Bugetul Generaţiei Y
0Adolescenţii de azi sunt mult mai preocupaţi de bugetul personal, la care însă rareori pot contribui. Totuşi, mulţi economisesc bani pentru a-şi satisface capricii cu care părinţii nu sunt de acord.
Peste 50% din copiii din România primesc de la părinţii lor cel mult 50 de lei lunar, arată un studiu realizat anul acesta de compania Kruk International, care a evaluat
obiceiurile adulţilor de a da bani de buzunar copiilor, precum şi frecvenţa cu care se dau aceşti bani şi modul de cheltuire sau economisire a acestora.
„Din fericire, banii reprezintă pentru adolescenţi un mijloc de a-şi satisface nevoile, şi nu un scop, aşa cum tinde să devină pentru unii dintre adulţi. Din păcate, majoritatea adolescenţilor nu cunosc valoarea banilor, nu îşi dau seama cât de greu se câştigă, dar acest lucru este cauzat şi de educaţia financiară inexistentă din sistemul nostru de învăţământ", spune Adriana Boştină, director executiv al Centrului Român pentru Educaţie şi Dezvoltare Economică.
Adriana Boştină spune că a făcut un exerciţiu de realizare a bugetului familiei cu foarte multe clase de elevi de liceu, iar concluziile au fost uimitoare.
„Majoritatea adolescenţilor nu ştiu cât costă lunar mâncarea (de exemplu: 1 kg de pui, de cartofi, deşi unii îşi însoţesc părinţii la cumpărături), nu ştiu cât costă întreţinerea, gazele, electricitatea etc., dar ştiu de câţi bani au ei nevoie pentru divertisment. În cazul multor elevi, după ce au aflat toate costurile de mai sus şi le-au scăzut din veniturile familiei, a rezultat un venit negativ (datorii), aşa că unii au realizat cum sunt cheltuiţi banii în familie şi nu au mai solicitat sume mari părinţilor", spune Adriana Boştină.
Lipsa educaţiei financiare
De altfel, în România, educaţia financiară este precară indiferent de categoria de vârstă. Pentru a veni în ajutorul adolescenţilor care sunt la vârsta conştienzării felului în care se construieşte un buget personal, anul acesta, în 153 de licee din întreaga ţară s-a desfăşurat programul MoneySense. Peste 5.300 de elevi au beneficiat de cursurile şi workshop-urile cu teme financiare realizate de specialişti ai RBS Romania.
Obiectivul a fost acela de a-i ajuta pe elevi să-şi dezvolte cunoştinţele şi abilităţile financiare, precum şi competenţele în ceea ce priveşte gestionarea propriilor resurse financiare şi să le încurajeze simţul responsabilităţii. „Până să fac acest curs nu ştiam ce înseamnă un card de debit, un card de credit, un cont bancar etc." , explică Andreea, una dintre tinerele care au încheiat cu succes cursurile despre finanţele personale.
În general, adolescenţii preferă să-şi cheltuiască banii cumpărând haine, cosme-tice, cărţi sau ieşind în oraş cu prietenii. Laura-Elena Banu, elevă în clasa a X-a la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu" din Bucureşti, spune că, din cauză că locuieşte în afara oraşului, în Ciolpani, o parte din banii pe care îi primeşte de la părinţi îi dă pe transport.
„Apoi, liceul unde studiez are standarde ridicate şi am nevoie de culegeri, materiale, uneori de pregătire suplimentară. Îmi place să pictez, iar materialele sunt costisitoare. Produse de îngrijire cosmetică şi haine îmi cumpăr din banii mei ori de câte ori am nevoie", spune Laura. Adolescenta a reuşit totuşi să economisească ceva bani, pe care i-a folosit pentru a-şi cumpăra un telefon performant şi un aparat de fotografiat.
Jumătate din tineri au puşculiţă
Un sondaj efectuat săptămâna aceasta la Liceul Teoretic „Lucian Blaga" din Capitală cu ajutorul profesoarei Marieta Iordan arată că aproape jumătate din adolescenţi economisesc între 5% şi 50% din suma disponibilă lunar şi pe care, în cele mai multe cazuri, o primesc de la părinţi. Aproximativ o treime dintre elevii chestionaţi susţin că intenţionează să-şi deschidă în viitorul apropiat un cont bancar, deoarece astfel economiile lor sunt în siguranţă, tentaţia de a-i cheltui imediat scade şi pot beneficia şi de o dobândă. Banii astfel economisiţi vor fi investiţi în proiecte pe termen mediu (vacanţe, notebook-uri, instrumente muzicale), dar şi în unele pe termen lung (studii, maşină, casă).
„Elevii consideră banii drept mijloc de achiziţionare a unor bunuri personale şi sursă de distracţie. Majoritatea nu se preocupă de obţinerea lor prin activităţi proprii, considerând că părinţii au obligaţia să le asigure suma necesară. Numai câţiva elevi sunt preocupaţi să-şi câştige singuri o parte din banii necesari, din dorinţa de a fi independenţi financiar sau mândri că pot să realizeze ei înşişi venituri", concluzionează Marieta Iordan. Ştirbu Andreea, elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Lucian Blaga", spune că în vacanţă intenţionează să-şi suplimenteze veniturile angajându-se ca promoter sau baby-sitter.
„Copiii conştientizează importanţa banilor din ce în ce mai devreme. Deoarece trăim într-o lume materială, sunt unii copii care, încă din clasele primare, apreciază şi evaluează colegii în funcţie de situaţia materială: haine de firmă, marcă de telefon", explică Keren
Rosner, psiholog.
Sfaturi pentru părinţi
Părinţii îşi pot stimula copilul să înveţe să-şi gestioneze banii prin promisiuni simple: dublarea sumei economisite în vederea achiziţionarii unui produs costisitor, dar dorit de copil (de exemplu: o bicicletă) sau să îl lase în excursie cu clasa, dacă economiseşte banii necesari pentru a-şi plăti excursia. „Sunt unii adolescenţi care optează pentru slujba de vară, nu neapărat din necesitate, ci pentru a dovedi că pot să aibă un job. În cazul copiilor care au nevoie de bani, unii vor deveni ordonaţi şi vor preţui ceea ce au, în timp ce alţii pot simţi un sentiment negativ, considerându-se defavorizaţi", a explicat psihologul Keren Rosner.