Tnuva vrea să "muşte" din cota de piaţă a companiei Danone
0Firma israeliană a intrat pe piaţa românească printr-o campanie agresivă de promovare exact în momentul în care vânzările grupului francez erau afectate de "scandalul dioxina" Spre
Firma israeliană a intrat pe piaţa românească printr-o campanie agresivă de promovare exact în momentul
în care vânzările grupului francez erau afectate de "scandalul dioxina"
Spre deosebire de alte pieţe din industria alimentară care au ajuns la maturitate, segmentul de produse lactate se va afla mulţi ani de acum înainte pe o pantă puternic ascendentă.
Un potenţial de dezvoltare enorm au identificat şi israelienii de la Tnuva România care şi-au început operaţiunile pe piaţa locală în luna iunie a acestui an. Lansarea pe piaţa din România a companiei israeliene a coincis cu momentul scăderii vânzărilor principalului său competitor - Danone, din cauza "scandalului dioxina".
Lupta cu Danone pentru acapararea unei cote cât mai importante din piaţa de profil nu este la prima confruntare. În Israel, ţara de orgine a Tnuva şi unde compania deţine peste 60% din piaţă, competiţia este reprezentată şi de Danone, acţionar în cadrul grupului Strauss (principalul competitor pe piaţa produselor lactate al Tnuva în Israel). Sagit Tzur-Lahav, VP Marketing în cadrul companiei Tnuva, spune că nu se poate vorbi de un avantaj creat companiei pe care o reprezintă.
"Criza s-a reflectat în toată industria, nu se poate spune că am profitat noi de evenimentele neplăcute din curtea competitorilor noştri direcţi", a declarat, pentru "Adevărul", Sagit Tzur-Lahav.
Mai mult decât atât, aceasta susţine că perioada în cauză a fost una foarte dificilă pentru Tnuva, pentru că urma lansarea iaurturilor cu fructe. "Strategia de marketing iniţială stabilită de noi nu a fost afectată de criza prin care a trecut toată industria.
Am lansat iaurturile cu fructe conform planului", a precizat Tzur-Lahav. Însă în timp ce Tnuva intra pe piaţă şi înregistra vânzări în creştere, Danone trecea prin cea mai gravă criză de la intrarea pe piaţa românească.
"Cea mai afectată categorie a fost cea a iaurturilor cu fructe, ceea ce este normal, însă după aflarea rezultatelor, vânzările din magazine au început să crească", a declarat Benoit de Lavarene, director de marketing în cadrul companiei Danone, fără a da o valoare a acestor scăderi.
Tnuva înregistrează creşteri săptămânale
Evoluţia vânzărilor pentru noua companie intrată pe piaţa locală urmează practic acelaşi trend ascendent pe care l-au înregistrat şi cei de la Danone la început. Şi asta pentru că în industria lactatelor mai este încă loc pentru noi jucători, dar şi pentru că românul este încă deschis la noi experienţe în domeniu. Conform datelor disponibile, consumul mediu pe cap de locuitor se află cu mult în urma celui din alte ţări europene.
"Piaţa românească a produselor lactate are un potenţial de creştere foarte mare şi va continua să se dezvolte într-un ritm rapid. Având în vedere că suntem încă în urma multor ţări din Europa, cu un consum de produse lactate mai mic de 6 kg pe cap de locuitor, mai este loc de creştere până la 20-30 kg pe cap de locuitor, ca în alte ţări europene, timp de mulţi ani de acum înainte", susţine Lavarene.
Şi reprezentanta Tnuva confirmă faptul că românii consumă încă puţine lactate, însă, în opinia sa, cantitatea se situează în jurul valorii de 4 kg pe cap de locuitor. Semn că clienţii absorb încă foarte bine produsele noi se reflectă direct în vânzările Tnuva.
Deşi se fereşte să dea date exacte în acest sens motivând perioada scurtă de când activează pe plan local, Sagit Tzur-Lahav spune că vânzările cunosc creşteri săptămânale, evoluţie care se încadrează în estimările iniţiale. Tnuva a intrat însă destul de agresiv pe piaţă, atât prin investiţii de câteva milioane de euro în campanii publicitare, cât şi prin lansarea a 16 produse într-o perioadă scurtă de timp.
Compania israeliană are o gamă de produse ce concurează în mod direct pe cele ale Danone, iar lansarea de noi variante va continua. Grupul francez pregăteşte până la sfârşitul anului lansarea de noi sortimente: Danonino (formulă îmbunătăţită), Nutriday Natural cu 0,1% grăsime, Savia - un desert pe bază de soia, cu o formulă vegetală 100%.
Volumul de lapte procesat creşte cu 11%
Piaţa lactatelor se ridică la 800 milioane de euro. Principalii producători sunt Danone, La Dorna, grupul olandez Friesland şi firmele interne Albalact, Brailact şi Covalact, dar şi nou-intratul Tnuva.
În ceea ce priveşte volumul de lapte procesat şi ambalat din România, acesta se aşteaptă să ajungă la 190 milioane de litri până la sfârşitul anului 2007, ceea ce reprezintă o creştere de 11% faţă de anul 2006.
Conform datelor cuprinse în studiul anual realizat de Tetra Pak în 116 pieţe internaţionale, creşterea consumului pentru acest an este determinată în principal de India şi China. În Europa de Vest şi America de Nord, consumul de lapte rămâne ridicat şi stabil.
Danone, în cifre
Grupul francez este prezent pe piaţa românească din 1996
Investiţiile realizate în ţara noastră se cifrează la 30 milioane de euro, având circa 600 de angajaţi
Danone deţine o cotă de piaţă de 50% în domeniul produselor lactate
În 2006, cifra de afaceri a grupului francez în ţara noastră a crescut cu 20%
Fabrica Danone din Bucureşti are o capacitate de producţie maximă de 200 tone de iaurt/zi, ceea ce necesită procesarea a 200 tone de lapte proaspăt
Materia primă provine de la ferme din România
95% din produsele Danone prezente pe piaţa locală sunt fabricate intern. Restul de 5% este importat din Polonia (Actimel şi Danonino) şi Spania (Savia)
Produsele sunt prezente în peste 80% din magazinele tradiţionale, dar şi în hipermaketuri
Tnuva , în cifre
Compania a venit în România în 2004 pentru a studia piaţa
Deţine o fermă de vaci de 700 de capete la Adunaţii Copăceni
Şi-a deschis unitatea de producţie de la Popeşti-Leordeni, dar şi fabrica de la Adunaţii Copăceni în iunie 2007, în urma unei investiţii totale de 55 milioane de euro
Fabrica are o capacitate de producţie totală de 100.000 de litri/zi
Numărul angajaţilor se ridică la 300
Materia primă provine în proporţie de 1/3 de la ferma proprie, în timp ce restul este asigurat de fermierii locali
Toate produsele sunt comercializate în fabrica de la Popeşti-Leordeni
Fiind încă în perioada de început, Tnuva România lucrează la punerea la punct a reţelei de distribuţie. În prezent, compania are trei centre de distribuţie la Bucureşti, Cluj şi Timişoara.
>> Iaurturile cu fructe au fost cele mai afectate, însă vânzările din magazine au început să crească
Benoit de Lavarene,
director de marketing în cadrul companiei Danone
>> Strategia de marketing iniţială stabilită de noi nu a fost afectată de criza prin care a trecut toată industria
Sagit Tzur-Lahav,
VP Marketing Tnuva