Primarii care au ridicat Constanţa. De la primul bulevard de la malul mării până la staţiunea Mamaia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ion Bănescu, primarul oraşului Constanţa care a creat staţiunea Mamaia. FOTO Arhiva Adevărul
Ion Bănescu, primarul oraşului Constanţa care a creat staţiunea Mamaia. FOTO Arhiva Adevărul

Un sat de păstori turci s-a transformat în 150 ani într-un mare oraş românesc şi cel mai mare port al României. Constanţa este acum oraşul cu cel mai ridicat standard de viaţă din România, iar portul este pe locul patru în clasamentul celor din Europa.

Numele şi calitatea de oraş a revenit Constanţei pe vremea când primar era Antonio Alexandridi. Edilul din 1878, ajutat de prefectul Remus Opreanu a dat dispoziţia construirii primului bulevard din oraş - Bulevardul Elisabeta. 20 ani mai târziu, zona era deja transformată într-una de promenadă, iar apariţia Cazinoului a întors Constanţa cu faţa către mare. 

Directorul Muzeului de Artă Constanţa, Doina Păuleanu spune că "la sfârşitul anilor 1800, conducerea oraşului a avut ideea şi curajul să recupereze din diferenţa între localităţile de atunci şi au înfiinţat Constanţa de astăzi. Faleza nu exista. Oraşul se termina bruc cu acel bulevardul Regina Elisabeta care fusese săpat în stâncă." 

Şi cum marea devenea tot mai atractivă şi locul era insuficient pentru promenadă s-a luat decizia construirii falezei. Proiectul pus la punct de arhitectul francez Daniel Renard este construit de către Anghel Saligny şi de către prefectul de atunci al judeţului Constanţa, Scarlat Vârnav. Proiectul a început în 1903 şi şapte ani mai târziu Cazinoul era gata şi odată cu el şi falza de astăzi. 

Elita acelor ani îşi începea plimbarea în Piaţa Ovidiu. "Doamnele cu ţinute de la Paris mergeau mai întâi la terasele şi restaurantele de acolo, apoi coborau pe una dintre străzi şi trebuia să te plimbi neapărat prin faţa Cazinoului. Seara puteai să intri şi să participi la unul dintre balurile sau la spectacolele care se organizau la Cazino. Începând cu anul 1911 puteai să-ţi pierzi şi averea la cărţi" povesteşte Doina Păuleanu. 

Frumuseţea falezei consta şi în faptul că deşi era o zonă a luxului, oricine putea să se plimbe pe acolo. Oricât de săraci ar fi fost, oamenii puteau să intre şi să viziteze Cazinoul. Oricine putea să asiste la spectacolul mării, dar şi la spectacolul acestor cupluri de elită cu ţinute la modă. 

Un alt primar al Constanţei care avea să conducă municipalitatea între anii 1905 şi 1907 este Ion Bănescu. Acesta este considerat a fi întemeietorul staţiunii Mamaia. În anul 1905 el decide amenajarea unei staţiuni la nord de Constanţa, pe fâşia de nisip dintre lacul Siutghiol şi mare. Suprafaţa de aproximativ 10 hectare era situată între zonele care poartă acum numele de Pescărie şi Hanul Piraţilor. 

Conform constanta-imagini-vechi, Ion Bănescu voia ca staţiunea să fie parcelată şi vândută mai-marilor acelor vremuri şi asta s-a şi întâmplat. 130 de personalităţi au cumpărat loturi, dar afacerea i-a tentat şi pe localnicii care aveau resurse materiale. 

Mamaia s-a dezvoltat şi datorită faptului că oricine putea să stea la soare de la răsărit la apus şi pentru că a apărut o cale ferată care lega oraşul de staţiune. Un an mai târziu, 45.000 persoane vizitau Mamaia şi trei sferturi dintre aceştia s-au încumetat să facă baie în mare. 


Vă mai recomandăm:

FOTO VIDEO La mare în România sau în Bulgaria? Fotografiile de vacanţă ale unui turist german prezintă staţiunile Mamaia şi Albena în anii `70

FOTO Constanţa, oraşul celor patru gări. Cum a transformat calea ferată un sat de păstori, într-un oraş-port şi o staţiune de succes

Constanţa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite