dintre noi nu putem recomanda unor oameni serioşi, nişte lucruri evazive ca tu să ai şi un feedback pozitiv. În plus, pe orice site serios de headhunting din afara României, aceste chestiuni nici nu există. Numai în balcanismele noastre trebuie să cunoşti pe cineva de undeva ca acel „cineva“ să-ţi răspundă la un telefon pe o chestiune de business sau să nu se deranjeze că a fost contactat în legătura cu ceva legat de jobul său. Nu ne mai revenim…

Stau şi mă gândesc, oare omul acela şi-a dat seama că nu eu îl angajam la mine în firmă, că eu sunt doar un umil intermediar pe care s-ar putea să nu-l mai vadă niciodată la faţă în toată viaţa lui după aceea? Să fi redactat eu chiar atât de prost anunţul încât a crezut că sunt chiar eu angajatorul? Oricum ar fi, ne-a plătit-o! Şi mie, şi angajatorului, şi celorlalţi din România care facem balcanisme…

Iarăşi am pierdut un candidat valoros… Al câtelea oare?

PS: şi anuntul care i-a făcut să-si dea seama cât de prost şi de neoccidental sunt:

Cautăm un director general pentru punctul de producţie (fabrica) din România al unui grup occidental din domeniul serviciilor, lider european şi printre cei mai mari în lume în domeniul lor de activitate în peste 50 de ţări. Grupul are o fabrică în România care produce anumite accesorii şi instrumente legate de serviciile grupului în toată lumea. Fabrica a fost construită în Bucureşti, are 120 de angajati, tehnologie de ultimă ora şi un volum de producţie anual în valoare de aprox. 20 Mil. €.

Noul director va fi subordonat direct HO pe Europa şi va avea întreaga responsabilitate asupra filialei din România, coordonarea directă a producţiei fiind activitatea principală. Sunt prevăzute investiţii noi în extinderea producţiei în viitorul apropiat. Jobul este în Bucureşti şi nu necesită deplasări frecvente.

Candidaţii trebuie să aibă experienţă de producţie relevantă, la nivel de organizare industrială ce include supply chain şi HR şi cu cunoştinţe financiare la nivelul managementului financiar industrial (managementul costurilor, planning, analiză, execuţie bugetară, investment planning etc.). Limba engleză trebuie cunoscută bine, iar cunoaşterea limbii române aduce un avantaj semnificativ.

Salariul este la acelaşi nivel cu celelalte posturi similare de site manager de la celelalte fabrici din Europa, iar sistemul de bonusuri este legat aproape exclusiv de calitatea şi de performanţa industrială. Grupul impune profiluri manageriale identice în toate ţările din Europa (tip de experienţă şi parcurs profesional, competenţe tehnice, profil de personalitate etc.), iar condiţiile de remunerare sunt, de asemenea, identice.

Grupul are o politică foarte strictă de respingere a managerilor agresivi, indiferent de experienţa lor, de competenţele tehnice şi de celelalte condiţii. Nu face absolut niciun compromis în privinţa integrităţii şi a profilului moral al candidaţilor, indiferent de experienţa lor, de competenţele tehnice şi de celelalte condiţii.