Oprescu se laudă la Bruxelles cu piste de biciclete şi cu încurajarea transportului public, în timp ce în Bucureşti situaţia stă cu totul altfel

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În timp ce Primăria Capitalei susţine, la Bruxelles, că face noi piste de biciclete, în Bucureşti ele sunt interzise una câte una FOTO Adevărul
În timp ce Primăria Capitalei susţine, la Bruxelles, că face noi piste de biciclete, în Bucureşti ele sunt interzise una câte una FOTO Adevărul

Bucureştiul, prin Primăria Capitalei, este unul din oraşele care fac parte din programul european de încurajare a transportului alternativ „Săptămâna de mobilitate urbană”. Deşi municipalitatea susţine că a făcut mai multe investiţii şi campanii de încurajare a ciclismului şi a transportului în comun în Bucureşti, ele, însă, nu au avut loc. Pistele de bicicletă sunt pe cale de dispariţie, iar RATB anunţă clienţi mai puţini.

Programul „Săptămâna de mobilitate urbană” 2013 este un program al Comisiei Europene derulat anual prin care oraşele de pe bătrânul continent încearcă să promoveze transportul alternativ şi alte politici de transformare a mediului urban într-unul curat şi sănătos.

Cu toate că sunt înscrise peste 2.000 de oraşe din 43 de ţări în ediţia de anul acesta, doar câteva oraşe au planuri suficient detaliate.

Ceea ce poate surprinde orice om care va verifica pagina  Bucureştiului din campanie, este faptul că la categoria realizări sunt trecute lucruri care, cel puţin deocamadată, nu au avut niciodată loc sau care contrazic efectiv realitatea. 

La categoria reprezentant este trecut Ion Dedu, directorul direcţiei transporturi şi infrastructură din Primăria Capitalei, iar în ceea ce priveşte angajamentele luate, am putea spune că ele sunt cel puţin curajoase.

Astfel, potrivit sursei citate, participantul se angajează să organizeze o săptămână de activităţi legate de tema mobilităţii alternative în mediul urban, dar şi de complementarea uneia sau mai multor măsuri permanente care să contribuie la transferul modal de la maşina privată la mijloace de transport mai ecologice.

„În cazul în care este posibil, cel puţin una dintre aceste măsuri ar trebui să fie o realocare permanentă a spaţiului rutier în favoarea mersul pe jos, mersul cu bicicleta sau transportul public (de exemplu, închiderea unui drum, mărirea unui trotuar, o bandă nouă de autobuz, un nou sistem de reducere a traficului sau a limitei de viteză”, se arată în fişa Bucureştiului din cadrul evenimentului.

Mai mult decât atât, Primăria Capitalei promite oficialilor europeni că va organiza evenimentul "În oraş fără maşina mea!" acţiune care implică anularea unuia sau mai multor spaţii din oraş, care să devină rezervate exclusiv pentru pietoni, biciclişti şi transport public pentru cel puţin o zi întreagă (de la cel puţin 1 oră înainte şi 1 oră după orele normale de lucru ). "În oraş fără maşina mea!" ar trebui să aibă loc pe 22 septembrie.

Realizări-pe hârtie, realitate-negativă

Poate ce depăşeşte cu adevărat orice explicaţie logică sunt lucrurile pe care Primăria Capitalei le-a trecut la realizări în 2013. Una dintre acestea este o problemă des discutată în ultimii ani în Bucureşti de opinia publică: îmbunătăţirea şi extinderea reţelei de transport public (crearea de benzi HOV pentru moduri de transport public, noi staţii, noi linii, zone rezervate, etc).

De asemenea, sunt trecute ca realizări îndeplinite în anul 2013 şi utilizarea de vehicule ecologice pentru flote de transport public, dezvoltarea de noi tehnologii pentru a îmbunătăţi transportul public, crearea de parcuri şi spaţii de plimbare, dar şi organizarea de forumuri periodice sau sondaje de opinia publică.

„Acţiuni posibile: străzi închise şi piste de biciclete noi”

Nu lipsec însă nici „acţiunile posibile", unde Primăria Capitalei nu uită să treacă crearea de noi piste de biciclete prin oraş, dar şi unele destinate elevilor şi studenţilor. Dar această „posibilă acţiune” safidează realitatea care arată că nu mai există decât două piste de biciclete, în prezent, funcţionale.

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România a făcut publică, pe 23 iulie, lista tuturor pistelor de biciclete rămase în Capitală după ce multe dintre ele fie au fost şterse, fie anulate. Problema transportului alternativ rămâne însă în picioare, câteva dintre piste existând în continuare pe străzile oraşului, deşi Brigada Rutieră de Poliţie le-a interzis.

De altfel, comunitatea bicicliştilor din Bucureşti organizează un protest de amploare pe 21 septembrie prin care oamenii vor să puncteze tocmai indfierenţa şi indolenţa autorităţilor faţă de nevoile bucureştenilor care preferă transportul alternativ, dar nu au unde să îl practice.

Transportul public, în scădere

În egală măsură, un studiu INS arată că în perioada 2002-2012, 15% dintre bucureşteni au renunţat la transportul în comun de suprafaţă. Reprezentanţii RATB au declarat, la publicarea studiului, că motivul principal constă într-o adaptare la elementele exterioare impuse de administraţia centrală.

Printre motivele date de reprezentanţii RATB, scăderea cu circa 13% a locuitorilor oraşului, dar şi conjunctura economică dificilă din ultimii ani sunt alte două motive pentru care bucureştenii nu mai merg cu transportul în comun.

Comunicarea cu cei vizaţi, deficitară

Cu toate că reprezentanţii bicicliştilor au fost de nenumărate ori chemaţi la Primăria Capitalei pentru a construi diverse stretegii, bicicliştii susţin că, în realitate, administraţia centrală nu doreşte cu adevărat încurajarea transportului alternativ şi nu are decât strategii de încurajare a traficului rutier. Potrivit acestora, încurajarea traficului rutier prin construirea unor noi pasaje sau lărgirea unor bulevarde nu rezolvă situaţia traficului aglomerat, ci, mai mult, o amplifică.

Pe aceeaşi temă:

Bicicliştii răspund planurilor lui Oprescu: problemele de trafic din Bucureşti sunt generate de o politică primitivă

Pista de bicicletă, „specie” pe cale de dispariţie în Bucureşti. Lista completă unde mai putem circula pe două roţi

15% dintre bucureşteni au renunţat la transportul în comun. Motivele RATB: criza financiară, Metrorex şi scăderea numărului de locuitori

Sindicatul de la metrou: pe 30 septembrie facem grevă generală, dacă nu rezolvăm problema contractului. Joi, pichetare în faţa Guvernului

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite