DEZBATERE Religia în şcoli, înlocuită cu Etică şi educaţie civică. Ce şanse are legea să treacă şi cât de oportună e schimbarea
0Înlocuirea Religiei cu un opţional de Etică şi cultură civică ar putea deveni realitate, după ce proiectul de lege a trecut tacit de Camera Deputaţilor şi aşteaptă votul final din Senat. Experţii propun mai degrabă un curs combinat de Istorie a religiilor şi Etică.
O propunere legislativă de a înlocui opţionalul de Religie cu „Etică şi cultură civică“ în şcoli a trecut de curând tacit de Camera Deputaţilor şi urmează să fie dezbătută la Comisia de Învăţământ din Senat, cel mai probabil la începutul anului viitor.
Iniţiativa de a înlocui controversatul opţional i-a aparţinut deputatului independent Remus Cernea.
Dezbatere la Adevărul Live, azi, de la ora 12.00, despre înlocuirea Religiei din şcoli
Concret, acesta a propus ca elevii să înveţe la ora de „Etică şi cultură civică“ cele mai importante doctrine şi valori morale de inspiraţie filosofică, ştiinţifică sau religioasă ale umanităţii, dar şi elemente de cultură civică. Mai exact, disciplina ar trebui să cultive spiritul critic, raţionalitatea şi empatia, arată deputatul.
În ceea ce priveşte Religia, ea ar deveni cu adevărat o oră facultativă, predată cel mai devreme din clasa I, şi nu de la pregătitoare, iar copiii nu ar mai primi note, ci calificative care să nu fie luate în considerare la media generală.
„Avem nevoie de o dezbatere amplă în societate, deja sunt tot mai multe voci care spun că Religia nu ar trebui să fie obligatorie. Elevii au nevoie să studieze Etică în şcoală, să înveţe noţiuni de morală, dar şi să cunoască drepturile omului, instituţiile democratice din stat“, a explicat Cernea.
Senatorii spun „pas
Cei mai mulţi dintre senatorii din Comisia de Învăţământ au dat de înţeles că iniţiativa legislativă a lui Cernea va primi, cel mai probabil, aviz negativ.
„Schimbarea disciplinelor din curriculum este de competenţa Ministerului Educaţiei, nu cred că trebuie schimbată o disciplină prin lege. Au fost şi alte iniţiative de acest gen şi nu au trecut pentru că nu poţi impune un curriculum prin lege“, a explicat pentru „Adevărul” preşedintele comisiei, Ecaterina Andronescu.
La rândul său, senatorul Dumitru Oprea de la PDL susţine că Religia poate fi păstrată, dar şi completată. „Religia predată în şcoli nu le restricţionează elevilor dreptul de alegere, iar religia şi etica nu se exclud“, este de părere senatorul.
Argumente pro, argumente contra
Discuţia a reactivat controversa dintre Biserică şi societatea civilă pe tema menţinerii Religiei în şcoli, care în forma actuală are mai mult statut de curs obligatoriu decât opţional. Reprezentanţii Patriarhiei Române spun că acest curs îi învaţă pe elevi ce este moral, care sunt valorile umane şi cum să le practice.
„Peste 85% din părinţi şi elevi îşi doresc predarea Religiei la şcoală, potrivit statisticilor. La ora de Religie, copiii sunt educaţi în spiritul valorilor, învaţă să-i înţeleagă pe cei care vin din alte culturi, învaţă toleranţă, însăşi cultura europeană este de origine creştină. Înainte de a studia istoria religiilor, trebuie să îţi cunoşti propria religie“, arată părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
La rândul său, teologul Radu Preda, blogger adevarul.ro, spune că Religia ar trebui învăţată la şcoală tocmai fiindcă „instituţia didactică garantează neutralitatea“. În plus, susţine acesta, religia nu este obligatorie, cei care vor să participe la oră pot face asta, ceilalţi pot să opteze printr-o cerere să nu participe la aceste ore. „Un om care studiază Religia este educat în spiritul unor valori care îi dau demnitate şi identitate.
Mai mult, el învaţă să şi trăiască după aceste valori, învaţă tradiţia neamului în care s-a născut. Religia are un rol informativ, dar şi unul formativ“, a spus la rândul său părintele Eugen Tănăsescu, blogger adevarul.ro.
De cealaltă parte, preşedintele Asociaţiei Secular-Umaniste din România (ASUR), Toma Pătraşcu, este de părere că valorile se transmit, nu se predau la şcoală. „La şcoală ar trebui predată Istoria Religiilor, prin care elevii să înţeleagă realitatea zilelor noastre. Mai mult, materia aceasta ar trebui predată de absolvenţi de istorie, filosofie, nu de teologi. Şcolile de teologie sunt ca şcolile de partid de pe vremea lui Ceauşescu“, a declarat preşedintele ASUR.
Alternativele propuse de specialişti
Propunerea deputatului Remus Cernea nu este prima de acest gen. De-a lungul anilor, mai multe voci din spaţiul public au propus înlocuirea Religiei la şcoală cu un alt tip de curs. De cele mai multe ori a fost vehiculată Istoria Religiilor, o propunere care este susţinută şi de Monica Macovei, candidat la prezidenţiale. O altă propunere extinde puţin tematica de studiu, sub numele de Religiile Lumii, care să-i ajute pe copii să înţeleagă contextul actual al conflictelor religioase de la nivel mondial, spune expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu, blogger adevarul.ro.
„Nu aş preda Istoria religiilor, ci Religiile lumii, care înseamnă acelaşi lucru, dar mai ancorat în prezent. E foarte important ca elevii români să înţeleagă principiile sau valorile islamului de exemplu, ca să nu cadă pradă tentaţiei de a judeca sau a discrimina pe considerente religioase. Dacă ar învăţa despre alte religii, ar înţelege cât de similare sunt, de fapt, şi ar învăţa şi despre extremişti aflaţi în toate taberele, dar care nu trebuie să fie identificaţi cu o religie anume“, a spus Apăteanu.
Ea a mai explicat că elevii ar trebui să mai înveţe despre „ciocnirea“ dintre religie şi drepturile omului, însă aceste cursuri nu ar trebui predate de absolvenţii de teologie, ci de absolvenţii de filosofie, istorie, ştiinţe politice sau sociologie.
Cursuri pentru o generaţie globalizată
„Eu aş vrea să văd o combinaţie între Istoria religiilor şi Etică predată în şcoli. Pregătim astăzi o generaţie în plină globalizare, iar înţelegerea tuturor religiilor este necesară. Însă etica este o mare slăbiciune la noi şi poate, dacă s-ar studia la şcoală, am avea şi noi şansa să trăim într-o altfel de ţară“, este de părere expertul în educaţie Alexandra Anton.
Expertul în educaţie şi bloggerul adevarul.ro Marian Staş aduce aminte că printre recomandările Parlamentului European este predarea religiilor în şcoli conform anumitor criterii, precum toleranţa, să se prezinte mai degrabă religiile lumii, dar fără să lase în urmă curentul ateismului.
„La cerere, în locul orei de Religie, elevii pot urma cursuri de Istoria religiilor, Istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar”, a explicat acesta. ;
Intră pe live.adevarul.ro
Religia, opţional mai mult obligatoriu de la pregătitoare până la clasa a XII-a
Religia se studiază în şcoala românească începând de la clasa pregătitoare şi până la clasa a XII-a, însă este singura materie din trunchiul comun care este opţională.
Asta înseamnă că dacă părinţii unui copil nu vor ca acesta să studieze religia la şcoală, ei pot să depună o cerere în care solicită retragerea de la acest curs sau pot alege un alt opţional. Religia a apărut în trunchiul comun în 1990, după ce în perioada comunismului a fost interzisă. Profesorii de religie au pregătire în Teologie şi primesc avizul Patriarhiei Române pentru a preda.
În luna mai a anului acesta, Ministerul Educaţiei şi Patriarhia Română au semnat un protocol de colaborare, care prevede, printre altele, că toate manualele de religie după care se predă în şcoli trebuie să fie avizate de Patriarhie şi că preoţii pot participa la inspecţiile şcolare.
Pe aceeaşi temă:
Ministrul Costoiu: „Nimeni nu are dreptul să spună unei persoane cărui Dumnezeu să se roage”
Religia rămâne opţional obligatoriu
Religia în şcoli: protocol secret între stat şi biserică
DEZBATERE Cum vor arăta noile manuale de religie pentru clasele primare
Noile manuale de religie, pe „masa” societăţii civile
Manualele de religie ar trebui să fie în acord cu informaţiile ştiinţifice