Cum va trebui România să se reformeze  în privinţa transportului animalelor vii.  „I s-au adus constant critici că nu respectă standardele şi legislaţia UE”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sunt utilizate vehicule necorespunzătoare, iar transportul are loc uneori la temperaturi extreme ©AdobeStock/Pomphoto /  https://www.europarl.europa.eu
Sunt utilizate vehicule necorespunzătoare, iar transportul are loc uneori la temperaturi extreme ©AdobeStock/Pomphoto /  https://www.europarl.europa.eu

Pericolul interzicerii complete a exportului de animale vii a fost eliminat, dar  România tot va trebui să se reformeze în aceast domeniu, spune europarlamentarul Carmen Avram. Monitorizarea video, inclusiv prin camere instalate la bordul vehiculelorar, ar putea deveni obligatorie anul viitor în toate statele UE.

Actualele Normele ale UE privind transportul animalelor sunt vechi, neclare şi aplicate necorespunzător. Este nevoie de o actualizare a lor şi de limitarea timpului de transport, creşterea confortului animalelor şi controlul mai strict al exporturilor. Sunt concluziile formulate la începutul anului 2022 de Comisia de anchetă a Parlamentului European instituită în vara anului 2020.

După un şi jumătate de informare, eurodeputaţii solicită ţărilor UE să respecte bunăstarea animalelor în timpul transportului şi să facă tranziţia de la transportul animalelor vii la cel al cărnii.

 "Transportul are loc uneori la temperaturi extreme

Milioane de animale vii sunt transportate anual pe cale rutieră, maritimă, feroviară şi aeriană în interiorul şi în afara UE pentru sacrificare, îngrăşare sau reproducere.

Bunăstarea lor în timpul acestor călătorii ar trebui să fie asigurată prin norme speciale ale UE, în vigoare din 2005, norme care nu doar că nu mai sunt suficiente , dar nici măcar nu sunt întotdeauna respectate în statele membre UE şi nu iau pe deplin în considerare diferitele nevoi ale animalelor.

“Printre cele mai evidente încălcări se numără lipsa spaţiului superior, a apei sau a aprovizionării cu alimente pentru animalele transportate, faptul că animalele sunt transportate atunci când nu sunt apte pentru transport şi supraaglomerarea. Sunt utilizate vehicule necorespunzătoare, iar transportul are loc uneori la temperaturi extreme şi pe durate de călătorie prelungite”, arată un comunicat al Parlamentului European.

„A fost eliminat pericolul interzicerii complete a exportului de animale vii"

Pentru a remedia situaţia, eurodeputaţii au adoptat la începutul acestui an câteva recomandări  şi au invitat Comisia şi ţările UE să îşi intensifice eforturile pentru a respecta bunăstarea animalelor în timpul transportului, pentru a actualiza normele UE şi pentru a numi un comisar UE responsabil cu bunăstarea animalelor.

„Cea mai bună veste pentru România, după votarea raportului PE, privind transportul de animale vii, rămâne faptul că a fost eliminat pericolul interzicerii complete a exportului de animale vii. Au fost nenumărate încercări şi au fost foarte greu de contracarat, dar, în final, a învins tabăra care s-a opus cu înverşunare. Însă documentul, care ar putea deveni baza modificărilor Regulamentului 1/2005, care urmează să se opereze anul viitor, aduce şi schimbări în materie de bunăstarea animalelor, schimbări care vor trebui respectate de România şi de restul statelor membre”, explică, sâmbătă, pentru "Adevărul", eurodeputatul Carmen Avram, care a coordonat lucrările comisiei de ancheta din partea Grupului S&D. 

Cele mai importante schimbări sunt:

- încurajarea trecerii treptate la comerţul cu carcase şi produse de carne, acolo unde este posibil, ceea ce ar aduce plus valoare;

- înăsprirea controalelor pe apa şi pe uscat, pentru depistarea încălcărilor legislaţiei şi, ca urmare, impunerea unor sancţiuni mult mai mari pentru cei care nu respectă bunăstarea animalelor;

- controale severe ale vehiculelor şi navelor implicate în transportul de animale vii, atât din punct de vedere tehnic, dar, mai ales, pentru verificarea modului în care s-a asigurat hrana, apa şi ventilaţia necesare animalelor;

- înfiinţarea unei autorităţi europene, care să acrediteze navele de transport de animale;

- înfiinţarea unui sistem de audit al bunăstării animalelor în centre de odihnă şi pe tot traseul parcurs de animale, în afara UE. 

„Înfiinţarea unui sistem de audit al bunăstării animalelor în centre de odihnă şi pe tot traseul parcurs de animale, în afara UE este unul dintre amendamentele depuse de mine şi, din fericire, preluat şi votat în raportul final. El a fost esenţial pentru a-i asigura pe cei sceptici că transportul animalelor vii va putea fi verificat şi după trecerea graniţelor Uniunii", mai spune, pentru "Adevărul", Carmen Avram.

Monitorizarea video, inclusiv prin camere instalate la bordul vehiculelor, este o altă schimbare propusă care ar putea devei regulă în 2033.Mai exact, eurodeputaţii cer camere de luat vederi pe vehiculele de transport, în special pentru încărcare şi descărcare.

„Există erori care trebuie obligatoriu şi urgent corectate"

 În plus, autorităţilor naţionale li s-ar putea solicita  să aprobe planurile de călătorie numai dacă se preconizează că temperatura va fi cuprinsă între 5°C şi 30°C .

Eurodeputaţii cosideră, de asemenea că ar trebui înregistrate şi nivelurile de temperatură, umiditate şi amoniac din vehicule.

   

“România va trebui să se reformeze în privinţa bunăstării animalelor vii în timpul transportului - dar şi în general - pentru că, de-a lungul anilor i s-au adus constant critici că nu respectă standardele şi legislaţia UE. Iar accidentele care s-au petrecut - cum ar fi cel din Portul Midia - au arătat că există erori care trebuie obligatoriu şi urgent corectate. Comisia Europeană va propune revizuirea Regulamentului în 2023, ca urmare a strategiei „De la fermă la furculiţă”, iar Autoritatea Europeană pentru Siguranţă Alimentară va emite un aviz ştiinţific, care va sta la baza acestei revizuiri ” mai spune, pentru “Adevărul”, Carmen Avram.

Printre europarlamentarii care au făcut parte din Comisia de anchetă a Parlamentului European instituită pentru a investiga presupusele încălcări ale normelor UE privind transportul animalelor a făcut parte şi

Daniel Buda, raportor şi coordonator din partea EPP.

 „Bunăstarea animalelor în timpul transportului nu este negociabilă şi trebuie respectată până când animalele ajung la destinaţia finală. Transportul animalelor vii trebuie să continue, atât în statele membre, cât şi în ţările terţe, respectând în acelaşi mod cele mai înalte standarde de bunăstare a animalelor. Aceste aspecte sunt importante pentru economia UE şi pentru supravieţuirea financiară a fermierilor noştri”, spunea, în ianuarie 2022, la adoptarea recomandărilor, Daniel Buda.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Cât costă carburanţii joi dimineaţă după zvonurile că se vor scumpi peste noapte cu 2 lei şi panica de miercuri seară

  

Intervenţie pentru salvarea unei vaci împotmolite lângă un lac, pe un ger aspru. Apa îngheţase la suprafaţă VIDEO

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite