Fostul aeroport militar Alexeni devine Centru de cercetare aerospaţială. Câţi bani vor fi investiţi
0Fostul aeroport militar din Bărăgan, devenit celebru în vara anului 1975, după ce aici i-a fost prezentat dictatorului Nicolae Ceauşescu primul avion cu reacţie românesc, IAR 93, are toate şansele să se transforme în Centru de cercetare aerospaţială.
“Discuţiile cu Institutul Naţional de Cercetare Aerospaţială sunt într-un stadiu avansat. Iar perspectiva accesării fondurilor europene face din acest proiect o investiţie viabilă. Tocmai de aceea am demarat procedurile pentru reabilitarea drumului către aeroport. Scopul final al acestei investiţii e să ofere condiţii de dezvoltare economică în zonă” a declarat Marian Pavel, preşedintele Consiliului Judeţean Ialomiţa.
Investiţia pentru reabilitarea Aeroportului Alexeni a fost estimată la 150-200 milioane de euro, iar principala sursă de finanţare o constituie aceesarea fondurilor europene.
Una dintre priorităţile autorităţilor o constituie reintroducerea în circuitul economic şi social al judeţului Ialomiţa a construcţiilor neutilizate, care au aparşinut fostului Aerodrom Alexeni. Acesta reprezintă un element de potenţial de creştere a atractivităţii economice a regiunii, prin reabilitare sau reconversie, în conformitate cu legislaţia in vigoare. Pentru asigurarea accesului în condiţii optime la Aerodomul Alexeni, prin îmbunătăţirea parametrilor drumului de acces, respectiv strada Unităţii, este necesară modemizarea/reabilitarea acestui drum.
Prin Hotărărea nr. 145/30.08.2021, Consiliul Judeţean Ialomiţa a preluat temporar în administrare drumul de interes local din domeniul public al comunei Alexeni, în vederea executării unor lucrări de modemizare/reabilitare. În prezent, strada Unităţii figurează ca "drum modernizat din asfalt" şi se află într-o stare precară pe porţiunea de la intersecţia cu DN2A până la punctul de acces efectiv în aerodrom, respectiv 1.530,83 m.
Aeroportul Alexeni FOTO obiectiv.net
Prin Nota conceptuală se estimează că valoarea documentaţiilor tehnice aferente va fi de aproximativ 120 mii lei cu TVA, iar valoarea lucrărilor din cadrul proiectului va fi de circa 4.400 mii lei cu TVA, finantarea lucrărilor realizându-se din bugetul judeţului Ialomiţa, se arată în Proiectul de Hotărâre, aprobat recent de consilierii judeţeni.
Construit de nemţi
La mijlocul anilor 1950, la Alexeni, în judeţul Ialomiţa, comuniştii înfiinţau unul dintre cele mai importante aeroporturi militare din ţară. Aici au fost aduse cele mai importante unităţi de elicoptere ale aviaţiei româneşti şi tot aici Nicolae Ceauşescu a tăiat panglica primului avion cu reacţie produs în ţara noastră.
Ideea construcţiei aeroportului militar la Alexeni, în Ialomiţa, a aparţinut însă germanilor. În timpul celui De-alDoilea Război Mondial, mai multe escadrile ale aviaţiei militare nemţeşti au aterizat şi staţionat pe islazul de la marginea Alexeniului, ca urmare a misiunilor de interogare a avioanelor de bombardament ale Aliaţilor.
Aeroportul militar de la Alexeni a fost construit de nemţi FOTO tiberiu-ialomita.blogspot.ro
Cu câteva luni înainte ca războiul să se termine, soldaţii germani şi-au manifestat toate intenţiile de a transforma islazul din Alexeni într-un aeroport militar executat nemţeşte. Planurile lor s-au concretizat însă abia în 1954 când comuniştii români au dus la bun sfârşit lucrările. Sub comanda generalului Nicolae Fulga, Aviaţia Română a făcut importante demersuri pentru ca la Alexeni să existe acest aeroport militar.
S-a considerat că zona este foarte aproape de Bucureşti şi tocmai de aceea este propice pentru intervenţii şi exerciţii militare de tip fulger. Astfel, Institutul de Studii şi Proiectări Militare a realizat modelul aeroportului de la Alexeni. Au fost construite patru piste, în formă trapezoidală, similare celor de la aeroportul civil Arad.
A fost inaugurat în 1975
Evenimentul cel mai important a avut loc însă petrecut în anul 1975, când a fost prezentat primul avion cu reacţie românesc: IAR 93. Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul aeronavei, după care a tăiat panglica. Câteva luni mai târziu, presa comunistă relata despre primul zbor al acestui avion, care a decolat de pe pista aeroportului din Bacău.
Pentru viaţa comunităţii din Alexeni, aeroportul a însemnat o schimbare majoră. Armata a investit în dezvoltarea comunei prin construcţia de drumuri şi căi de acces care să ducă către aeroport. Activitatea se întrerupe definitiv după 1989, când aeroportul s-a închis.
Vă mai recomandăm şi:
Tulpina românească a noului coronavirus ar putea reduce eficienţa vaccinului. Ce spun specialiştii