Domenii de Internet pe care nu creşte nici varza
0„Weekend Adevărul“ vi-i prezintă pe câţiva dintre posesorii celor mai atractive domenii din spaţiul virtual autohton. Majoritatea adreselor sunt rezervate, dar nu sunt folosite.
Aşezat în faţa calculatorului, e aproape imposibil să găseşti cuvinte care să nu fi fost transformate în adrese web. Au fost cumpărate domeniile varza.ro, mere.ro, ceapa.ro, castraveti.ro dar şi unu.ro, zece.ro şi osuta.ro. Au fost, de asemenea, cumpărate haos.ro, dracu.ro, dumnezeu.ro, viata.ro, moarte.ro, crocodil.ro, rinocer.ro, gugustiuc.ro etc.
Din cele enumerate mai sus - 15 în total - doar trei sunt folosite: varza.ro, gugustiuc.ro şi osuta.ro. Doar ele există ca site-uri şi, cu indulgenţă, pot fi numite astfel. Cineva a aprins un bec acolo, chit că doar unul chior. Pe varza.ro, sunt puse diapozitive cu un căţeluş shitzu, tăvălindu-se pe un covor persan, pe gugustiuc.ro, un desen naiv, indescifrabil, pe post de miră, iar pe osuta.ro - nimic, o linie şi două dreptunghiuri.
Cum să iei leapşa
Potrivit analistului media Iulian Comănescu, sonoritatea domeniilor, forma lor cât mai concisă, cât mai apropiată cuvintelor utilizate în viaţa de zi cu zi, îşi are rostul ei: „Domeniul e cea mai clară şi mai redusă expresie a unui brand, iar brandul reprezintă cu siguranţă site-ul". Comănescu spune că rezervarea domeniilor de dragul de a le rezerva e o febră de care se poate îmbolnăvi oricine. El însuşi i-a căzut victimă.
„Oricine s-a ocupat vreodată în mod serios cu ceva legat de Internet a trecut printr-o euforie a cumpărării de domenii «bune», fără să ştie exact ce avea să facă cu ele. Eu însumi posed o mulţime de «delicatese» gen leapsa.ro, istorii.ro, PROstalgia.ro, v-v.ro. Unele din ele ţin, e drept, de planuri pe care le-am abandonat şi branduri care trebuiau securizate la un moment dat. Însă despre leapsa.ro ştiu precis că n-am avut nimic în cap."
Popescu.ro luat de Muscă
Variantele web ale celor mai frecvente nume de familie din România - popescu.ro şi ionescu.ro - au fost şi ele înregistrate. O firmă de proiectare din Cluj-Napoca, Raguse Strater, le-a rezervat încă dinainte de anul 2000. Patronul ei de azi, Călin Muscă (fiul patronului de până acum doi ani) spune că, zilele acestea, firma Raguse e aproape de faliment. N-a mai avut comenzi, a făcut concedieri şi se pregăteşte de lichidare. Călin Muscă avea planuri mari cu popescu.ro şi ionescu.ro.
Voia să le dezvolte, din aproape în aproape, să cumuleze, progresiv, cititori şi, uşor-uşor, să ridice nişte platforme de referinţă pe Internet, doi stupi în care să roiască Popeştii şi Ioneştii din toată lumea. Site-urile sunt inactive. Planurile nu s-au concretizat niciodată, au fost lăsate în suspensie, în aşteptarea unor vremuri mai bune, în care banii să fie tot atât de mulţi precum, uneori, par a fi ideile.
Anii 2000
De asemenea, au fost rezervate domeniile sange.ro, maine.ro, ieri.ro, devreme.ro, tarziu.ro, prost.ro, bun.ro, frumos.ro, urat.ro, dar a fost rezervată şi întreaga plajă 2000.ro - 2020.ro. Dintre toate acestea, doar două sunt folosite: 2019.ro şi 2020.ro. Pe 2019.ro, regele industriei offshore din România, avocatul Laszlo Kiss, condamnat pentru spălare de bani şi delapidare, vinde mobilă lamelară. 2020.ro e un sait sibilinic, crepuscular, al unor tineri artişti care experimentează şi vorbesc despre „marea revoluţie culturală a anului 2020".
Preţul corect
Un domeniu (.ro) poate fi rezervat contra 51,26 de dolari+ TVA. Banii merg la Institutul de Cercetare în Informatică din Bucureşti - organism care administrează registrul domeniilor (ro.), RoTLD - şi acoperă cheltuielile de funcţionare a RoTLD. E un preţ care nu s-a schimbat niciodată din momentul în care a fost instituit. E o taxă unică, valabilă toată viaţa.
Spre deosebire de domeniile (.com), (.org) sau (.net), de exemplu, un domeniu (.ro), odată rezervat, poate fi păstrat oricât şi oricum. Nu se plăteşte suplimentar pentru menţinerea lui. Potrivit lui Eugen Stăicuţ, şeful serviciului de administrare al RoTLD, 95% dintre domeniile (.ro) sunt active şi, contrar intuiţiei, doar 5% - inactive. Este, însă, vorba de domeniile care sunt, formal, găzduite de un computer, nu de cele pe care sunt instalate sau nu aplicaţii web propriu-zise.
"Oricine s-a ocupat de Internet a trecut printr-o euforie a cumpărării de domenii «bune».''
Iulian Comănescu analist media
51,26 de dolari este preţul, fără TVA, perceput pentru rezervarea unui domeniu de Internet în România.
Latifundiarul Internetului, un canadian
Unul dintre cei mari proprietari de domenii de Internet din lume e un canadian de origine coreeană: Kevin Ham (42 de ani). Catolic bigot, absolvent de medicină, adept al unei vieţi aseptice Ham are, cu excepţia Internetului, o singură altă slăbiciune: sucul de grape-fruit. Un ziarist american l-a prezentat, pentru prima oară publicului, în 2007, când a scris un articol de referinţă şi astăzi: „Omul care deţine Internetul". Atunci, se estima că Ham era proprietarul a circa 320.000 de domenii de Internet şi că ar fi adunat, lunar, sume de ordinul milioanelor de dolari din gestiunea lor. Averea lui era aproximată la o jumătate de miliard de dolari.
În 2007, Kevin Ham încă se bucura de unul dintre cele mai bănoase trucuri pe care le inventase. Câştiga bani ori de câte ori cineva făcea o greşeală de tastare şi, în loc de (.com), scria (.cm). Acesta din urmă este domeniul generic şi proprietatea ţării Camerun. Kevin Ham încheiase un acord cu autorităţile statului vest-african, potrivit căruia orice conexiune la o adresă inexistentă, terminată în (.cm), era redirecţionată spre o pagină web, pe care el o patrona: aloga.com. Cine ar fi tastat, de pildă, water.cm - în loc de water.com - ajungea, în caz că water.cm nu exista, în pagina lui Kevin Ham. Aici, îl întâmpina un perete cu reclame on-line, ale căror profituri erau partajate, în cote necunoscute, de Ham şi de guvernul camerunez. Găselniţa lui a fost considerată de presa americană „mama tuturor şmecheriilor".
Găsiţi, mai jos, câteva exemple de domenii cu nume foarte accesibile. Au fost rezervate, dar au rămas neutilizate până astăzi.
- revolutie.ro - deţinut de Asesoft Net, companie patronată de Sebastian Ghiţă (33 de ani), din Ploieşti, proprietarul România TV şi finanţatorul echipei de baschet Asesoft Ploieşti.
- haos.ro - deţinut de compania offshore Spice Group LLC, controlată de Alin Rotaru (29 de ani), din Galaţi, cel supranumit „mogulul drogurilor uşoare din România", fondator al magazinelor Spice Shop.
- boala.ro - deţinut de Med Life SA, companie de servicii medicale, patronată de Mihai Marcu (41 de ani) .
- mamaia.ro, sinaia.ro - deţinute de Hell Advertising, agenţie de publicitate patronată de Oliver Arghirescu (36 ani), personaj promovat de mai multe ori de presa tabloidă.
- dumnezeu.ro - deţinut de GMP Advertising, agenţie de publicitate condusă de Felix Tătaru (38 ani), notorie pentru realizarea campaniilor electorale ale lui Traian Băsescu.
