Evaluarea Naţională 2015 Vrancea. Basmul lui Petre Ispirescu şi o naraţiune despre o zi de sărbătoare, subiectele principale la proba de limba română

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Evaluarea începe cu proba la limba română
Evaluarea începe cu proba la limba română

Absolvenţii claselor a VIII-a intră luni în febra Evaluării Naţionale cu proba la Limba Română. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei avertizează că anul acesta candidaţii vor fi supravegheaţi atât video, cât şi audio.

 UPDATE Elevii de clasa a VIII-a au avut de rezolvat luni, la proba de Limba Română de la Evaluarea Naţională 2015, basmul şi un eseu despre Sânziene.

Subiectul I: Text cules de Petre Ispirescu:

1. Antonim pentru sensul din text al cuvintelor: frumoasă, bucurie şi venea

2. explică rolul cratimei în secvenţa "încât p-aci era"

3. formulează două idei principale din textul dat

4. transcrie două grupuri de cuvinte din text care se referă la timpul acţiunii

5. prezintă în 30 - 50 de cuvinte semnificaţia secvenţei: "atunci îi mai veni inima la loc şi se mulţumi a aştepta până a doua zi. În ziua următoare, ia merele de unde nu-s. S-a supărat împăratul, nevoie mare, şi porunci ca paznicii să se puie să prinză pe hoţi. Dar, aş! Unde e pomana aia?"

Punctul b. Redactează o compunere de 150 - 250 de cuvinte în care să motivezi apartenenţa la specia basmului popular "Lupul cel năzdrăvan şi Făt Frumos", valorificând textul dat.

 Subiectul 2.

Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat: data la care se sărbătoreşte Ziua Internaţională a iei şi numele tabloului pictat de Constantin Daniel Rosenthal

2. Scrie numele autoarei şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat.

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa bluza tradiţională românească se bucură de popularitate în lumea întreagă şi a devenit un obiect vestimentar aproape obligatoriu în garderoba româncelor.

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate  din secvenţa: patru decenii mai târziu, ia românească a fost sursa de inspiraţie pentru una dintre colecţiile semnate de Yves Saint Laurent.

subiecte la limba romana evaluarea nationala 2015 foto simona suciu

 Rezolvarea subiectelor la Limba Română, Evaluarea Naţională 2015

(rezolvările aparţin profesoarei Iulia Pop, de la Colegiul "Sf. Sava" din Bucureşti)

Subiectul I

Punctul a

1. frumoasă - urâtă, bucurie - tristeţe, venea - pleca/stătea

2. cratima leagă două părţi de vorbire diferite. Cratima dă muzicalitate textului, se citeşte mai uşor

3. cuvinte care se referă la timpul acţiunii: „a doua zi o sa aibă pe masă mere”, „în ziua următoare ia merele de unde nu-s”

4. împăratul are un măr care făcea mere de aur, dar nu reuşeşte să se bucure de aceste mere pentru că peste noapte ele dispar. De limbajul popular ţine şi această introduce prin adverbul „atunci” şi a structurii „nevoie mare”.

Punctul b

Aici au avut de rezolvat în mai puţin de o pagină. Eu cred că elevii ar fi trebuit să defininească basmul prin patru trăsături: confruntarea dintre bine şi rău, formula „a fost odata ca niciodată” şi „a fost un împărat şi o împărăteasă”, apoi prezenţa elementelor fabuloare, nu le găsim aici, dar apar elemente inexplicabile precum dispariţia merelor fără ca cineva să le observe. A patra trăsătură a basmului poate fi dată de prezenţa unor cifre magice precum 3, 7 etc: „trei zile observă împăratul”.
Puterm vorbi despre structură, putem vorbi despre împărat, că reprezintă binele.

Subiectul II

Un text care se referă la ia românească, la apartenenţa unei naţii şi ca simbol al neamului şi al unei anumite sărbători. Aici se vorbeşte despre sărbătoarea Sânzienelor.

Primul subiect vizează elemente de înţelegere a textului.

1. 24 iunie

2. Oana Antonescu, „Este ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată“

3. românească: atribut propiu-zis, se - pronume reflexiv, pe - prepoziţie simplă, garderobă - substantiv comun

4. „patru decenii mai târziu“ - patru este subliniat, atribut adjectival, ia este subiect

La punctul B, elevii trebuie să scrie cam jumătate de pagină şi pot alege aici Crăciunul, Paştele, depinde de fiecare. Trebuie să spună unde şi când are loc evenimentul, să respecte cerinţele. Există 12 puncte pentru prezentarea lucrării care se acordă pentru vocabular, pentru ortografie, pentru punctuaţie, pentru unitate, pentru coerenţă.

"Nu este nimic surprinzător la cerinţe. Mi se par lipsite de imaginaţie. Sunt subiecte normale, adecvate vârstei. Nu este nimic care să-i surprindă sau care să le pună intelingenţa creatoare la muncă. Dacă s-au pregătit după aceste modele, nu au întâmpinat dificultăţi. Nu poţi să mai înveţi un comentariu, înveţi o structură, iar lucrurile sunt diferite", spune profesoara Iulia Pop.

Evaluarea Naţionala 2015. Când au loc probele

În Vrancea sunt aşteptaţi la evaluarea naţională aproximativ 2900 de elevi. Examenele se vor susţine în cele 95 de centre în care au învăţat elevii, fiind organizate şi patru centre de evaluare, respectiv la Colegiul Tehnologic G.G. Longinescu, la Colegiul Tehnic Traian Vuia, la Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu şi la Colegiul Tehnic Ion Mincu, toate din Focşani.

În 2014, procentul absolvenţilor care au reuşit să obţină medii mai mari de 5 a fost de 71,69%, dar şi elevii cu medii sub 5 au reuşit să acceadă în licee, întrucât numărul locurilor disponibile a fost mai mare decât numărul candidaţilor.

Prima probă este la Limba Română, apoi marţi se susţine proba la limba maternă pentru minorităţile naţionale şi miercuri, proba la matematică. Rezultatele parţiale vor fi comunicate vineri, iar cele finale, săptămâna viitoare.

Ca noutate, reprezentanţii Ministerului Educaţiei anunţă că anul acesta candidaţii vor fi supravegheaţi atât video cât şi audio.

Evaluarea Natională 2015. Regulile din sala de examen

Examenul începe la 9 dimineaţa, însă elevii trebuie să fie în bănci de la ora 8:30. În ceea ce priveşte accesul în sălile de examen, elevii sunt aşezaţi alfabetic câte unul în bancă, iar pe uşa de la intrarea fiecărei săli de examen este lipită o listă cu numele candidaţilor distribuiţi acolo. Adolescenţii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoşe sau poşete candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia din unitatea de învăţământ în acest scop.

Ordinul de ministru care stipulează aceste reguli spune că elevii care refuză depozitarea obiectelor menţionate, în sala stabilită de comisie, nu vor fi primiţi în examen. De asemenea, candidaţii nu au voie să aibă, în sălile de examen, asupra lor sau în băncile în care sunt aşezaţi, orice fel de manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

„Se mai interzice candidaţilor să aibă telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare care permite conectarea la internet, la reţele de socializare, şi care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare între candidaţi sau cu exteriorul”, atrag atenţia reprezentanţii Ministerului Educaţiei.

Nu în ultimul rând, se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu cineva din exterior, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

„Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor aceste reguli şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen. Apoi, candidaţii semnează un proces-verbal în care se regăsesc aceste reguli şi menţiunea că ştiu că nerespectarea acestora are consecinţe”, mai arată sursele citate.
Evaluarea Naţionala 2015. Consecinţele încălcării regulilor
Încălcarea acestor reguli este considerată fraudă sau tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi vor fi eliminaţi de la probă, indiferent dacă materialele sau obiectele interzise au fost folosite sau nu. Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă vor primi nota 1.

Calendar Evaluare Naţională 2015

15-17 iunie - Înscrierea la Evaluarea Naţională
22 iunie – Proba la Limba Română
23 iunie – Proba la Limba Maternă
24 iunie – Proba la Matematică
26 iunie – Afişarea rezultatelor
26 iunie – Depunerea contestaţiilor
27 – 29 iunie – Rezolvarea Contestaţiilor
30 iunie – Afişarea rezultatelor finale

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite