Zilele Filmului Românesc la Roma, fără succes
0Duminică, 16 martie, a fost ultima zi (din cele patru) de proiecţii cinematografice româneşti în capitala italiană. Evenimentul, găzduit de "Casa del Cinema", edificiu de prestigiu pentru
Duminică, 16 martie, a fost ultima zi (din cele patru) de proiecţii cinematografice româneşti în capitala italiană. Evenimentul, găzduit de "Casa del Cinema", edificiu de prestigiu pentru arta cinematografică italiană, nu a stârnit un interes deosebit.
Timp de patru zile s-a făcut o trecere în revistă a noului val de regizori români distinşi cu premii la diferite festivaluri internaţionale, de la Cătălin Mitulescu, la Cristi Puiu şi Bogdan Mustaţă. La deschidere au participat Mitulescu, Mustaţă şi scenaristul Tudor Voican, vădit plictisiţi să vorbească unui public care nu vizionase încă nici una dintre proiecţii. Discuţia a fost moderată de profesoara Manuela Cernat, de la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti.
"Carne" a scos din sală câţiva spectatori
Pentru soţii Luisa (62 ani) şi Giovanni (65 ani) Spaziani, din Roma, a fost prima dată când au văzut un film românesc şi au rămas impresionaţi de "Cum mi-am petrecut sfărşitul lumii", de Cătălin Mitulescu. Au venit la cinematograf împreună cu Maria Sima (52 ani) din Târgovişte, asistenta lor de familie, cu intenţia de a-i face o surpriză. "Noi ne-am ataşat de Maria şi am vrea ca să înţelegem cât mai multe despre trecutul şi cultura românească, de aceea intenţionăm să urmărim tot festivalul", ne-a spus Luisa după prima seară de proiecţii.
În deschiderea celei de-a doua seri, au fost prezentate scurt-metraje de animaţie ("Povara umbrei"- Dragoş Iuga) şi cu inspiraţie socială ( "Trafic" - Cătălin Mitulescu, "Lampa cu căciulă" - Radu Jude, "Valuri" - Adrian Sitaru şi "Vineri în jur de 11" de Iulia Rugină). Un impact deosebit l-a avut "Carne" de Miruna Boruzescu, la care câteva cupluri de bătrâni au părăsit sala motivând o " violenţă excesivă".
Limbaj necenzurat în filmele contemporane
"Moartea domnului Lăzărescu", de Cristi Puiu a stârnit aplauzele spontane ale publicului mixt, aşa cum "A fost sau n-a fost", de Corneliu Porumboiu a fost recepţionat ca o comedie. În ceea ce priveşte părerea spectatorilor români, artiştii Nicolae şi Denisa Stoian (bursieri la Roma) au apreciat veridicitatea mesajelor transmise, dar "se putea renunţa la limbajul necenzurat al actorilor, imaginile fiind îndeajuns de grăitoare".