- „Weekend Adevărul" a încercat să ia legătura cu deţinătorii domeniilor de mai sus. Nici unul dintre aceştia nu a răspuns.
Internetul românesc
Primul beculeţ în galaxia Internetului românesc a fost aprins pe 26 februarie 1993. S-a luminat la Institutul de Cercetare în Informatică din Bucureşti (ICI), organism care, la vremea aceea, a avut ideea să lege România la o reţea de calculatoare prin care călătoreau informaţiile ştiinţifice între universităţile şi centrele de cercetare din lume. În 1993, în toată ţara, ardeau zece beculeţe. Erau zece domenii de internet: al ICI, al Institutului de Fizică Atomică Bucureşti, al Institutului Politehnic Bucureşti, al Universităţii Tehnice din Timişoara etc.
Atunci şi în anii imediat următori, nu existau site-uri, pagini web ca acum, ci nişte aplicaţii empirice, care le permiteau utilizatorilor două lucruri: să schimbe e-mailuri şi să citească publicaţii străine de la mii de kilometri depărtare. În 1994, au fost înregistrate 28 de domenii (.ro), iar după un an încă 103. Şi tot aşa, în ritm crescător, aproape în progresie geometrică, după un grafic care imită spatele unei cămile. Astăzi sunt înregistrate circa 580.000 de domenii (.ro). E imposibil să scrii, cu pedanterie, o cifră exactă în dreptul acestei statistici, fiindcă, până ajunge ziarul la tipar, alte domenii sunt rezervate, iar numărul abia declarat devine inactual, ca oricare calcul mătrăşit de un fenomen în continuă mişcare.
Trinidad Tobago: cele mai scumpe „proprietăţi"
- Lungimea maximă a unui domeniu de Internet este de 63 de caractere.
- Cu excepţia literelor şi a cifrelor din numele unui domeniu, este permisă utilizarea unui singur alt
caracter tipografic: semnul minus (liniuţa despărţitoare).
- Spre deosebire de domeniile internaţionale, un domeniu (.ro) nu poate fi vândut de către cei care îl deţin. RoTLD interzice acest lucru.
- Un domeniu de internet este acelaşi, fie că e scris cu litere mari, fie că e scris cu majuscule. Se ortografiază cu majuscule doar atunci când e necesară evitarea confuziilor. De exemplu, whorepresents.com - un portal care indexează numeroşi artişti şi pe impresarii lor - a trebuit scris WhoRepresents.com (CineReprezintă - trad. eng.), pentru a nu se citi, greşit, WhorePresents.com (TârfaPrezintă.com - trad. eng.).
- Prima adresă de Internet înregistrată vreodată în lume a fost symbolics.com, în 15 martie 1985. A treia adresă înregistrată a fost think.com, iar a şaptea - xerox.com.
- Domeniile (.com) sunt cele mai utilizate din lume. În prezent, există 100,3 milioane.
- Domeniul (.xxx) - creat special pentru găzduirea site-urilor cu conţinut pornografic - a devenit activ pe 15 aprilie 2011. Din cauza opoziţiei grupurilor conservatoare de lobby, aprobarea lui a durat 11 ani.
- Potrivit eurodns.com, cea mai mare taxă de rezervare pentru un domeniu este în Trinindad Tobago (.tt): 2.240 dolari. Cele mai scumpe domenii din Europa sunt cele din Insulele Feroe (.fo): 180 dolari.
Recorduri de vânzare
Domeniile vândute cel mai scump din toate timpurile
1. insurance.com - 16 milioane de dolari (2009)
2. sex.com - 12 - 14 mil. dolari (2006)
3. fund.com - 9,9 mil. dolari (2008)
4. porn.com - 9,5 mil. dolari (2007)
5. business.com - 7,5 mil. dolari (1999)
Sursa: most-expensive.net
Domeniile vândute cel mai scump în 2011
1. social.com - 2,6 milioane de dolari
2. gambling.com - 2,5 mil. dolari
3. DomainName.com - 1 mil. dolari
4. aktien.de - 750.000 de dolari
5. RunningShoes.com - 700.000 de dolari
Sursa: domainnews.com