Cheltuie de două ori mai mult decât produc
0Peste 10,7 milioane de lei cheltuie anual Transurban, în timp ce veniturile din bilete nu depășesc 5 milioane de lei. Societatea de transport public a încheiat anul trecut cu un deficit de 1,4 milioane de lei.
Cheltuielile de anul trecut ale societății locale de transport în comun depășesc 10,7 milioane de lei, în timp ce veniturile din biletele vândute au fost de circa 4,9 milioane de lei. Salariile celor circa 200 de angajați reprezintă cea mai mare pondere a chetuielilor, circa 5,5 milioane de lei. Municipalitatea subvenționează serviciul public de transport în comun cu circa 3,5 milioane de lei anual, astfel că bilanțul fiscal al Transurban arată an de an pierderi consistente. Bilanțul Transurban la 31.12.2009 indică o pierdere de aproape 1,4 milioane, societatea fiind în situația de a nu putea plăti furnizorii, salariile sau datoriile către buget.
Primăria Satu Mare, în subordinea căreia se află societatea Transurban, a luat primele măsuri pentru eficientizarea activităţii. Primele „tăieri“ au fost făcute în rândul personalului, în organigrama aprobată pentru 2010 fiind cuprinși 189 de angajați față de 245, anul trecut. „În niciun oraș din țară serviciul public de transport în comun nu este aducător de venituri, ci dimpotrivă acesta este susținut prin subvențiile autorităților locale“, afirmă viceprimarul Kereskeny Gabor.
Transurban a pierdut traseele județene
Cuantumul mic al subvențiilor a fost motivul pentru care conducerea societății a demisionat la 1 aprilie. „Primăria subvenționează Transurban cu circa 3,5 milioane de lei pe an, în timp ce în alte orașe aceste subvenții sunt mult mai mari. Tocmai de aceea, ținta unui profit de 5% prevăzută în contractul de management nu poate fi atinsă. Eu am demisionat din motive personale“, susține fostul director Iosif Șimon. El mai spune că cea mai grea lovitură primită de Transurban a fost pierderea liniilor județene, în favoarea unor firme private, în 2008, lucru care a dus la scăderea cu 20 % a veniturilor.
Mai mult, o mare parte dintre traseele orăşeneşti sunt neprofitabile. Primarul municipiului Satu Mare consideră însă că nu se poate renunţa la acestea. „Cea mai mare parte a liniilor nu își acoperă chetuielile din biletele vândute, însă trebuie să asigurăm transportul în comun și în aceste condiții“, conchide Iuliu Ilyes.
În ședința de joi a Consiliului Local, Molnar Csaba, fost consilier local și inginer în cadrul Transurban, a fost desemnat director al societății.
citat
În niciun oraș din țară serviciul public de transport în comun nu este aducător de venituri, ci dimpotrivă acesta este susținut prin subvențiile autorităților locale Kereskeny Gabor, viceprimar