Planul UE de 26 miliarde euro pentru Calea ferată “Orient East Med”. Va lega Berlin de Pireu via Arad şi Timişoara

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Infrastructura Gării de Nord din Timişoara este praf
Infrastructura Gării de Nord din Timişoara este praf

O delegaţie germană călătoreşte în aceste zile cu trenul pe noua axă prioritară transeuropeană stabilită de către U.E. numită „Orient East Med” care pornind de la Berlin trece prin Budapesta, Arad, Timişoara, Vidin, Sofia şi ajunge la Atena şi Pireu.

O delegaţie de 23 de persoane formată din experţi în transport şi urbanism din guvernul şi parlamentul landului Berlin şi din Federaţia Transportatorilor Germani, aflată sub conducerea secretarului de stat pentru transport din senatul Berlinului, Christian Gaebler, se află în vizită, în vestul României. Christian Gaebler este printre altele şi preşedintele consiliului de conducere a uneia dintre cele mai mari reţele de transport din Germania (Reţeaua Regională Berlin Brandenburg).

Delegaţia călătoreşte cu trenul pe noua axă prioritară transeuropeană stabilită de către Uniunea Europeană numită „Orient East Med” care pornind de la Berlin trece prin Budapesta, Arad, Timişoara, Vidin, Sofia şi ajunge la Atena şi Pireu (cu joncţiune spre Istanbul).

Oficialii germani s-au oprit astăzi la Arad, unde vor avea mai multe întâlniri la Primărie, urmată de vizitarea firmei Astra Rail Industries. Delegaţia se va întâlni şi cu reprezentanţi ai minorităţii germane, ai Asociaţiei Economice Româno-germane Arad şi ai Clubului Economic German „Banat”.

Sâmbătă călătoria continuă de la Arad cu „Seridica-Express” prin Timişoara şi peste podul nou construit de la Dunăre la Vidin spre Bulgaria şi pe urmă în Grecia.

Până în 2030 se doreşte modernizarea infrastructurii liniilor de cale ferată între Berlin – Arad

Scopul Uniunii Europene este de a promova cu precădere acest coridor ca o nouă axă de dezvoltare economică. Este de dorit ca impulsul economic pe care îl va genera să aducă după sine printre altele şi modernizarea infrastructurii şinelor, dezvoltarea reţelelor de logistică, să promoveze turismului, schimbul de experienţă între oraşele aflate de-a lungul axei.

Până în 2030 se doreşte modernizarea infrastructurii liniilor de cale ferată între Berlin – Arad, Atena - Istanbul prin dublarea lor cu linii pentru viteze de circulaţie de minim 160 kilometriu pe oră.

De la Arad la Budapesta să se poată ajunge de exemplu cu trenuri Intercity în mai puţin de două ore iar transportul de marfă din Asia şi Bazinul Mediteranean să fie mutat de pe şosele pe trenuri de marfă „silenţioase” conduse cu energie regenerabilă.

Pentru acest interval de dezvoltare (până în 2020) sunt puşi la dispoziţie pentru coridoarele transeuropene prin programul „Central Europe Facilites” 26 miliarde Euro.

Delegaţia din Berlin doreşte să-şi facă o impresie despre realitatea existentă pe teren

În plus, există programe de promovare a oraşelor pentru conectarea la reţeaua publică de transport în comun pe distanţe scurte, pentru amenajarea zonelor aflate în apropierea gărilor, a diverselor instalaţii din gări dar şi pentru protecţie fonică.

Delegaţia din Berlin doreşte să-şi facă o impresie despre realitatea existentă pe teren a infrastructurii feroviare, dar să şi înnoade primele legături cu oraşele aflate de-a lungul acestui coridor precum şi a oraşelor mari aflate în imediata apropiere a coridorului.

Realitatea este de facto departe de obiectivele care şi le propune Uniunea Europeană: astfel de exemplu există un potenţial de îmbunătăţire la trecerea de frontieră pe cale ferată la frontiera româno-ungară, la Curtici.

Proceduri prea lungi şi probleme de comunicare în gările de la frontieră duc la timpi de aşteptare mult prea mari pentru transportul de persoane şi marfă, astfel încât avantajele concurenţiale de protecţie a mediului date de liniile de cale ferate sunt periclitate în detrimentul şoselelor.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite