Peugeot 308 - Leul compact

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peugeot 308
Peugeot 308

În ciuda prejudecăţilor pe care le au românii pentru automobilele din Hexagon, Peugeot deţine o importantă cotă de piaţă în segmentul compact cu al său 308. Având în minte acest aspect important, am hotărât să facem un test cu facelift-ul acestui model.

În afara motivului enunţat mai sus, am vrut să judecăm 308-ul din perspectiva unui automobil ameninţat cu scăderea vânzărilor, în principal din cauza apariţiei pe piaţa autohtonă a generaţiei cu numărul şapte a vehiculului etalon Volkswagen Golf.

Oare va reuşi facelift-ul adus 308-ului să ţină pasul cu liderul detaşat din clasa compactă până la apariţia unui viitor Peugeot 309?!?

Motor / Transmisie

Sub capota modelului testat am găsit un motor diesel cu patru cilindri de 1.600 centimetri cubi, ce furnizează 112 CP şi 270 Nm. Deşi valorile par modeste, reprizele asigurate de acest motor se dovedesc a fi mai mult decât utile în traficul urban.

Peugeot 308 1

Am rămas profund impresionat de agilitatea hatchback-ului francez pe străzile aglomerate ale Bucureştiului, un procent foarte mare din aceasta fiind efectul direct al combinaţiei reuşite motor-transmisie. Mai mult de-atât, 308 s-a dovedit a fi un automobil extrem de plăcut şi în mediul extraurban, motorul susţinând cu brio tentativele de depăşire, chiar şi la viteze de autostradă.

Şi fiindcă vorbim de autostradă, trebuie să menţionez preferinţa 308-ului pentru kilometri parcurşi cu viteze de croazieră în limitele legale. Maşina este în largul ei atunci când vitezometrul indică 110 km/h, dar nu-ţi va lăsa impresia de nesiguranţă nici la viteze mai mari. Odată depăşită bariera celor 130 km/h, motorul va continua să tragă, chiar surprinzător aş putea spune, dar feeling-ul de siguranţă începe să pălească.

Transmisia a fost asigurată de o cutie de viteze manuală cu şase trepte, care în ciuda zgomotelor destul de accentuate la schimbarea treptelor, s-a dovedit a fi extrem de uşor de exploatat în mediul urban şi foarte eficientă în cel extraurban.

Peugeot 308 20

Etajarea primelor trepte îţi permite reprize foarte utile în oraş, acolo unde fiecare centimetru liber contează. În plus, după câţiva kilometri parcurşi cu maşina, zgomotul cutiei devine imperceptibil, amestecându-se cu zgomotul de fond. În acest fel, mediul urban va absorbi în câteva minute principalul dezavantaj al transmisiei.

În afara oraşului se disting treptele superioare, ce asigură un rulaj extrem de discret al maşinii, obţinând în acelaşi timp valori pentru consum care te vor face să-ţi programezi un consult la oftalmolog imediat ce ajungi acasă.

Consum

308-ul a consumat în Bucureşti mai mult decât m-aş fi aşteptat, computerul de bord afişând constant valori apropiate de cifra 7. Dar considerând că perioada de test a fost una geroasă, înclin să dau vina pe condiţiile atmosferice pentru litrul consumat în plus faţă de aşteptări.

Marea surpriză a venit atunci când am părăsit capitala. Întrucât piciorul meu drept s-a bucurat nespus că am trecut de semaforul de la Piaţa Presei Libere, consumul a rămas la valorile din oraş. Însă nu pentru mult timp. Imediat de am părăsit aglomeraţia, consumul s-a trezit într-o poziţie neplăcută, de cădere liberă.

Peugeot 308 5

În mod ironic, pe măsură ce mă depărtam tot mai mult de Bucureşti, autonomia maşinii creştea. Din păcate, n-a facut-o la infinit. Totuşi, trebuie să recunosc eficienţa motorului, care a reuşit să consume doar 5 litri pentru fiecare 100 km parcurşi în regim extraurban.

Ţinuta de drum

La acest capitol, 308-ul a reuşit să găsească un echilibru care place atât şoferului agresiv, cât şi celui liniştit. Sportivitatea francezului nu iese în evidenţă, însă nu se va lăsa intimidată de confortul oferit de acesta. Gândiţi-vă la şasiul acestui model ca fiind unul bipolar.

Citește și: Test drive - Dacia Logan

Deşi nu stă pe vitaje ca un hot-hatch autentic, 308-ul surprinde prin subvirarea mult mai discretă decât ne-am aştepta de la un automobil compact cu tracţiune faţă şi motor diesel. Mai mult de-atât, condiţiile de iarnă au dovedit şi o punte spate timid jucăuşă, strunită cu rapiditate de sistemul de control al stabilităţii.

Impresia plăcută pe care ne oferit-o spiritul jucăuş al şasiului a fost amplificată substanţial de confortul acestuia. Suspensia filtrează foarte eficient denivelările din asfalt, 308 dovedindu-se a fi un automobil extrem de plăcut din acest punct de vedere. Confortul la rulare reprezintă una din calităţile de bază, fără îndoială.

Peugeot 308 9

Design

Acest aspect a fost serios tratat de francezi, designerii însărcinaţi cu remedierea daunelor produse de bara faţă tip "gură căscată" reuşind să transforme total partea frontală a maşinii. Astfel, prin adoptarea unor lumini de zi cu LED, prin micşorarea grilei radiatorului şi încadrarea acestuia într-o bandă cromată şi prin retuşarea formei farurilor, Peugeot 308 a căpătat o nouă identitate.

Din păcate, francezii au ieşit cam devreme să petreacă în cinstea reuşitei şi fiindcă s-au întins la vin au uitat total de partea dorsală. Modificările aduse acesteia par mai degrabă a fi opera timidă a unui tânar designer workaholic, rămas la muncă peste program.

Interior

Habitaclul 308-ului va surprinde prin luminozitatea foarte bună, amplificată substanţial în cazul maşinii de test de un plafon vitrat de dimensiuni considerabile. Dacă vă puteţi lipsi de cei 645 euro necesari achiziţionării acestui răsfăţ, vă recomand s-o faceţi fără să clipiţi. Senzaţia oferită în interior de acest plafon este una excepţională.

În afara vizibilităţii excelente, interiorul 308-ului mai are ca atuuri materialele de bună calitate, bordul simplu şi funcţional şi confortul excelent oferit de scaune. Toate aceste calităţi sunt din păcate însoţite şi de mici defecte: volanul este prea mare şi poziţia acestuia va deranja şoferii mai înalţi, iar unele butoane de pe consola centrală vor forţa şoferul să migreze permanent spre bord în timpul deplasării, micşorând astfel gradul de confort.

Peugeot 308 16

Nu voi pretinde că interiorul acestui model este un templu închinat confortului, însă vreau să evidenţiez avantajele pe care 308 le deţine la acest capitol comparativ cu rivalii din clasă. În plus, automobilul francez reuşeşte să îmbine foarte plăcut feelingul sportiv transmis în habitaclu cu gradul sporit de confort resimţit la drum lung.

Preţ

Maşina de test, 308 1.6 e-HDI Active, are ca preţ de pornire valoarea de 20.178 euro cu TVA inclus. Datorită unui discount aplicat de Peugeot, în valoare de 2.590 euro, preţul final se opreşte la 17.588 euro. Adăugând cei 516 euro aferenţi culorii metalizate şi opţionalele în valoare de 887 euro (plafon vitrat şi jante din aliaj de 17 inci, inclusiv roata de rezervă), obţinem suma de 18.991 euro.

Aşadar, un automobil compact cu o dotare medie şi un propulsor performant pentru puţin sub 20.000 euro.

Concluzii

308 are o mulţime de calităţi. Are un motor performant, al cărui consum stârneşte valuri de plânsete în birourile petroliştilor, are o ţinută de drum apropiată unui hot-hatch, are un interior confortabil şi suficient de spaţios, se laudă cu o fiabilitate ieşită din comun şi are un preţ decent.

Toate aceste calităţi, cărora li se adaugă multe altele, mai discrete, ajută Peugeot să cânte Marseilleza într-o ţară dominată de clişeul "e bună doar dacă e nemţească". Mai mult de-atât, facelift-ul adus 308-ului are suficiente atuuri ca să menţină vânzările la un nivel bazal ridicat până când îşi va face apariţia viitoarea generaţie de automobile compacte de la Peugeot.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite