Licitaţie organizată pentru finalizarea unei şosele de centură ce nu are alocat nici măcar un leu pentru acest an

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania de Drumuri a scos la licitaţie lucrările ce vizează finalizarea ultimilor şapte kilometri din ruta ocolitoarea a Sucevei, proiect început în urmă cu 11 ani de zile. Stadiul lucrărilor este la 85%, însă de trei ani de zile pe şoseaua de centură a Sucevei nu s-a mai mişcat un ac. Pentru finalizarea drumului este nevoie de circa 19 milioane de euro, însă Ministerul Transporturilor nu a alocat nici măcar un leu pentru anul 2018.

Lucrările la şoseaua de centură a municipiului Suceava au fost începute în urmă cu 10 ani de zile şi au fost realizate în proporţie de 85%. Ultimii şapte kilometri din această rută ocolitoare au fost abandonaţi de trei ani de zile de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care a scos la licitaţie finalizarea centurii Sucevei.

Conform anunţului postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), pentru terminarea şoselei de centură a municipiului Suceava ar fi nevoie de 87.652.226,89 de lei, undeva la aproximativ 19 milioane de euro. Termenul de finalizare a drumului ar trebuie să fie nouă luni de la semnarea contractului, garanţia minimă fiind de 60 de luni.

Ultima zile de depunere a ofertelor este data de 25 aprilie 2018, garanţia de participare la licitaţie fiind de 800.000 de lei. Ofertele vor fi evaluate până la data de 8 iunie 2018, după care urmează perioada de contestare, ceea ce înseamnă că ruta ocolitoare a municipiului Suceava nu are nici măcar o şansă fie finalizată în cursul acestui an.

Trebuie precizat faptul că în bugetul pentru anul 2018, Ministerul Transporturilor nu a alocat nici măcar un leu pentru varianta ocolitoare a Sucevei. Până în prezent, în această şosea au fost investite peste 85 de milioane de euro.

În 2007, sucevenii au fost anunţaţi că municipiul lor va avea o rută ocolitoare, menită se devieze traficul greu prin comunele Pătrăuţi, Moara şi Şcheia. Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma Consitrans SRL Bucureşti pentru o şosea de 13,173 de kilometri, iar licitaţia a fost organizată, în 2007, de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) şi a fost câştigată de Construcţii Feroviare (SCCF) – Grup Colas SA Iaşi, care s-a angajat să construiască şoseaua pentru 131.153.401 lei, fără TVA, angajându-se că va finaliza lucrarea în 36 de luni. Investiţia chiar a depăşit suma de 360 de milioane de lei, fără însă ca şoseaua de centură să fie terminată.

Un tronson a fost dat spre folosinţă fără ca lucrările să fie recepţionate de CNAIR

Lucrările au început în 2008 şi, în tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri, faţă de 13,17 km, cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri şi patru viaducte.

În ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni, cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de terminarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013. Anul 2011 a fost singurul în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an pierdut în mare măsură, la fel şi 2013, când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. La jumătatea anului 2014 încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu contractul cu firma ieşeană, acest lucru producându-se abia în septembrie.

Imediat, CNAIR a preluat lucrările, continuându-le prin forţe proprii şi, în martie 2015, au fost deschişi traficului rutier, pe al treilea tronson al şoselei de centură, circa 5,5 kilometri, de la Pătrăuţi până la Zidul Morţii, în comuna Şcheia. Din acel moment, pe celelalte tronsoane, de la Şcheia până la Moara, la ieşirea din Suceava spre Fălticeni, pe circa şapte kilometri, nu s-a mai făcut nimic.

Din cauza terenului neconform pe care s-a planificat construirea şoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ.

„Pe tronsoanele neterminate, în urma expertizei şi a studiilor geo, s-a constatat că este un pământ neconform, un pământ vegetal, calcaros, ceea ce conduce la faptul că, în timp, nu va putea suporta sarcinile din traficul greu şi foarte greu. Noi putem folosi şi pământuri din categorii inferioare, dar trebuie să intervenim asupra lor şi să le consolidăm. În aceste condiţii, vom încerca să consolidăm terenul cel puţin în dreptul celor 11 viaducte şi poduri, 40 – 50 de metri de o parte şi de alta, să etanşeizăm taluzul, astfel încât să nu pătrundă apa în terenul de fundare. În zona celor două tronsoane nefinalizate sunt cele mai mari solicitări, de la Zidul Morţii până la intersecţia cu DN2, la ieşirea spre Fălticeni”, a explicat Ovidiu Laicu, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Acesta a mai precizat că expertiza tehnică a fost realizată pentru a se stabili ce mai este de executat şi ce s-a degradat din ceea ce s-a făcut până în prezent, deoarece lucrarea nu a fost conservată. Licitaţia pentru consolidarea şi finalizarea celor două tronsoane ale şoselei de centură a municipiului Suceava este în desfăşurare.

Alte ştiri pe această temă: 

Lecţie de nepăsare pe bani publici: deşi ştia că şoseaua de centură a Sucevei este construită pe „pământ de flori”, şeful CJ Suceava a ales să tacă mâlc

Misterul centurii oraşului Suceava: după 10 ani de aşteptare autorităţile se contrazic în legătură cu banii primiţi. Şoseaua încă nu e gata

Şoseaua de centură a Sucevei nu va fi finalizată nici după mai bine de 10 ani de la începerea ei. Abia în 2020 ar putea fi terminată

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite