Iaşi: Copou, marcă amanetată de rudele primarului Nichita (FOTO)

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bulevardul Copou din Iaşi este cunoscut de toţi cei care ajung în Capitala Moldovei
Bulevardul Copou din Iaşi este cunoscut de toţi cei care ajung în Capitala Moldovei

Elena şi Gabriel Popa au înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) simbolul Iaşiului. Marca „Copou“ nu mai poate fi folosită până în 2017 fără plata unei taxe către cei doi.

Soţii Elena şi Gabriel Popa au înregistrat recent la Oficiul de Stat pentru Invenţii marca „Copou“ pentru clasele 35 (publicitate, gestiune afacerilor comerciale, administraţie comercială, lucrări de birou), 36 (asigurări, afaceri financiare, afaceri monetare, afaceri imobiliare) şi 43 (servicii de alimentaţie publică şi servicii de cazare temporară). Astfel, până în 2017, oricine doreşte să utilizeze marca trebuie să le plătească o taxă finilor primarului.

La OSIM au fost înregistrate din 1999 până în prezent patru mărci „Copou“. Societatea Naţională a Apelor Minerale este titularul mărcii şi a indicaţiei georgrafice „Copou“, iar firma Alfincool SA a înregistrat marca „Copou-Băutură spirtoasă cu aromă de caise“, înregistrată pe clasa 33 (băuturi alcoolice) şi marca înregistrată în 2007 de către firma Laser Co, deţinută soţii Popa.

GALERIE FOTO: Frumuseţea cartierului Copou, din Iaşi, pe timp de iarnă

image

Cea mai recentă tentativă de a exploata această marcă îi aparţine firmei Baron Development din Iaşi, care a făcut solicitare pentru înregistrare în 2008, pe clasele 36 şi 37. Marca se numeşte „Copou Bellevue“. În acelaşi an, firma patronată de finii primarului a depus opoziţie la OSIM, contestaţie care este în curs de soluţionare.

„Legea este foarte permisivă“
Conform reprezentanţilor OSIM, orice persoană poate deveni proprietarul acestei mărci, în schimbul unei taxe. „Trebuie doar să completeze un formular şi să plătească nişte taxe. Titularul poate să folosească marca «Copou» în relaţia cu terţii pentru publicitate, în asigurări sau afaceri imobiliare. Dacă o altă persoană foloseşte această marcă pentru activităţile menţionate poate fi acţionată în instanţă pentru contrafacere de marcă“, a declarat Ovidiu Dinescu, purtătorul de cuvânt al OSIM. Taxa variază între 108 şi 1.600 de lei.

„Singura obligaţie a titularului este să o folosească în mod continuu timp de cinci ani, în caz contrar i se retrage licenţa. În rest, titularul are numai beneficii. Are un instrument de publicitate şi prin intermediul acestuia poate obţine venituri indirecte. Cele directe apar doar când marca este licenţiată, ceea ce nu este cazul mărcii «Copou». Dacă o persoană doreşte să utilizeze marca trebuie să obţină un acord de la titular, care este gratis, cum ştiu cazuri, sau cu până la 100.000 de euro în funcţie de marcă, poziţia pe piaţă şi a intereselor“, a mai spus Ovidiu Dinescu.

Singura persoană care a contestat iniţiativa finilor primarilor a fost consilierul local Anghel Ficu, în 2009. Iniţial a fost admisă de OSIM, însă soţii Popa au făcut contestaţie, iar instituţia a decis în favoarea finilor primarului. „Nu mai aveam cale de atac. Trebuia să promovez acţiune în instanţă şi nu aveam calitate procesuală. Trebuia să justific în Civil interesul patrimonial. Am încercat să apăr dreptul ieşenilor, patrimoniul cultural, dar nu am reuşit. Primăria avea mai multe şanse să facă opoziţie şi să câştige“, a spus Ficu.

Au lipici la contracte
Firma soţilor Popa a obţinzut contracte în valoare de 500.000 de euro cu regia de apă, în perioada în care societatea era condusă de primarul Gheorghe Nichita. Finii lui au câştigat şi 800.000 de lei dintr-un contract cu Primăria pentru tipărirea a 1.750 de albume pentru judeţul Iaşi.

„Nu mi se pare corect, dar nu mă miră ce se întâmplă pentru că suntem în ţara tuturor posibilităţilor“, a spus viceprimarul Romeo Olteanu. Evoluţia financiară a firmei este una surprinzătoare. Din 2000 până în 2008, cifra de afaceri a Laser Co a crescut cu 762%, veniturile s-au mărit cu 780%, iar cheltuielile cu 822%.

Palatul Culturii, marcă înregistrată
Complexul Muzeal Naţional „Moldova“, în administrarea căruia se află Palatul Culturii, a solicitat la OSIM reînnoirea dreptului exclusiv de folosire a mărcii „Palatul Culturii“. „Complexul a obţinut de la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci în anul 1999 marca de înregistrare. Anul acesta s-a reluat o cerere, iar răspunsul a fost pozitiv“, a explicat Lăcrămioara Stratulat, directorul Complexului Muzeal „Moldova“. Aceasta susţine că ieşenii şi turiştii care doresc să realizeze fotografii cu clădirea nu vor trebui să achite nicio taxă. În schimb, companiile care vor folosi imaginea pentru a scoate un profit vor trebui să achite Complexului un procent din încasări.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite