Instructorii auto, luaţi în colimator de Fenechiu. Măsuri mai dure pentru funcţionarea şcolilor de şoferi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Măsuri mai dure anunţate de ministrul Relu Fenechiu pentru funcţionarea şcolilor auto  FOTO Adevărul
Măsuri mai dure anunţate de ministrul Relu Fenechiu pentru funcţionarea şcolilor auto  FOTO Adevărul

Şcolile de şoferi unde gradul de promovabilitate a cursanţilor nu trece de 40% în primul an de la reautorizare şi de 50% în cel de-al doilea vor rămâne fără licenţă. Directivele propuse de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu pare să-i încânte pe instructorii auto care susţin că „măsurile nu au scop pedagogic, ci unul comercial“. În acelaşi timp, Radu Stroe, şeful de Interne, a declarat că va lua măsuri de înăsprire a Codului Rutier.

Ministerul Transporturilor a publicat în Monitorul Oficial un ordin de ministru care reglementează atestarea şcolilor de şoferi şi metodologia de instruire a cursanţilor care se pregătesc pentru examenul auto.

Noile directive ce ţintesc şcolile de şoferi vin la câteva zile după ce Ministerului Tansporturilor a reuşit minunea, ca după patru luni de zile, să realizeze normele în baza cărora şcolilor de şoferi sunt autorizate să-i pregătesacă pe mopedişti.

Asta după ce, pentru că în ultimele patru luni şcolile de şoferi au sistat înscrierile pentru cei care vor să urmeze cursurile de legislaţie pentru mopede, 2.081 de scuterişti din toată ţara s-au ales cu dosar penal după ce au fost prinşi că au condus scutere fără să deţină permis.

Fenechiu susţine că vrea să responsabilizeze instructorii auto

„Şcolile de şoferi va trebui să îşi asume pregătirea integrală a unui cursant, atât cea teoretică, cât şi cea practică. (...) Până acum existau situaţii în care cursanţii primeau lecţii de conducere auto, practică de la instructori autorizaţi, dar nu exista responsabilitatea nimănui, în condiţiile în care cursantul era bine pregătit sau nu la finalizarea acestor şcoli“, a afirmat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, într-o conferinţă de presă.

Cerinţă:  autoturismele şcolilor de şoferi să fie dotate cu camere de luat vederi

Un alt element de noutate prevede ca autoturismele şcolilor de şoferi să fie dotate cu camere de luat vederi în cazul examenelor pentru obţinerea permisului.

Ministrul a spus că acest ordin a creat şi nemulţumiri, că au existat proteste din partea unor instructori, precizând că ministerul nu îşi doreşte restrângerea activităţii acestora.

Dotarea şcolilor auto cu camere de filmat este obligatorie în termen de şase luni de la apariţia ordinului în Monitorul Oficial, potrivit sursei citate.

Potrivit unor reprezentanţi ai şcolilor de şoferi, „gradul de promovare pentru obţinerea permisului auto este în prezent de aproximativ 25% la prima încercare. Jumătate dintre candidaţi nu trec de examenul teoretic, iar dintre cei care ajung la proba practică doar 50% obţin permisul auto“.

Reprezentant şcoală de şoferi: „Măsurile ministrului Fenechiu nu sunt pedagogice, ci comerciale“

„Nu sunt de acord cu aceste schimbări. Şi vă asigur că nu sunt singurul. Aceste norme sunt date cu dedicaţie pentru băieţii deştepţi. Ele au un scop comercial şi nu pedagogic. Una din părţile comerciale  este cea care se referă la camerele de luat vederi. Şi spun asta, deoarece cu camerele de supraveghere nu lucrează Ministerul Transporturilor, dar le introduce acest minister...“, susţine un reprezentant al unei şcoli de şoferi din Capitală.

Minune după patru luni: liber la cursurile pentru mopedişti

La patru luni fără câteva zile de la intrarea în vigoare a noului Cod Rutier, care îi obligă pe cei care deţin scutere să aibă şi permis pentru a le conduce, Ministerul Transporturilor a reuşit, în sfârşit, să realizeze normele în baza cărora şcolile de şoferi vor fi autorizate să-i pregătească pe candidaţii la categoria AM.

Acestea au fost publicate şi în Monitorul Oficial, drept urmare scuteriştii vor putea începând de zilele următoare să urmeze cursurile şcolii de mopede şi apoi să susţină examenul în vederea obţinerii permisului de conducere.  

Permis după şase ore de conducere şi 24 de ore de teorie

Potrivit metodologiei, cei care râvnesc la un asemenea permis vor susţine un examen teoretic (sala) şi un examen practic (poligon). Însă înainte de examinare, candidatul va trebui să participe la cursuri de legislaţie, 24 de ore de pregătire teoretică fiind necesare, pe lângă cele şase de conducere.

Istoria unei prevederi legislative eşuate

Din 19 ianuarie, persoanele care nu deţin permise de conducere din nici o categorie nu mai pot conduce mopede, scutere şi ATV-uri decât după ce susţin un examen teoretic şi unul practic pentru obţinerea permiselor din categoria „AM“, „A1“ şi „B1“, anunţau încă de la sfârşitul anului trecut oficialii Poliţiei Rutiere. Sute de scuterişti care livrau pizza sau făceau acţiuni de curierat au rămas fără locurile de muncă în ianuarie. Iar cei care s-au încumetat să se urce pe moped după 20 ianuarie s-au ales cu dosare penale.

Reprezentanţii Poliţiei Rutiere nu s-au lăsat înduplecaţi nici de faptul că  scuteriştii nu puteau intra în legalitate nici dacă voiau.„Reprezentanţii şcolilor de şoferi nu fac momentan înscrieri pentru cei care vor să-şi ia permisul de conducere pentru mopede pentru că metodologia nu este încă pusă la punct, iar instructorii şcolilor auto nu ştiu ce anume să ne înveţe“, spuneau atunci tinerii prinşi fără permis.

„Ce să-i învăţăm pe cei care vor să se înscrie la cursuri dacă nu ştim nimic clar: câte ore, cum şi în ce constă aplicabilitatea legislaţiei“, au reacţionat şi  reprezentanţii şcolilor de şoferi.

„Noi am informat încă de acum doi ani despre obligativitatea introducerii permisului de conducere pentru mopede. Treaba noastră este să aplicăm legea. Este problema domnilor de la Ministerul Transporturilor. Ei întârzie întocmirea metodologiei de desfăşurare a examenului pentru mopede”, arătau reprezentanţii Poliţiei Rutiere la vremea respectivă.

Ponta susţine confiscarea maşinilor şi  a motocicletelor

Premierul Victor Ponta a catalogat numărul de accidente care au avut loc în mini-vacanţa de 1 Mai şi de Paşte ca fiind unul inadmisibil. Mai mult, Ponta a precizat că  doreşte o înăsprire urgentă a Legislaţiei Rutiere. În acele zile de concediu, 22 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente, iar 80 au fost rănite.

„Cred că avem o mare problemă de implementare a autorităţii legii în domeniul rutier şi sunt foarte hotărât, pe baza experienţelor altor ţări europene, să încercăm o înăsprire a legislaţiei şi o întărire a autorităţii celor care sancţionează abaterile pe drumurile publice. Este inadmisibil câţi oameni şi-au pierdut viaţa în aceste zile“, a declarat Victor Ponta, într-o conferinţă de presă.

Premierul Victor Ponta a declarat totodată că nu i s-ar părea excesiv ca în anumite situaţii să fie confiscate maşinile şi motocicletele, ca sancţiune pentru abateri rutiere grave.

Radu Stroe:„Nu e de ajuns că poliţia e mai drastică sau mai îngăduitoare“

La rândul său , Radu Stroe, Ministrul Afacerilor Interne, a declarat  că a iniţiat un pachet important de modificări de fond a Legislaţiei Rutiere şi că doreşte înăsprirea condiţiilor obţinerii permisului de conducere  şi a sancţiunilor aplicate şoferilor care nu respectă legea pe şosele.

„Este vorba despre creşterea amenzilor doar pentru infracţiuni grave. (…) Avem o reducere a numărului de accidente rutiere în Uniunea Europeană, dar şi in Romania, însă această tendinţă trebuie să continue. Majoritatea putem fi oricând victimele tragediilor pe şosele şi vrem ca aceste lucruri să nu se mai întample. Nu este de ajuns că poliţia e mai drastică sau mai îngăduitoare“, a continuat Stroe.

România, singura ţară fără buget pentru siguranţa rutieră

Şeful Direcţiei Direcţiei Poliţiei Rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), comisarul şef Lucian Diniţă, a declarat că poliţia nu a avut niciodată buget pentru siguranţa rutieră şi că România este singura ţară din UE care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri aferent.

„Suntem singura ţară din Uniunea Europeană care nu are adoptate o strategie naţională de siguranţă rutieră şi planul de măsuri“, a dezvăluit Diniţă.

Ce schimbări rutiere îi aşteaptă pe şoferi

Înregistrarea video şi audio a modului de desfăşurare al examenului pentru obţinerea permisului de conducere, dar şi majorarea pedepsei pentru o perioadă de 120 de zile pentru conducerea unui autovehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sunt două dintre propunerile  mai marilor de la Interne privind o nouă modificare a Codului Rutier.

Alte propuneri de modificări ale Legislaţiei Rutiere pe care le găsim în proiectul de lege postat pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI):

-  trecerea unor contravenţii în clasa a IV-a de sancţiuni;

- dacă se află la volanul unui autoturism cu numere străine, şoferul va trebui să poată dovedi oricând poliţistului care-l opreşte în trafic că este posesorul maşinii;

- înmatricularea autoturismelor înscrise în străinătate în 30 de zile de la introducerea acestora în ţară;

- şi nu în ultimul rând, noua lege le va permite poliţiştilor să le ridice permisele şoferilor care nu-şi plătesc amenzile în 90 de zile de la data primirii.

Big Brother la examenul auto

Conducerea Ministerului de Interne propune înregistrarea video şi, după caz, audio a modului de desfăşurare a probei teoretice şi a probei practice pentru obţinerea permisului de conducere.
Pentru proba practică, sistemele tehnice de monitorizare se vor instala pe autovehiculele folosite la susţinerea probei. Vehiculele utilizate la proba practică pentru categoriile AM, A1, A2 şi A sunt exceptate de la aceste dotări. „Asta pentru a evita corupţia. Am avut nenumărate plângeri de la cei care-şi doreau permise de conducere şi care erau picaţi la proba practică pentru că nu dădeau mită poliţistului examinator. Dacă montăm camere de luat vederi pe maşini vom scăpa de orice suspiciuni. Dacă vor mai fi plângeri, vom putea verifica şi dovedi veridicitatea lor", au explicat surse din cadrul Direcţiei de Poliţie Rutieră.

Nu plăteşti amenda, rămâi pieton!

Introducerea sancţiunii suspendării permisului în cazul neachitării amenzii contravenţionale în termen de 90 de zile de la primire, este o altă propunere de modificare a Codului Rutier.

„Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule intervine de drept în situaţia în care conducătorul auto sau, după caz, proprietarul vehiculului ori deţinătorul mandatat nu face dovada achitării amenzii contravenţionale în termen de 90 de zile de la data comunicării procesului verbal“, explică oficiali de la Direcţia Rutieră.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite