Noile amenzi rutiere. Câţi bani scot din buzunar şoferii care încalcă regulile de circulaţie
0Noile amenzi rutiere. Amenzile de circulaţie au crescut, de la începutul acestui an, după ce şi salariul minim pe economie a fost majorat. Astfel, şoferii care încalcă regulile de circulaţie vor fi nevoiţi să scoată din buzunare între 195 de lei şi 1.950 de lei.
Potrivit Codului Rutier, un punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie, astfel că o creştere a acestuia duce automat şi la creşterea amenzilor pentru contravenţiile rutiere.
Ca urmare a faptului că de la 1 ianuarie salariul minim brut a ajuns la 975 de lei, un punct-amendă va fi 97,5 lei. O nouă creştere a salariului minim va avea loc pe 1 iulie, când acesta va ajunge la 1.050 de lei. Automat, în vară vor creşte din nou amenzile rutiere.
Noile amenzi rutiere: clasele de sancţiuni
Sancţiunile prevăzute în Codul rutier sunt stabilite pe clase, în funcţie de gravitatea faptelor şi de pericolul social pe care acestea îl prezintă. Amenzile din clasele I-IV de sancţiuni se aplică persoanelor fizice, în timp ce amenzile din clasa a V-a de sancţiuni se aplică doar persoanelor juridice.
Potrivit actului normativ, clasele de sancţiuni sunt următoarele:
- clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă;
- clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă;
- clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amendă;
- clasa a V-a: de la 21 la 100 puncte-amendă.
Noile amenzi rutiere: câţi bani vor scoate şoferii indisciplinaţi din buzunare
Astfel, amenzile vor costa după cum urmează:
- clasa I: 195 sau 292,5 lei;
- clasa a II-a: 390 sau 487,5 lei;
- clasa a III-a: de la 585 la 780 de lei;
- clasa a IV-a: de la 877,5 la 1.950 de lei.
- clasa a V-a: de la 2047,5 la 9.750 de lei.
Printre faptele care se sancţionează cu amenzi din clasa I se numără manevrele de schimbare a direcţiei de mers făcute fără respectarea obligaţiei de semnalizare, conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la momentul eliberării documentului prin care s-a constatat avaria sau lăsarea liberă a volanului, ghidonului ori manetei de comandă a vehiculului în timpul conducerii.
De asemenea, cu 195 sau 292,5 de lei se mai amendează şi nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului.
Noile amenzi rutiere din clasa a II-a de sancţiuni sunt date, printre altele, pentru nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare, nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră sau conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni/caracteristici decât cele trecute în certificatul de înmatriculare/înregistrare ori care sunt uzate peste limita admisă.
Totodată, în anumite situaţii, pe lângă amenzile de 390 sau 487,5 lei, şoferilor li se mai poate suspenda dreptul de a conduce pentru 30 de zile. Printre aceste cazuri se numără:
- depăşirea coloanelor de vehicule oprite la semafor (la culoarea roşie) sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
- neacordarea priorităţii de trecere pietonilor care traversează drumul în mod regulamentar;
- neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
- nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului;
- nerespectarea regulilor privind depăşirea.
Printre faptele pentru care se dau amenzi din clasa a III-a de sancţiuni se numără conducerea unui autovehicul cu un permis auto expirat, nerespectarea distanţei laterale suficiente faţă de vehiculele care circulă din sensul opus sau circulaţia cu un autovehicul care are defecţiuni la sistemul de iluminare/avertizare sonoră ori când acestea lipsesc.
De asemenea, în anumite cazuri, pe lângă amenda cuprinsă între 585 şi 780 de lei, şoferii riscă şi suspendarea permisului pentru 60 de zile. Printre aceste situaţii se numără:
- nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, atunci când în acest fel s-a produs un accident din care au rezultat avarii la un vehicul sau alte pagube materiale;
- nerespectarea interdicţiei temporare de circulaţie pe un anumit segment de drum public;
- circulaţia pe sensul opus.
În ceea ce priveşte amenzile din clasa a IV-a de sancţiuni, acestea se aplică, printre alte situaţii, atunci când se circulă cu vehicule al căror termen de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice (ITP) este expirat sau atunci când şoferii nu-şi fac verificarea medicală periodică. La fel se sancţionează şi conducerea, fără anvelope de iarnă, a autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Codul rutier mai stabileşte că, pe lângă amenzile cuprinse între 877,5 şi 1.950 de lei, şoferilor să li se poată suspenda permisul timp de 90 de zile în cazuri precum:
- conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice;
- conducerea vehiculului cu defecţiuni grave la sistemul de frânare/mecanismul de direcţie;
- depăşirea cu mai mult de 50 de kilometri pe oră a vitezei maxime admise pe un sector de drum şi pentru categoria autovehiculului condus.
Când se dau puncte de penalizare
Codul rutier prevede ca, pe lângă noile amenzi rutiere, şoferii să primească şi puncte de penalizare. Acestea sunt înscrise în procesele-verbale de constatare a contravenţiilor şi, la cumularea a cel puţin 15 astfel de puncte, şoferilor li se suspenda dreptul de a conduce.
Astfel, se dau două puncte de penalizare atunci când, printre altele, şoferii folosesc telefoane mobile în timp ce conduc, nu poartă centură de siguranţa, opresc neregulamentar sau circulă pe un sector de drum pe care este interzis accesul.
Trei puncte de penalizare se dau, de exemplu, atunci când şoferii depăşesc cu 21-30 de kilometri pe oră viteza maximă admisă pe un anumit sector de drum, pentru categoria autovehiculelor conduse, staţionează neregulamentar sau pătrund într-o intersecţie atunci când circulaţia este blocată în interiorul acesteia.
Şoferii care refuză verificarea tehnică a automobilului, care depăşesc cu 41-50 de kilometri pe oră viteza maximă admisă pe un sector de drum, pentru categoria autovehiculelor conduse sau circulaţia/staţionarea pe spaţiul interzis care separă sensurile de circulaţie pe autostradă.
Mai multe despre noul Cod Rutier:
Codul Rutier, în stare de ebrietate: alcoolemie testată la locul accidentului
Senatul a respins proiectul noului Cod rutier propus de fostul ministru Stroe
Totul despre proiectul noului Cod Rutier
EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?
Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“