Vrancea, în faţa alegerii preţului pentru salubrizare: tarif sau taxă locală. Care este mai suportabil pentru populaţie
0Până la finalul anului 2021 trebuie atribuite contractele pentru delegarea managementului pentru activităţile de colectare şi transport a deşeurilor.
Autorităţile judeţene din Vrancea au reuşit să finalizeze un proiect început în urmă cu 12 ani, Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, un proiect cu fonduri europene cu o valoare de peste 100 milioane de lei.
Până la finalul anului, urmează să fie atribuite contractele pentru delegarea managementului pentru activităţile de colectare şi transport a deşeurilor, lucru important pentru că acest lucru se va face prin licitaţie publică, în urma căreia va fi stabilit operatorul care se va ocupa cu această activitate pe raza judeţului.
Prin urmare, primăriile trebuie să se pronunţe în termenul cel mai scurt între a opta pentru taxa locală de salubrizare sau tarif, două componente cu avantaje şi dezavantaje.
Potrivit consultantului proiectului, inginerul Mircea Popescu, planul de evoluţie tarifară a fost stabilit astfel încât să fie suportabil pentru toată populaţia, în mod diferit pentru mediul rural şi pentru mediul urban.
Acesta spune că în momentul de faţă, la nivelul judeţului Vrancea există o mare discrepanţă între tarifele şi taxele practicate, pentru că sunt operatori diverşi, dar are convingerea că preţurile nu vor fi mai mari, deşi, judecând logic, ele ar trebui să scadă având în vedere că gunoiul menajer nu va mai fi transportat în alte judeţe.
Decizia privind adoptarea sistemului de plată în cazul populaţiei, taxă sau tarif, revine primăriilor membri ale Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară, care vor lua această decizie în cel mai scurt timp posibil.
Judeţul Vrancea este împărţit în cinci zone de colectare, iar la nivel de zonă de colectare va fi un singur sistem de adoptat, respectiv taxă sau tarif, în funcţie de deciziile primăriilor.
Avantaje şi dezavantaje
„Sistemul de taxă locală este mai avantajos. Motivul este că orice operator economic care prestează serviciul de colectare şi transport al deşeurilor, ca să primească contravaloarea acestui serviciu, în cazul taxei locale, încheie un contract subsecvent cu UAT-ul respectiv, încheie o factură şi este plătit, urmând ca populaţia să plătească în cadrul sistemului de taxe şi impozite acea taxă pentru salubrizare către UAT. În cazul sistemului de tarifare, orice operator economic este nevoit să încheie contracte individuale cu fiecare gospodărie, să aloce personal pentru contractare, pentru facturare, pentru încasare şi pentru recuperarea creanţelor de la fiecare gospodărie cu care are contract. În această situaţie, este evident că preţul serviciului este mult mai mare pentru asigurarea acestor operaţiuni suplimentare pentru încasarea contravalorii serviciului”, spune Mircea Popescu.
Acesta recomandă cu tărie taxa locală, din mai multe considerente. Unul ar fi că în momentul în care o serie mai mică sau mai mare de gospodării nu încheie aceste contracte individuale de furnizare a serviciului de salubrizare, operatorul este obligat să colecteze deşeul de la poarta gospodăriilor, factura fiind trimisă către UAT-ul respectiv, ca şi penalitate.
„Cel mai important lucru este că în costurile pe care le analizăm ale oricărui operator este recuperarea creanţelor. La toate celelalte servicii se poate sista furnizarea, cum este la electricitate, la gaz, la apă. La salubritate nu se poate. Şi atunci, sistemul acesta de tarif aduce aceste puncte nevralgice când omul nu plăteşte factura respectivă, nu i se poate sista serviciul pentru că devine o problemă de mediu şi orice operator este nevoit să-şi recuperez creanţa. De aceea recomand cu tărie taxa locală”, mai spune Mircea Popescu.
În momentul de faţă, la Focşani se plăteşte un tarif fix lunar, însă serviciul este plătit de mai puţin de 50.000 de localnici, în condiţiile în care autorităţile susţin că în Focşani trăiesc peste 75.000 de oameni.
Vă mai recomandăm: