Guvernul R. Moldova a aprobat proiectul de modificare a Legii bugetului de stat. Deficitul bugetar va constitui aproape 16 miliarde de lei
0Guvernul a aprobat proiectul de modificare a Legii bugetului de stat pentru anul 2020. Ministrul Finanţelor, Serghei Puşcuţa, a menţionat că necesitatea modificărilor a fost dictată de efectele economice ale măsurilor de administrare a pandemiei COVID-19, necesităţile sporite ale sistemului de sănătate publică, măsurile urgente de susţinere a sectorului real şi a populaţiei.
Astfel, comparativ cu bugetul aprobat pentru anul 2020, se estimează o reducere a veniturilor bugetului de stat cu 6,338 miliarde lei sau 14,3% şi vor constitui 37,798 miliarde lei, în special din contul diminuării impozitelor şi taxelor precum şi intrărilor din granturi.
Totodată, încasările din alte venituri se majorează cu 157,6 milioane lei, sau cu circa 8,8% din contul includerii a 50% din profitul net al Băncii Naţionale a Moldovei, obţinut în anul 2019, precum şi unor surse noi de venituri pentru Fondul de susţinere socială a populaţiei.
Cheltuielile bugetului de stat se propun spre majorare cu 2,221 miliarde lei sau cu circa 1,6% faţă de aprobat, şi vor constitui 53,773 miliarde lei. Propunerile de modificare a cheltuielilor bugetului de stat includ atât majorări, cât şi diminuări de alocaţii, în rezultatul revizuirii acestora, cu scopul identificării resurselor disponibile pentru combaterea pandemiei COVID-19. Având în vedere priorităţile de cheltuieli în această perioadă, cele mai semnificative creşteri se propun a fi la grupele: ocrotirea sănătăţii (cu 1,1 miliarde lei), protecţia socială (1,127 miliarde lei) şi servicii de stat cu destinaţie generală (1,084 miliarde lei).
Aceste majorări de alocaţii reflectă următoarele măsuri:
- finanţarea măsurilor de combatere a COVID-19, inclusiv achiziţionarea echipamentului de protecţie, dotarea cu echipament şi dispozitive medicale a spitalelor, reutilarea spaţiilor medicale şi alte cheltuieli critice – circa 1,082 miliarde lei;
- volumului fondului de şomaj de circa 6 ori, majorarea bugetului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, majorarea cu 40% a alocaţiilor pentru Ajutorul Social, majorarea transferurilor pentru acoperirea deficitului BASS, consolidarea veniturilor Fondului de susţinere socială a populaţiei – 1,14 miliarde lei;
- acordarea subvenţiilor agenţilor economici care în perioada de criză achită plăţile salariale - 320 milioane lei;
- instituirea Programului de subvenţionare a dobânzilor la creditele contractate de agenţii economici – 90 milioane lei;
- instituirea Programului de rambursare a TVA-ului destinat perioadei ulterioare – 1 miliard lei;
- suplimentarea Fondului de intervenţie a Guvernului pentru gestionarea situaţiei epidemiologice - 452 milioane lei;
- crearea unui fond centralizat, pentru a gestiona riscurile de insuficienţă a alocaţiilor pentru cheltuieli de personal şi compensarea veniturilor ratate de către APL – 392 milioane lei.
În acelaşi timp, pentru cheltuieli capitale, din bugetul de stat se vor direcţiona 5,558 miliarde lei, cu 1,449 miliarde lei sau cu 20,3% mai puţin faţă de aprobat iniţial în buget. Totodată, a fost păstrat Programul de reparaţie a drumurilor publice naţionale, locale, comunale şi a străzilor în sumă de 1,375 miliarde lei, având drept scop îmbunătăţirea infrastructurii locale cu impact direct asupra calităţii vieţii cetăţenilor. Astfel de programe vor impulsiona economia în condiţiile crizei economice actuale şi vor permite păstrarea locurilor de muncă.
Modificările operate la partea de venituri, cheltuieli şi sursele de finanţare a bugetului de stat s-au soldat cu majorarea deficitului aprobat a bugetului de stat cu 8,559 miliarde lei, în sumă nominală constituind 15,975 miliarde lei sau 7,52% în PIB. Proiectul bugetului propune modificarea structurii surselor de finanţare a deficitului, ca urmare a revizuirii intrărilor de împrumuturi externe, în special celor de urgenţă, destinate atenuării impactului pandemiei provocate de COVID-19. Astfel, principalele modificări la sursele de finanţare a deficitului bugetului de stat se referă la volumele intrărilor de împrumuturi externe şi volumul emisiunii VMS pe piaţa primară pentru finanţarea deficitului, care se propune spre majorare cu 2 miliarde lei.
De asemenea, intrările de împrumuturi externe pentru suport bugetar se propun a fi majorate cu 9,352 miliarde lei, dintre care:
- împrumutul din partea FMI pentru asistenţa financiară urgentă pentru atenuarea impactului economic al pandemiei COVID-19 în sumă de 4,425 miliarde lei;
- împrumutul acordat din partea Guvernului Federaţiei Ruse în sumă de 4,16 miliarde lei;
- împrumutul de urgenţă din partea Băncii Mondiale – componenta pentru asistenţă socială în sumă de 454,1 milioane lei şi restructurarea unui împrumut existent (TAMP) pentru susţinerea agenţilor economici care şi-au sistat activitatea în sumă de 283,8 milioane lei.
La componenta proiectelor finanţate din surse externe, au fost incluse două proiecte noi:
- din partea Băncii de Dezvoltare al Consiliului Europei, suport de urgenţă pentru diminuarea consecinţelor pandemiei prin acordarea creditelor preferenţiale prin bănci comerciale întreprinderilor micro, mici si mijlocii în sumă de 624 milioane lei şi pentru dotarea cu utilaj medical, în sumă de 416 milioane lei;
- din partea Băncii Mondiale „Suport de urgenţă pentru sănătate” în sumă de 624,4 milioane lei.
La situaţia din 31 decembrie 2020, soldul datoriei de stat în valori nominale va constitui 73,641 miliarde lei, majorîndu-se cu 6,1169 miliarde lei sau cu 9,1% faţă de valoarea aprobată, fiind influenţat atât de majorarea soldului datoriei de stat externe, cât şi de majorarea soldului datoriei de stat interne. Astfel, ponderea soldului datoriei de stat în PIB se va majora cu 5,1 puncte procentuale, faţă de valoarea aprobată, şi la situaţia din 31 decembrie 2020 va constitui 34,7%. Totodată, în structura datoriei de stat, la finele anului 2020, ponderea datoriei de stat externe va constitui 63,6%, iar a datoriei de stat interne: 36,4%.